کد خبر: ۶۳۰۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵

انتشار یک تصویر بی‌سابقه از مرکز "راه شیری"+عکس

"ناسا" یک تصویر جدید مادون‌قرمز و پانوراما از مرکز کهکشان "راه شیری" منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ ناسا که به "سوفیا"(SOFIA) معروف است، تصویر جدیدی از مرکز کهکشان "راه شیری" منتشر کرد که جزئیاتی جدید از مناطقی از راه شیری را نشان می‌دهد که تاکنون گرفتن عکس از آن‌ها دشوار بوده است.

به گزارش گیزمگ، گرچه که تاکنون عکس‌های متعددی از مرکز کهکشان راه شیری گرفته شده، ولی این عکس ناحیه‌ای به وسعت بیش از ۶۰۰ سال نوری را پوشش داده است.

انتشار یک تصویر واضح بی‌سابقه از مرکز

تصویر مادون قرمز جدید جزئیاتی را نمایان ساخته که تاکنون دیده نشده‌اند.

در بالای بخش مرکزی تصویر که " خوشه آرچز " نام دارد، متراکم‌ترین خوشه ستاره‌ای در کهکشان وجود دارد و تاکنون تا این حد واضح دیده نشده بود.

این خوشه ستاره‌ای از حدود ۱۵۰ ستاره جوان و داغ تشکیل شده که همگی از جمله درخشان‌ترین و پرجرم‌ترین ستارگان کهکشان راه شیری به شمار می‌آیند و در محدوده‌ای به قطر یک سال نوری در کهکشان گرد آمده‌اند.

در مرکز کهکشان راه شیری سیاه‌چاله فوق‌العاده غول‌پیکری قرار دارد که در مرکز سمت راست این تصویر و به حالت لکه‌ای سفید و روشن دیده می‌شود.

 

باید گفت این جزئیات جدید به لطف طراحی منحصر به فرد تلسکوپ "سوفیا" میسر شده است.

سوفیا بر روی یک فروند هواپیمای"بوئینگ ۷۴۷ مدل اس پی"(Boeing ۷۴۷SP) سوار است و در ارتفاع ۴۰ هزار فوت(۱۲ کیلومتر) از زمین پرواز می‌کند.

قابلیت پرواز این رصدخانه در ارتفاع ۱۲ کیلومتری از هر نقطه از زمین این مزیت را دارد که از ۸۵٪ لایه رطوبتی جو زمین فراتر رفته و امواج مادون قرمز را از فضا دریافت کند.

اشعه مادون قرمز هم به تلسکوپ اجازه می‌دهد از میان ابرهای گرد و غبار به رصد بپردازد.

از آنجا که تلسکوپ سوفیا در طول‌موج‌های میانی مادون قرمز عمل می‌کند، می‌تواند در میانه غبارهای سرد هم به کار رصد بپردازد.

لازم به ذکر است تصویر مذکور حاصل ترکیب اطلاعات اشعه مادون قرمز توسط چندین تلسکوپ است. بخش‌های آبی و سبز در هشت پرواز سوفیا گرفته شده‌اند و بخش‌های قرمز هم با استفاده رصدخانه فضایی "هرشل" رصد شده است. بخش‌های سفید عکس نیز حاصل یافته‌های تلسکوپ "اسپیتزر"( Spitzer) ناسا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین