آفتابنیوز : آفتاب: «امروز موج تبلیغات سنگینی را مشاهده میكنیم كه میخواهند بخش روانی تورم را تقویت كنند. میخواهند فشاور بیاورند ولی من از مردم میخواهم تحمل كنند. عدهای میخواهند از فضا سوءاستفاده كنند و بر مردم فشار بیاورند. نباید چنین اجازهای بدهیم. دولت میتواند با همراهی مردم اینها را شكست دهد. دولت باید اطلاعرسانی انجام دهد و مردم نیز همراه دولت باشند. در برخی از كالاها نیز شیب مصرف را میتوان كنترل كرد.» این را محمود احمدینژاد روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران و هنگامی بر زبان آورد که از او در مورد گرانیهای اخیر پرسیده شد.
رییسجمهور افزود: همانطور كه گفتم عدهای میخواهند فضای روانی در این ارتباط ایجاد كنند و به خاطر اهدافی كه دارند كمتر به بطن مردم توجه میكنند. انشاءالله ما با همراهی مردم و تلاش وزراء این مشكلات را حل میكنیم.
احمدینژاد در مورد گرانی خودرو نیز گفت: بعد از اینكه اعلام شد بنزین سهمیهبندی میشود برخی از افراد كه درآمدهای بالایی داشتند برای اینكه كارت سوخت دومی داشته باشند اقدام به خرید ماشین كردند و این خود تبعاتی را به همراه داشت، ولی قیمت ماشین با توجه به سیاستهایی كه ما اتخاذ كردهایم، به قیمت قبلش باز خواهد گشت.
او همچنین در مورد افزایش قیمت لبنیات گفت: نایاب شدن كره به خاطر مشكل فنی بوده كه این مشكل در حال برطرف شدن است. به تازگی مسوولیتی بر عهده وزارت رفاه و بازرگانی گذاشته شده تا در مورد كارخانجات لبنیاتی تحقیقات لازم را انجام دهند به نحوی كه قیمت لبنیات به قبل برگردد و ما در این ارتباط نیز تاكیدات لازم را انجام دادهایم.
احمدینژاد ادامه داد: برخی از ما و وزراء در ارتباط با گرانی گله دارند. باید یك نكتهای عرض كنم؛ در حال حاضر نرخ تورم ٦/١٣ درصد است كه ما میخواستیم آن را تك رقمی كنیم و در این راستا تلاش كردیم ولی محقق نشد. بخشی از گرانی مربوط به ساختار اقتصادی كشور ماست. برخی از آن نیز در قانون مشخص شده است؛ مانند گرانی ١٥ اقلام كالا كه یك قلم آن كم شد و ١٤ قلم شد. البته تلاش داریم تبعات این گرانی را كنترل كنیم و كاهش دهیم و امیدوارم این اتفاق بیافتد.
احمدینژاد افزود: برخی نمیخواهند كه ما پیشرفت كنیم ولی ما تلاش خود را میكنیم و شما نتایج آن را میبینید. ما با كمك مردم مسیر پیشرفت خود را ادامه خواهیم داد.
احمدینژاد همچنین درباره علت ادغام سازمان مدیریت برنامه ریزی در نهاد ریاست جمهوری و استفاده از نام جدید برای این سازمان با بیان اینکه «تصمیماتی كه در ساختار مدیریتی كشور گرفته میشود با آنچه خواست عمومی ملت است، دارای زاویه و تفاوت است» گفت: آنقدر زنگوله به پای سازمان مدیریت برنامهریزی كه مغز متفكر كشور است آویزان شده كه نمیتواند به وظیفه اصلیاش برسد. این سازمان باید كارها را هماهنگ و همجهت كند ولی به علت مشغله كاری نمی توانست وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.
وی خاطرنشان كرد: بعضا مشاهده میكنید كه اولویتها، دغدغهها و نگرانیهایی در مورد ساختار اجرایی كشور با آنچه كه در متن مردم جاری است، متفاوت بود. همواره وقتی این اشكالات دیده میشد، همه تاكید میكردند كه باید ساختار اجرایی كشور كوچك و چابك شود و بازدهی آن بالا رود. هزینهها پایین بیاید و كارها به مردم واگذار شود و ما این حرفها را سالیان سال میشنیدیم ولی چندان عملیاتی نمیشد و تحقق آن نیازمند ایجاد تحولات بنیادین است.
رییسجمهور ادامه داد: این ساختارهای پیچ در پیچ اجازه نمیدهد كه تمام توان كشور به نتیجه برسد ما در موقعی شاهد ادغام سازمان امور اداری و استخدامی در سازمان برنامه و بودجه بودیم و سازمان جدیدی به نام سازمان مدیریت و برنامهریزی ایجاد شد. آیا این باعث تحول بنیادین شد. این تغییر به نظر ما نه بازدهی را بالا برد و نه خرج دولت را كم كرد و حتی براساس بررسیهای انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده خرج دولت بعضا دو برابر شد. مثلا تصمیمی كه در مورد نیروی كار گرفته شد و عدهای از نیروها به صورت خدماتی شدند و عدهای از نیروها به صورت استخدامی؛ با بررسی متوجه شدیم كه این تصمیم باعث شده كه خرج دولت دوبرابر شود و كیفیت نیروی انسانی پایین بیاید. باید این اشكالات را رفع كنیم.
رییسجمهور در بخش دیگر از صحبتهای خود گفت: كل ساختار مدیریتی ما نیازمند یك كانون اندیشه است، نمیشود همه كار كنند، مقررات تودرتو وجود داشته باشد و معاونین و وزرا ٢٤ ساعته كار كنند. پس چه موقع فكر صورت بگیرد؟ باید فكر كنیم كه مثلا تصمیماتی كه اتخاذ كردهایم چه اثرات مثبت و منفی داشته اثرات منفی را شناسایی كرده و اشكالات را رفع كنیم.
وی افزود: یك كانون مركزی كه بنشیند تصمیمات راهبردی اتخاذ و مسائل را نظارت كند در كشور وجود ندارد. باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی این كار را می كرد ولی این سازمان اینقدر دچار كارهای اجرایی و اداری و ریز شده بود كه وقت نمیكرد این كارها را انجام دهد. در این سازمان كارشناسان بسیار متبحری داریم كه همه آنها به علت مشغله كاری، اداری نمیتوانستند آن وظیفه اصلیشان را انجام دهند؛ چراكه فرصت كافی نداشتند. ما نیازمند كانونی هستیم كه اقدامات را هماهنگ كند، به نحوی كه اقدامات در جهت هم باشد. كانونی كه فكر كند.
رییسجمهور با اشاره به قانون برنامه توسعه چهارم گفت: بر روی این قانون زحمات زیادی كشیده شده است، ولی اگر بخواهیم شكل آن را روی كاغذ بكشیم یك دست آن به سمت آبعلی میرود و یك دست به سمت جای دیگر. مثلا یك انگشتش دو كیلومتر وسعت دارد یك انگشتش چند میلیمتر؛ به طور كلی ناهماهنگ است. از یك طرف در این برنامه دولت حق ندارد كه صادرات و واردات را محدود كند، فقط با عوارض میتواند آن را كنترل كند و همه چیز آزاد است. از طرف دیگر دولت باید تورم را در یك سطح مشخص نگه دارد و این به نحوی ناهماهنگ است.
احمدینژاد با طرح این سوال كه «آیا سازمانی كه در عرض چند ماه دو برابر شده میتواند دستگاههای دولتی را كوچك كند؟» ادامه داد: ما باید در این ارتباط چاره میكردیم. سه نقطه كلیدی داریم كه باید اصلاح شود؛ مثلا ما باید در سیستم سازمان مدیریت و برنامهریزی تغییراتی ایجاد میكردیم نه در آدمهایش. در این سازمان حوزه اختیارات و مسوولیتها مخدوش شده بود و سر این سازمان به شدت شلوغ بود. دستگاههای دیگر پول بگیر شده بودند و جواب نده، ولی سازمان مدیریت و برنامهریزی و رییسجمهور باید جواب میدادند این تبدیل به یك سازمانی شده بود كه همه دستگاهها از آن پول میخواستند، دستگاههای دیگر جوابگو نبودند و این سازمان مدیریت و برنامهریزی و رییس جمهور بود كه طبق قانون باید پاسخگوی همه میبودند. وضعیت به نحوی شده بود كه سازمانها و دستگاهها اگر كاری را انجام نمیدادند آن را گردن این سازمان میانداختند و مثلا میگفتند؛ این سازمان پول نداده، اعتبار نداده.
وی یادآور شد: قبلا در راستای ایجاد اصلاح، شاخهها را اصلاح كرده بودند، در صورتی كه ما باید یك انقلاب در این راستا ایجاد میكردیم به نحوی كه پول ملت حفظ و در جهت خواستههای آنها هزینه شود.
وی گفت: نیروهایی كه در این سازمان هستند، تلاش میكنند ولی كارهایی كه بر عهده این سازمان گذاشته شده بود، انتظاراتی كه از آن میرفت بسیار زیاد بود، ما باید این را اصلاح میكردیم، باید ریل، لوكوموتیو و این سیستم فرمان را عوض میكردیم.
رییسجمهور در ادامه با بیان اینكه «ما نیازمند یك اتاق فكر بالا و نهاد برنامه ریزی و نظارت راهبردی هستیم» گفت: در كشور نظارتهای پراكنده وغیرهدفمند صورت میگیرد.
احمدینژاد با بیان این كه «امسال نزدیك به ٨ میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش شده است» خاطرنشان كرد: سیستم مدیریتی به اینگونه است كه تنها آموزش به ما میگوید پول بدهید ولی هیچ كس نمیگوید خروجی آموزش و پرورش چیست؟ باید خروجی آموزشوپرورش از نظر علمی، فرهنگی منطبق با منافع ملی بالا برود ولی ما شاهد این مساله نیستیم.
وی افزود: آنقدر سر سازمان مدیریت را شلوغ شده كه به این مسائل نمیرسد و مجبور است كارهای جزیی را انجام دهد. ما گفتیم معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی و اتاق فكری برای كشور بسازیم تا به صورت كلان فكر كند و كارهایی جزیی اجرایی به وزارتخانهها برود؛ چون میتوان با یك معاونت نیروی انسانی و مدیریت در وزارتخانهها در جهت ارتقای كیفیت و آسان كردن سازو كارها تلاش كنیم.
رییسجمهور همچنین پرسید: چرا مركز آمار كشوری ما نمیتواند یك بانك آماری مناسب داشته باشد و چرا باید مردم برای یك كار بانكی مجبور شوند به دهها شعبه بانكها مراجعه كنند؟
احمدینژاد با تاكید بر اینكه «كار ما تنها نظارت است و رییسجمهور نظارت میكند» خاطرنشان كرد: با این اهداف خواستهایم تا سازمان مدیریت تغییركند و به دردهای اساسی ملت بیاندیشد؛ چرا باید ملتی كه نفت صادر میكند دارای فقر باشد؟ چرا باید در كشور عدم تعادل وجود داشته باشد؟
وی با اشاره به اینكه «ما اتاق فكری میخواهیم تا از تمام اندیشههای كشور استفاده شود»خاطرنشان كرد: البته در دو جای دیگر نیز باید اصلاحات اساسی صورت بگیرد كه یكی از آنها نظام بانكی كشور و دیگری سیستم بیمهای كشور است. این مساله به این معنا نیست كه كسانی كه در بانكها فعالیت میكنند و كاركنان بانك، آدمهای بدی هستند، بلكه باید ببینیم نگاه بانكی چیست؟ جایگاه بانك كجاست؟ پول بانك باید در كجا استفاده شود؟ آیا بانكها رقیب مردم هستند؟ باید این مساله اصلاح شود.
رییسجمهور خاطرنشان كرد: كارهای فراوانی صورت گرفته و تا به رسیدن به ایدهآل بسیار راه داریم. در بسیاری از كشورها امروز با سه درصد سود بانكی كار مردم راه میافتد و ما امروز میخواهیم این سود را از ١٤ درصد به ١٢ درصد برسانیم كه عدهای میگویند؛ نمیشود.
احمدینژاد با تاكید بر اینكه «باید به سمت الكترونیكی شدن بانكها برویم تا كارها ساده شود»خاطرنشان كرد: سوالات اساسی اینجاست؛ آیا نظام بانكی در خدمت خود است یا در خدمت كشور؟ مقرراتی كه برای نظام بانكی چیده شده است مانند ریل قطاری میماند كه هر چقدر این قطار را به جلو هل میدهیم به بیابان می رود.
رییسجمهور درباره اصلاح نظام بانكی خاطرنشان كرد: امروز در نظام تامین اجتماعی ١٦ نوع بیمه درمان و بازنشستگی داریم، ما باید یك بیمه پایه برای تمام ملت داشته باشیم. مردم بدانند امروز پول فراوانی برای درمان پرداخته میشود، چون ما هم نسبت به این پول كنترل نداریم.
رییسجمهور با بیان اینكه «اگر این زیر ساختها اصلاح شود، پایهها درست میشود» خاطرنشان كرد: امروز بانكها ١٤ درصد سود بانكی میگیرند و ما میخواهیم آن را به ١٢ درصد برسانیم. این در حالی است كه خرج بانكها تنها ٤ درصد است راههای گوناگونی وجود دارد كه این پولی كه از طریق سود بانكی از مردم دریافت میشود به بانكها برسد. به طور مثال؛ اگر شخصی بخواهد یك پالایشگاهی بسازد، بانك میتواند به عنوان یك واسطه از مردم بخواهد تا برای ساخت این پالایشگاه كمك كنند و درصدی سود از سازنده پالایشگاه و درصدی سود از مردم بگیرد.
احمدینژاد با طرح این سوال كه «چرا بانكها باید ٨ درصد سود اضافه بگیرند؟» خاطرنشان كرد: بانكها میتوانند این ٤ درصد را از پول خدمات بانكی به دست آورند. بانك یك بنگاه اقتصادی نیست، چون اگر بخواهیم بگوییم بانك یك بنگاه اقتصادی است، دیگر هیچگاه اقتصاد ما مردمی نمیشود، چون هیچ نهاد مردمی حتی نمیتواند با بانكها رقابت كند.
احمدینژاد با بیان اینكه «در مورد سازمان مدیریت از سال ٧٠ مطالعاتی انجام دادهام» خاطرنشان كرد: از سال ٧٠ در خصوص ساختار این سازمان مطالعاتی را انجام داده و نظرات كارشناسان را مورد بررسی قرار دادهام. در دولت ششم نیز برای تغییر پیشنهاد دادم. امروز نیز در این خصوص ساعتها بحث كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه باید یك تغییرات بر این سازمان صورت بگیرد.
وی ادامه داد: برخی میگویند؛ چرا خود را در خطر انداختهاید؟ این در حالی است كه ما آمدهایم تا زیرساختها را بسازیم.
وی تصریح كرد: سالهاست كه عدهای از نوع مصرف سوخت قیمت آن و اتلاف سوخت ناله سر میدهند و ما تلاش كردیم تا این مشكل را حل كنیم و معتقدیم تا ده سال دیگر مساله سوخت حل میشود.
احمدی نژاد تصریح كرد: از ٤٠ سال گذشته من به یاد دارم كه مردم نگران مسكن بودند، این وظیفه دولت است كه به این مساله رسیدگی كند. بسیاری از مسائل مانند كشاورزی و صنایع این ساختارها نیز باید اصلاح شود.
رییسجمهور با تاكید بر اینكه «توجهی به حرفهایی كه به نوعی كارشناسانه نیست نداریم» اظهار كرد: ما حتی كدهایی داریم كه عدهای كه امروز این حرفها را میزنند خودشان سالهای قبل حرفهای ما را میزدند.
وی خاطرنشان كرد: من در بودجه امسال از بودجه نهاد ریاست جمهوری شروع كردم و بسیاری از خرجهای غیرلازم نهاد را حذف كردیم. تلاش ما هم این است تا سطح سازمان مدیریت را بالا ببریم. این اقدام كاملا قانونی بود. امور اقتصادی و برنامهریزی در اختیار رییسجمهور است و میتواند آن را به دیگران تنفیذ كند و ما این مسیر قانونی را ادامه دادیم، چون به دنبال یك تحول در امور اجرایی هستیم.
احمدینژاد با بیان اینكه " به دنبال شفافسازی هستیم" خاطرنشان كرد: امروز مرزهای نظارت و تصمیمگیری مخدوش شده است و تلاش ما برای شفافسازی این مرزهاست. وظیفه خود میدانم تا اصلاحات ساختاری واقعی را صورت دهم.
وی تصریح كرد: البته ما مسیر قانونی خود را طی كردیم. در شورای اداری كه دو نفر ناظر از مجلس شورای اسلامی و سه كارشناس دانشگاهی حضور داشتند به این تصمیم رسیدیم و آنها نیز با اكثریت آرا به این مساله رای دادند.
وی با اشاره به این كه «باید بعضی از مشغلههای رییسجمهور كاسته شود» خاطرنشان كرد: رییسجمهور در ٣٣ شورا باید شركت كند و در هفته نیز دو بار در جلسه هیات دولت شركت میكند و همچنین جلسات و كارهای دیگری نیز وجود دارد و ما برای اینكه بتوانیم برای تصمیم گیریها و نظارت وقت كافی داشته باشیم، باید تلاش كنیم تا مشغلههای رییسجمهور را كاهش دهیم و در جهت این كار نیز فعالیتهای خود را آغاز كردیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ورود بازرسان سازمان انرژی هستهای به ایران و همچنین گزارش اخیر البرادعی مبنی بر اینكه فعالیتهای ایران در زمینه انرژی هستهای به صورت محسوس كاهش پیدا كرده است، گفت: موضوع هستهای ما یك مساله كاملا مشخص و معلومی است. نصب سانتریفیوژها نیز یك كار اجرایی است كه ممكن است در یك هفته تند صورت بگیرد و در یك هفته كند. ما از همان اول تمام كارهایمان را تحت مقررات آژانس انجام دادهایم. ما به دنبال حق ملت ایران هستیم و سر سوزنی از این حق عقبنشینی نمیكنیم. مسیر حركت ما روشن است و ما زیر نظر آژانس حركت میكنیم.
وی ادامه داد: ما اهل گفتوگو هستیم و هركس ابهامی دارد میتواند، بپرسد كه رفع شود. كسی نباید توقع داشته باشد كه ما از حق ملت ایران بگذریم و روند كار را متوقف كنیم. ما مسیر حركتمان بر اساس قانون است.
وی همچنین در مورد حل مشكلات جانبازان گفت: در درجه جانبازی ٢٧٠ تن از جانبازان تغییراتی ایجاد و بعضا كاهش داده شده بود كه دستور دادیم وضعیت آنها در كمیسیون پزشكی بار دیگر بررسی شود. تلاش میكنیم وضعیت كیفی زندگی را ارتقاء دهیم، ولی نمیتوان یكباره مشكلات آنها را حل كرد و گامهایی برای حل مشكلات آنها برداشته و برخواهیم داشت.
رییس جمهور در پاسخ به این سوال كه آیا دولت نظارت كرده كه به چه میزان بانكها بر اساس نرخ سود بانكی كه مشخص شده عمل میكنند؟ گفت: بانك مركزی وظیفه این نظارت را برعهده دارد و این مساله را دنبال میكند.
وی همچنین در مورد اینكه با توجه به تغییرات ایجاد شده در سازمان مدیریت و برنامهریزی زمان اجرای این تغییرات كی خواهد بود؟ گفت: نحوه اجرایی شدن آنها و مسائل مربوط به آن را ابلاغ میكنم.
رییسجمهور در پاسخ به سوالی درباره چند شغله بودن الهام و سمت اخیرش مبنی بر رییس سازمان مبارزه با قاچاق كالا و ارز و سوالات مطرح شده در این زمینه گفت: من خود مطالب اینچنینی را شنیدم ولی آنها را روا نمیدانم. كار مبارزه با قاچاق كالا یكی از مسوولیتهای مهم وزارت دادگستری است و به نظر من این واگذاری در راستای شفافسازی است و میتواند بازدهی كار را بالاتر ببرد. به نظر من اینكه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را از مسوولیتهای وزارت دادگستری بخواهیم جدا كنیم و آن را برعهده سازمان دیگری بگذاریم، اشتباه است. قبلا در این زمینه جدایی رخ داده بود كه ما سعی كردیم این جدایی جبران شود. با توجه به جدایی كه پیش آمده بود كار به نحو احسن به جلو پیش نمیرفت و ما امیدواریم با این تصمیم جدید كار جلوتر رود.