کد خبر: ۶۳۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۶

پایان دور نخست مذاکرات ایران و آژانس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دور اول مذاكرات هیئت اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و معاونین شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی ایران پایان یافت. قرار است دور بعدی این مذاكرات روز پنجشنبه ادامه پیدا کند و پس از آن طرفین در كنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند. هیات نمایندگی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست اولی هاینونن، معاون محمد البرادعی مدیر کل این نهاد وابسته به سازمان ملل، روزچهارشنبه برای دیداری دو روزه وارد تهران شد.

این هیات از پنج نفر از اعضای ارشد آژانس در بخش‌های فنی، حقوقی و روابط منطقه‌ای و خارجی تشکیل یافته است و ماموریت آن شامل بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد بود. انتظار می‌رود نمایندگان آژانس در طول اقامت در تهران با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و برخی دیگر از اعضای گروه مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ملاقات کنند. 

دستور کار هیات مذاکره درباره «تدوین چارچوبی برای نحوه حل وفصل مسایل باقیمانده در پرونده هسته ای ایران است. سرپرستی هیات ایرانی در این مذاكرات را جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان برعهده داشت.

مذاكرات ایران و آژانس برای رسیدن به چارچوب مشخصی از چگونگی پاسخ به مسایل و سوالات باقی مانده از گذشته فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران در آژانس دقایقی پیش آغاز شد. 

ویلموس چرونی، مسوول سیاست‌گذاری و روابط خارجی آژانس، هرمن ناكارت، مسوول بخش منطقه‌ای پادمان در آژانس و راتن باخ، مشاور حقوقی آژانس اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس و معاون البرادعی را در این سفر سه روزه به ایران همراهی می‌كنند. 

گفتنی است بررسی پیش نویس قطعنامه‌ بعدی تحریم علیه ایران از سوی كشورهای 1+5 تا مشخص شدن نتایج مذاكرات همزمان ایران با آژانس و سولانا (به نمایند‌گی از كشورهای 1+5) به تاخیر افتاده است. 

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است انجام ملاقات بعدی او با لاریجانی به نتیجه مذاکرات تهران بستگی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین