کد خبر: ۶۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲

معاون البرادعی در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیات نمایندگی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست اولی هاینونن، معاون محمد البرادعی مدیر کل این نهاد وابسته به سازمان ملل، روزچهارشنبه برای دیداری دو روزه وارد تهران شد. 

این هیات از پنج نفر از اعضای ارشد آژانس در بخش‌های فنی، حقوقی و روابط منطقه‌ای و خارجی تشکیل یافته است و ماموریت آن شامل بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد بود.

انتظار می‌رود نمایندگان آژانس در طول اقامت در تهران با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و برخی دیگر از اعضای گروه مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ملاقات کنند. 

دستور کار هیات مذاکره درباره «تدوین چارچوبی برای نحوه حل وفصل مسایل باقیمانده در پرونده هسته ای ایران است.

مذاکرات کنونی در حالی برگزار می‌شود که ایران دو قطعنامه مصوب شورای امنیت حاوی درخواست تعلیق بخشی از برنامه‌های هسته‌ای خود را رد کرده و کشورهای غربی می‌کوشند زمینه تفاهم اعضای دایم شورا را برای تدوین قطعنامه دیگری علیه این کشور فراهم آورند.

دو قطعنامه قبلی شورای امنیت تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است و کشورهای غربی عضو شورا امنیت خواستار تشدید این تحریم‌ها شده‌اند.


در آستانه سفر نمایندگان آژانس بین المللی به تهران، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات تهران به نتیجه برسد. 

همچنین خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید انجام ملاقات بعدی او  با لاریجانی به نتیجه مذاکرات تهران بستگی دارد.

این در حالی است که مدیر کل آژالنس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که روز دوشنبه و پس از ارائه گزارشی به شورای حکام آژانس با خبرنگاران سخن می‌گفت، از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای ایجاد زمینه مناسب به منظور رفع ابهامات باقیمانده در مورد برنامه هسته‌ای این کشور استقبال کرد.

وی ادعا کرد بحران کنونی، از جمله ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت، ناشی از روشن نشدن مسایلی مانند پیدا شدن آثار اورانیوم با درجه خلوص بالا در ایران و برنامه این کشور برای غنی سازی اورانیوم است.

مدیرکل آژانس بین المللی گفت که علی لاریجانی در ملاقات ماه گذشته اطمینان داد که ایران مصمم است در مورد حل این مسایل با آژانس همکاری کند.

البرادعی گفت که پیشنهاد ایران برای ارائه اطلاعات شفاف به آژانس با کاهش در فعالیت در بخش غنی سازی اورانیوم همراه شده است و ابراز امیدواری کرد که این تحولات نشانه تمایل جمهوری اسلامی به کاهش تنش در این زمینه باشد.

محمد البرادعی در عین حال گفت که برای پیش بینی مسیر تحولات بعدی باید در انتظار نتیجه مذاکرات تهران ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین