کد خبر: ۶۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۶

بالاخره نرخ تورم چقدر است؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی رئیس جمهور احمدی‌نژاد روز چهارشنبه از تورم 6/13 درصدی و محقق نشدن خواست دولت برای دست یافتن به تورم تک رقمی سخن گفت که یک روز قبل از آن بانک مرکزی در آخرین گزارش خود میزان تورم منتهی به خرداد سال 86 را معادل 2/14 درصد اعلام کرده بود.

رئیس جمهوری که در جمع خبرنگاران درباره گرانی سخن می‌گفت با اشاره به گله‌ برخی از وزرا از این موضوع اظهار داشت: «باید نکته‌ای عرض کنم؛ در حال حاضر نرخ تورم 13/6درصد است که ما می‌خواستیم آن را تک رقمی کنیم و در این راستا تلاش کردیم ولی محقق نشد. بخشی از گرانی مربوط به ساختار اقتصادی کشور است برخی از آن نیز در قانون مشخص شده است مانند گرانی 15 اقلام کالا که یک قلم آن کم شد و 14 قلم شد». 

احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز موج تبلیغات سنگینی را مشاهده می‌کنیم که می‌خواهند «بخش روانی» تورم را تقویت کنند. می‌خواهند فشار بیاورند ولی من از مردم می‌خواهم تحمل کنند. 

خبرنگار اقتصادی آفتاب درباره اختلاف آمار رئیس جمهور (6/13) که پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود با آخرین آمار این مرجع دولتی (2/14)  با بیژن شهبازخانی نماینده مجلس هفتم گفت‌وگویی انجام داده است که در پی می‌آید: 

شهبازخانی در پاسخ به این سؤال که چرا رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران آخرین آمار بانک مرکزی درباره تورم را اعلام نکرده است گفت: این موضوع برای من هم جای سؤال دارد که چرا رئیس جمهوری در اظهارات خود آخرین اطلاعات مرجعی که برای بیان آمار
 13/6 درصدی تورم به آن استناد کرده را نادیده گرفته است. 

شهبازخانی با بیان اینکه یکی از انتقادات شدید دولت این بود که منتقدانش با آمارهای نادرست تلاش می‌کنند دستاوردهای اقتصادی دولت را زیر سؤال برند گفت: این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که دولت حتی به آمارهای رسمی نهادهای خود نیز بی‌توجه است و به آن اعتماد ندارد. در همین ارتباط رئیس جمهوری روز گذشته از عملکرد مرکز آمار ایران انتقاد کردند و از این مرکز خواستند تا آمارهای درست ارائه کند. 

وی افزود: این آمارهای متفاوت و اظهارات متناقض شاید به این دلیل باشد که شعارهای اقتصادی دولت محقق نشده است. دولت پیش از این، شرایط بغرنج اقتصادی را انکار می‌کرد و آمارهای منتقدان خود را منکر می‌شد اما بعد از مدتی مشکلات اقتصادی را متوجه اشتباهات و عملکرد یک فرد معرفی کرد اما بعدها دست‌های پنهان و رانت‌خواران نامعلوم عامل ضعف اقتصادی دولت شدند و اکنون نیز معتقدند که بخش روانی تورم از سوی عده‌ای تقویت‌ می‌شود! 

نماینده ملایر گفت: آقای رئیس جمهور اگر آمار و اطلاعات را قبول ندارند بهتر است سری به بازار مسکن بزنند و ببینند که آیا تورم و گرانی که امروز موجب رنج و سختی مردم شده واقعی است یا خیر؟ 

وی تصریح کرد:‌ امروز تورم در بخش‌هایی مانند مسکن رشد سریعی داشته است و با توجه به عملکرد دولت پیش‌بینی می‌شود که این موج تورم خروشان‌تر از پیش گردد. 

شهبازخانی گفت: ما نگرانیم که با برخوردهایی که دولت با بانک مرکزی و سایر دستگاه‌هایی چون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند در آینده حتی برای اتکا به همین اطلاعات و آمار دولت هم با مشکل مواجه شویم. 

وی افزود: در این شرایط ظاهرا دستگاه‌های نظارتی و آماری دولت باید خود را با آمار و ارقام شخص رئس جمهور هماهنگ کنند و آن آماری را اعلام کنند که رئیس جمهور آن را درست می‌داند! 

شهبازخانی گفت: اگر رئیس جمهور تورم را 6/13 درصد اعلام می‌کنند و بانک مرکزی آن را 2/14 درصد می‌داند شاید آمار رئیس جمهوری صحیح است و بانک مرکزی است که باید اطلاعات خود را براساس نظر رئیس جمهور تغییر دهد؟! 

نماینده ملایر درباره نرخ واقعی تورم اظهار داشت:‌ براساس آماری که چند ماه پیش مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد نرخ تورم 23 درصد بود این آمار اکنون نیز قطعا با توجه به گرانی‌های اخیر بیش از 20 درصد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین