کد خبر: ۶۳۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۶

نرمش متقابل فرانسه و حزب‌الله

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حزب‌الله لبنان به مقام‌های سفارت فرانسه در بیروت اعلام كرد كه با توجه اصلاح موضعگیری فرانسه نسبت به حزب‌الله، این حزب دست از تحریم نشست میان لبنانی‌ها در پاریس كه قرار است به دعوت فرانسه برگزار شود برمی‌دارد و در آن مشاركت می‌كند.

نیكولا ساركوزی رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در دیدار خانواده‌های اسیران اسرائیلی نزد حزب‌الله لبنان و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، حزب‌الله را سازمانی تروریستی خواند و از این حزب خواست با توقف اقداماتش كه وی آن را «تروریستی»نامید تنها به فعالیت سیاسی روی آورد.

در پی صدور این موضعگیری از سوی ساركوزی و انتقاد حزب الله و هم‌پیمانان آن از سخنان وی، دیوید ماریتینون سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه تاكید كرد كه حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا قرار ندارد و فرانسه نیز قصد ندارد خواستار ثبت حزب‌الله در این فهرست شود.

نشست «ویژه لبنان» روزهای ‪ ۱۴‬تا ‪ ۱۶‬ژوئیه (بیست سوم تا بیست پنجم تیرماه) با حضور ‪ ۳۰‬تا‪ ۴۰‬شخصیت درجه دوم از جریان‌های مهم سیاسی لبنان و شخصیت‌های جامعه مدنی این كشور در حومه پاریس برگزار می‌شود. 

سید نواف موسوی مسوول روابط بین‌المللی حزب‌الله به برنار ایمیه  سفیر فرانسه در بیروت اعلام كرد كه حزب با محتوای بیانیه صادر شده از كاخ الیزه قانع شده است.

در همین پیوند، منابع خبری لبنان اعلام كردند، در پی اعلام موضعگیری ساركوزی، سید حسن نصرالله دبیر كل حزب الله لبنان، دو موضوع را شرط كرده بود تا حزبش در نشست مشاركت كند و آن، عقب نشینی رییس جمهوری فرانسه از اتهام حزب‌الله به تروریست و دیگر اینكه سخنگوی ریاست جمهوری اعلام كند كه ساركوزی یا هیچ یك از اعضای هیاتهای مشاركت‌كننده در نشست را به حضور نخواهد پذیرفت و یا با همه آنان بدون استثنا دیدار خواهد كرد.

به هر حال به گفته برخی محافل سیاسی و خبری لبنانی، حزب الله در این میان توانست به یك سود سیاسی اضافی نیز دست یابد و آن اینكه فرانسه علاوه بر نفی اتهام حزب به تروریسم، به نوعی متعهد شده آن را در آینده در فهرست سازمانهای تروریستی قرار ندهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین