کد خبر: ۶۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
سربازان ما را نکشید!

یک لایحه ضد ایرانی دیگر در سنا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ‌مجلس سنای آمریکا به دولت ایران درباره آنچه «صدمه زدن به نیروهای آمریکایی در عراق» نامیده هشدار داده است. 

97 سناتور آمریکایی به اتفاق آرا الحاقیه‌ای را به طرح بودجه وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ضمیمه کردند که در آن از ایران خواسته شده فورا به حمایت از شورشیان یا شبه نظامیان عراقی پایان دهد. ایران دخالت در امور داخلی عراق و دامن زدن به بی ثباتی در آن کشور را ادعایی بی اساس دانسته است.

سنای آمریکا در مصوبه خود کشته شدن سربازان آمریکایی توسط یک دولت خارجی یا ماموران آن را اقدامی غیرقابل تحمل دانسته است.

طراح اصلی مصوبه سنا که در واقع به صورت متممی به بودجه سال مالی 2008 پنتاگون ضمیمه شده سناتور دموکرات جوزف لیبرمن است که همواره از منتقدان سرسخت  ایران بوده است. کنترل سنا هم اکنون در دست دموکراتهاست.

سناتورهای آمریکایی اعم از دموکرات و جمهوریخواه به اتفاق آرا در مصوبه تصویب شده بر این ادعای ارتش آمریکا که تاکنون دستکم 170 سرباز آمریکایی در عراق توسط تسلیحات و مهمات ساخت ایران کشته شده اند، صحه گذاشتند.

سناتور لیبرمن چندی پیش از کاخ سفید خواست برای اقدام نظامی علیه ایران آمادگی داشته باشد. او از همکارانش خواست برای تامین امنیت آمریکا و حفظ جان سربازان آمریکایی هم که شده طرح پیشنهادی او را تصویب کنند.

سناتور جمهوریخواه جان مکین هم که در صحن سنای آمریکا حضور داشت با تکرار ادعایی بدون مدرک ایران را متهم کرد که از به واسطه نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در عراق علیه منافع آمریکا فعالیت می کند!

با این همه سناتورها که در ضمن نگران اقدام نظامی کاخ سفید علیه ایران هستند، تنها پس از ایجاد تغییراتی در پیش نویس مطرح شده از سوی سناتور لیبرمن به آن رای مثبت دادند. 

در سند تصویب شده به صراحت آمده مصوبه سنا به کاخ سفید اجازه توسل به زور علیه ایران را نمی‌دهد و بر یافتن یک راه حل دیپلماتیک تاکید کرده است.

سنا هرگونه واژه دو پهلو مانند عبارت «اقدامات مخاصمت آمیز» را از متن سند ابتدایی حذف کرده است.

به موجب رای سنا ارتش آمریکا در عراق هر دو ماه یک بار به همراه اداره اطلاعات ملی آمریکا موظف خواهد شد درباره اقدامات ایران در عراق مستقیما به کنگره گزارش دهد.

ارتش آمریکا طی کمتر از یک سال گذشته در چندین مورد با نمایش دادن تسلیحاتی که ادعا می‌کرد ساخت ایران است تهران را متهم به کمک به شورشیان به ويژه شبه نظامیان شیعه کرده است.

از جمله سرتیپ کوین برگنر، سخنگوی نظامی آمریکا در بغداد، روز دوم ژوئیه مدعی شد که جمهوری اسلامی از اعضای حزب الله لبنان به عنوان عوامل ارتباط با شورشیان عراقی و ارائه کمک های مالی، تسلیحاتی و آموزشی به آنان استفاده می کند. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تازه‌ترین اتهامات ارتش آمریکا، اعلام کرد دولتمردان آمریکایی می‌کوشند اشتباهات خود در عراق را با توسل به ادعاهای نادرست پنهان سازند. 

حسینی افزود:مقامات آمریکایی از زمان اشغال نظامی عراق کوشیده‌اند تا، به جای درک واقعیت ها، پذیرش حقایق امور و واگذاری اختیارات کافی و مناسب به مسئولین منتخب عراق، بر رویکرد نادرست خویش پافشاری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین