کد خبر: ۶۳۱۶۹۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
اسماعیلی گفته "تشییع شهید سلیمانی همایش قدرت نظام و رفراندوم خیابانی بود"

سخنگوی قوه قضاییه: بازداشت تعدادی از افراد بخاطر سقوط هواپیما/سفیر انگلیس عنصر نامطلوب است/ محکومیت چند نفر در اهواز به اعدام/ صدور حکم پرونده سکه ثامن

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه حضور بی نظیر مردم در تکریم و تشییع شهید سلیمانی و همرزمانش همایش قدرت نظام جمهوری اسلامی بود، گفت: این حضور یک رزمایش بی نظیر نظامی و راهپیمایی بی نظیر مردمی در امتداد اربعین حسینی و رفراندوم بزرگ خیابانی بود.
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی قوه قضائیه ضمن تاکید بر استیفای حق جان باختگان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین گفت: افرادی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند و رسیدگی مراحل اولیه کار را طی می‌کند.

غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در هجدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره پرونده هواپیمای اوکراین و تحقیق از مقامات نظامی در این پرونده گفت: همان‌طور که نیروهای مسلح در نیروی هوافضای سپاه اعلام کردند و خاضعانه در برابر ملت حاضر شدند، یافته‌ها تا این مرحله به مردم گزارش شده است.

سخنگوی قوه قضاییه: بازداشت تعدادی از افراد بخاطر سقوط هواپیما/سفیر انگلیس عنصر نامطلوب است/ محکومیت چند نفر در اهواز به اعدام/ صدور حکم پرونده سکه ثامن

وی ادامه داد: در این ارتباط در ستاد کل نیروهای مسلح ابتدا کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شد و این کمیسیون‌ها ابعاد این موضوع را بررسی کردند.

اسماعیلی اضافه کرد: البته بررسی آنها به اتمام نرسیده و گزارش اولیه را به مردم دادند که شاید بهتر بود همان ابتدا اعلام می‌شد که این کمیسیون‌ها برای بررسی حادثه تشکیل شده است.

وی اظهارداشت: با ابلاغ رئیس قوه قضائیه، سازمان قضائی نیروهای مسلح مامور شده‌ با بهره‌گیری از کارشناسان مختلف نظامی، سازمان هواپیمایی، کارشناسان حوزه سایبری، جنگ الکترونیک و بهره‌گیری از اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما موضوع را بررسی کند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: طبق آخرین اخبار دیشب یا دیروز قرار بود این جبعه سیاه به همراه تیم‌های کارشناسی ایران و اوکراین به فرانسه ارسال و همه اطلاعات آن بازخوانی شود.

وی گفت: تا امروز از تعدادی از افرادی که در این حوزه بودند تحقیقات مفصلی انجام شده و هر روز تا حوالی ساعت ۱۱ شب تیم‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح مشغول تحقیقات و بازجویی و دریافت اسناد و مدارک هستند.

اسماعیلی درباره استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده‌های آنان گفت: پیگیر و مطالبه‌گر استیفای حقوق خانواده‌ها هستیم و محور دوم کشف حقیقت است؛ تا اکنون نظراتی ابراز شده اما باید همه ابعاد بررسی شود و به حقیقت ماجرا برسیم و محور سوم، اجرای عدالت است.

وی تاکید کرد: در این موضوع، هم تأثیر سبب و هم تاثیر مباشر را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود مسئولیت سبب و مباشر چقدر بوده است. بررسی خواهیم کرد که جنگ‌افروزی آمریکا چه نقشی در بروز این حادثه داشته و تحقیقات مفصل در این خصوص انجام شده و افرادی هم بازداشت شده اند و رسیدگی مراحل اولیه کار را طی می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: حدود ۷۲ ساعت از اقدامات قضایی می‌گذرد و مشخص شدن اطلاعات جعبه سیاه، کمک شایانی به تحقیقات می‌کند.

وی افزود: در روزهای اخیر حوادث تلخ از جمله جانباختن تعدادی از هموطنان در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای عالی قدر در کرمان و همچنین عروج شهادت گونه مسافران پرواز اوکراین رخ داد که به نمایندگی از قوه قضائیه از صمیم قلب به خانواده های داغدار و ملت داغدیده ایران و خانواده اتباع دیگر کشورها تسلیت عرض می کنم.

سخنوی قوه قضاییه ادامه داد: اعلام می کنم این عزیزان به ویژه جانباختگان خطوط هوایی اوکراین از ما از خانواده ما و از کشور ما و از این سرزمین بودند و تعدادی میهمان بودند که داغدار این فاجعه ما هستیم نه دیگران.

اسماعیلی اظهار داشت: آنها دلسوز ما نیستند زیرا در سیل ۹۸ حتی از رساندن کمک های مردمی و بین المللی ممانعت کردند که اگر دوستدار ایرانی بودند این اقدام جنایتکارانه را انجام نمی دادند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(س) افزود: ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) را که اولین و بزرگترین و والا مقام ترین شهید راه ولایت و الگوی ولایت مداری در جهان بشریت است، تسلیت می گویم.

سردار سلیمانی قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم بود

وی با اشاره به حادثه ترور سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: شهادت مظلومانه سردار سرافراز، فدایی ایران و ایرانیان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان او که عزت و اقتدار و امنیت را برای مردم ما به ارمغان آورد، تسلیت می گویم.

اسماعیلی اضافه کرد: او قهرمان بین الملی مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی بود و درود و رحمت خداوند به روح بلند ایشان و ارواح طیبه شهدا که خون پاک آنها در ایران اسلامی و دیگر کشورها قیامتی برپا کرد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: حضور بی نظیر مردم در تکریم این شهیدان، همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش همه نیروهای انقلاب در مقابل دشمن جنایتکار و تروریسم دولتی بود.

وی اضافه کرد: تلاش کردند مردم را از حاکمیت دور کنند اما خون به ناحق ریخته شهدا مردم را به صحنه آورد مردمی که انقلاب و نظام متکی بر آنها است.

اسماعیلی اظهارداشت: این حضور، رزمایش بی نظیر نظامی در امتداد اربعین حسینی و رفراندوم بزرگ و خیابانی بود که مردم نظر خود را درباره راهبرد استقامت در برابر دشمنان ابراز کردند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تشکر مجدد از مردم انقلابی و تشکر مضاعف از پاسداران دلاور دارم که در اولین فرصت نخستین گام را برداشتند و سیلی سختی برچهره استکبار و ترامپ قمارباز نواختند و بعد از این گام های سخت برداشته خواهد شد که به حضور نامشروع آمریکا در منطقه پایان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: به خوبی می دانیم استکبار به ویژه آمریکا انگلیس و رژیم اشغالی هم از حضور مردم و هم از سیلی سپاه ناراحت و عصبانی هستند و دنبال بحران آفرینی هستند و البته نقشه و توطئه اصلی آنها جنگ نرم است که هوشیاری مردم این توطئه را خنثی خواهد کرد.

ضرورت امدادرسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

اسماعیلی با اشاره به وقوع سیل در استانهای جنوبی گفت: حادثه مصیبت بار دیگر این روزها سیل استان سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از استانهای جنوبی است و مسأله مهم جامعه ما امروز امدادرسانی و کمک به آنان است و همه ما وظیفه داریم با تمام توان به کمک بشتابیم و دولت و ملت در خدمت هستند.

وی اضافه کرد: با ابلاغ رئیس قوه قضائیه قوه قضائیه در کنار مردم باشد و به بررسی علل و عوامل تشدید آسیبها در پی بارش رحمت الهی بپردازند و امیدواریم با تلاش و مجاهدت گرفتاری سیل زدگان برطرف شود.

حکم پرونده سکه ثامن صادر شد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده سکه ثامن گفت: جلسه دادگاه هفته گذشته تشکیل و حکم غیرقطعی صادر شده است.

وی ادامه داد: متهم اصلی این پرونده علاوه بر ١۵ سال حبس تعزیری به مبلغ سه هزار و ۶۵١ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ٩٧۵ هزار و ۶٨ ریال رد مال در حق شماست محکوم شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: از مجموع مبلغ رد مال ٧٠٠ میلیارد ریال پیش از صدور حکم به شکلت استرداد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین متهم اصلی این پرونده به دلیل کلاهبرداری مبلغ هزار ٨١٢ میلیارد و ۵۵٢ میلیون و ۶٣٠ هزار و ۴۴١ ریال جزای نقدی محکوم شده و در خصوص جرم پولشویی مبلغ ٩٩ میلیارد و ٢٢٢ میلیون و ۴٩٧ هزار و ٩٣٠ ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این پرونده ٣٠٠ جلد و ٧٠ هزار صفحه بود و رأی صادره هم ٢٠٠ صفحه است اما چون حکم غیرقطعی است هویت متهم اعلام نمی شود و بعد از قطعیت دادنامه هویت متهم اعلام می شود.

سفیر انگلیس عنصر نامطلوب است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره درباره حضور سفیر انگلیس در تجمعات غیرقانونی اخیر و اقدامات و پیگیری های قوه قضائیه در این خصوص گفت: سیاست قضائی ما این است که بین معترضان و آشوبگران و میان اقدام اعتراضی و اقدام ضد انقلابی و مغایر امنیت ملی کشور تفاوت قائل هستیم.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان از امنیت مردم و جامعه کوتاه نمی آییم و با کسانی که به هر شکل اقدام علیه امنیت کشور داشته باشند در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی برخورد می کنیم.

اسماعیلی اظهار داشت: در این موضوع به جهت اینکه ماموریت ما تأمین امنیت شهروندان است، تعارفی با هیچ‌کس نخواهیم داشت ولو به حسب ظاهر فرد مدعی مصونیت دیپلماتیک باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته قواعد بین‌المللی را مراعات می‌کنیم و به کنوانسیون‌های بین‌المللی که ملحق شدیم احترام می‌گذاریم اما احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یکجانبه نیست.

اسماعیلی با اشاره به کنوانسیون وین گفت: کنوانسیون وین در تبیین حقوق دیپلماتیک برای دیپلمات‌های کشورهای خارجی در کشور پذیرنده مصونیت قائل شده است و ما نیز این مصونیت را قائل هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: البته به موجب ماده ۴١ کنوانسیون وین همه افرادی که از مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک بهره‌مند هستند، موظفند قوانین و مقررات دولت پذیرنده را محترم بشمارند و از مداخله در امور داخلی کشور میزبان خودداری کنند.

اسماعیلی اظهار داشت: سفیر انگلیس به عنوان بالاترین نماینده این کشور در جمهوری اسلامی در یک تجمع غیرقانونی شرکت کرد و از این تجمع فیلم و عکس تهیه کرد و نقش تحریک‌کننده برای ایجاد تجمع و استمرار تجمع غیرقانونی داشت که به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ابتدا سفیر انگلیس را نشناختند و او انگلیسی صحبت می‌کرد و بعد که احساس کرد بازداشت می‌شود زبان به فارسی صحبت کردن گشود و خود را سفیر انگلیس معرفی کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: شیطنت و دروغگویی از این بالاتر در یک شخصیت دیپلماتیک سراغ دارید؟ در حقوق بین‌الملل چنین شخصی عنصر نامطلوب است و انتظار مردم این است که عنصر نامطلوب اخراج شود و هم قوانین بین‌المللی ایجاب می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در ماده ۹ کنوانسیون وین آمده است که دولت پذیرنده هر لحظه و بی آنکه التزامی به توجیه تصمیم خود داشته باشد به دولت فرستنده اطلاع می‌دهد که رئیس یا هر یک از اعضای هیئت او شخصی نامطلوب است و در این صورت دولت فرستنده مأمور را فرامی‌خواند و به خدمت او خاتمه می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر امتناع کند، کشور پذیرنده می‌تواند به عنوان عنصر نامطلوب وی را اخراج کند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: البته مسئول و مباشر در این حوزه وزارت امور خارجه و دولت به عنوان دولت پذیرنده است و ما به عنوان دستگاه قضائی و جامعه حقوقی این استدلال را داریم که این فرد عنصر نامطلوب است و تکلیف عنصر نامطلوب نیز مشخص است.

اقدامات اخیر دستگاه قضا در مبارزه با زمین خواری

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با زمین‌خواری در ۹ ماه اخیر گفت: بعد از سفر رئیس قوه قضائیه به استان آذربایجان شرقی و مطرح شدن پرونده‌های زمین‌خواری، در یک مورد بیش از ٣٠٢ میلیون متر مربع از مراتع سهند شهر مراغه احیا و سند مالکیت آن به نام دولت به نمایندگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی صادر شد.

وی ادامه داد: در منطقه رودبار قصران تهران، یک زمین ٢ هزار و ٣٠ هکتاری متعلق به دولت بود که در اثر کوتاهی متولیان هزار و ٨٠٠ هکتار به نام دولت سند صادر شده بود و ۲۳۰ هکتار بلا سند و بدون مالک بود و بستری برای افراد سودجو و فرصت‌طلب شد.

اسماعیلی اظهار داشت: در بخش کوچکی از این ٢٣٠ هکتار تصرفاتی انجام شد که با پیگیری دادگستری استان تهران و وزارت اطلاعات، سند آن به نام دولت صادر شد.

وی افزود: در پرونده دیگری در یزد که تعدادی از کارمندان اداره ثبت با همکاری ادارات حقوقی سه نهاد متولی زمین و مسکن، صدها هکتار زمین را تصرف کرده بودند بازداشت و بیش از ۱۰۰ هکتار از این اراضی توقیف و از دست آنها خارج شد.

حکم اعدام برای سه نفر در حادثه حمله تروریستی به کلانتری در اهواز

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری عناصر ضد انقلاب در اهواز در پرونده حمله به کلانتری گفت: در حملات تروریستی به کلانتری در استان خوزستان علاوه بر حمله مسلحانه و شهادت دو تن از سربازان و مجروح شدن تعدادی از آنها، معاندان بنا داشتند فیلم ضبط تهیه و ارسال کنند که این افراد دستگیر شدند و هفته گذشته هم محاکمه شدند. از این افراد سه نفر به اعدام و سایران به حبس ۱۰ سال و ۱۵ سال و یک نفر با تخفیف به ۵ سال محکوم شده اند.

تعدادی از افراد رد صلاحیت شده پرونده قضایی دارند

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی افراد توسط شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ارتباط آن با محکومیت مالی آنها گفت: مرجع تأیید صلاحیت داوطلبان در مجلس شورای نگهبان است.

وی افزود: هنوز فرایند رسیدگی به اتمام نرسیده و فرصت اعتراض وجود دارد و چه بسا تغییراتی هم ایجاد شود اما اینکه پرونده دارند، بله تعدادی از این افراد پرونده دارند که البته عددش بالا نیست.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: البته تعدادی از نمایندگان رد صلاحیت شده پرونده قضایی ندارند. آمادگی داریم با وصول گزارشات بنابر قوانین و مقررات رسیدگی کنیم و اگر جرمی گزارش شود، وظیفه داریم به جرایم رسیدگی کنیم.

پیگیری حقوقی و کیفری ترور سپهبد سلیمانی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری اقدام تروریستی آمریکا در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مجامع بین المللی گفت: هیچ تردیدی در تروریستی بودن اقدام امریکا وجود ندارد و شخص ترامپ رسما اقرار به این اقدام تروریستی کرد و حتما تعقیب می کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه کیفری سه مرجع صالح برای رسیدگی وجود دارد؛ مرجع اول دادگاههای کیفری ایران است و قانون به ما این اجازه را داده است که موضوع را پیگیری کنیم و مرجع دوم کشور دوست ما عراق است و به لحاظ محل وقوع جرم و اینکه اتباع آن کشور هم به شهادت رسیده و امنیت آنها نیز صدمه دیده قابل پیگیری است و مرجع سوم دیوان کیفری بین المللی لاهه است.

اسماعیلی افزود: بنای ما بر این است که هم در جمهوری اسلامی و هم در عراق و هم دیوان کیفری بین‌المللی علیه ارتش آمریکا و دولت آمریکا و شخص رئیس جمهور آمریکا اعلام جرم کرده و تشکیل پرونده ‌دهیم. اینکه فرایند رسیدگی چه خواهد بود حتی اگر طولانی شود، دست بردار نخواهیم بود.

۱۸ میلیارد دلار گم نشده است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و اینکه آیا وضعیت پرونده معاون سابق نظارت بانک مرکزی مشخص شد یا نه گفت: این پرونده به لحاظ اینکه هنوز بین دادسرا و دادگاه در کش و قوس است و قرار است رفع نقص‌هایی انجام شود، بعد از رفع نقص و تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده ۱۸ میلیاردی گفت: این پرونده ۱۸ میلیارد خوب تدوین نشد یا نخواستند خوب تدوین شود.  یک بار گفتند ۱۸ میلیارد دلار گمشده، یک بار گفتند ۱۸ میلیارد دلار برباد رفته و یک عده نیز بحث تخصیص ارز را مطرح کردند و برخی نیز گفتند اصلا ۱۸ میلیارد دلار گم نشده است. ۱۸ میلیارد دلار گم نشده است، در این ارتباط بخش‌هایی از موضوع را به تناسب تخصیص ارزها رسیدگی کردیم. یک بخشی نیز نیاز به رسیدگی عمومی دارد که در پرونده اصلی ارزی که مربوط به مسئولان بانک مرکزی است، در حال تحقیقات است. در همان زمانی که ارز بالای ۱۰ هزار تومان بود برای مسافرت نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز داده می‌شد و این بر باد دادن ارز است. البته بخشی از این ارز نیز به درستی تخصیص و کالا وارد شده است.

درباره مشایی و بقایی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آزادی بقایی و مشایی با توجه وضعیت جسمانی آنها گفت: این افراد محکوم شده‌اند و محکومیتشان در حال اجراست و مانند سایر زندانیان به تناسب از مرخصی استفاده می کنند و هر زندانی هم نیاز به درمان خارج از زندان داشته باشد، به موجب قانون مقدمات درمان زندانی در خارج از زندان فراهم می‌شود. اتفاقی که به معنای آزادی آنها و مختومه شدن پرونده های آنها باشد، نیفتاده است.

آخرین وضعیت پرونده کیک های آلوده

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کیک های آلوده به قرص گفت: بخشهای مختلف اطلاعاتی و امنیتی مطالعات گسترده ای انجام داده اند.

وی افزود: تا امروز انچه مسلم است این است که واحدهای تولیدی ما به هیچ وجه نقشی در این موضوع نداشتند و بررسی ها ادامه دارد و حاکی از یک توطئه است زیرا قرص در بیش از ۵۰ برند کشف شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: این اقدامات بعد از تولید و توسط افراد با هدف آسیب زدن به تولید اقتصادی کشور انجام شده است. هنوز منشا اصلی شناسایی نشده و نیروی امنیتی و بهداشت و درمان پیگیر موضوع هستند.

قوه قضائیه ساعاتی قبل از اعلام رسمی مطلع شد

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اطلاع قوه قضائیه از وقوع خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: قوه قضائیه ساعاتی قبل از اعلام رسمی به مردم مطلع شد و در حد چندساعت قبل در جریان قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این اطلاع قبل از جلسه شورای عالی امنیت ملی بود یا پس از آن گفت: رئیس قوه قضائیه عضو این شورا است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دو ماه از اتفاقات آبان ماه گذشته و هیچ آماری از کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان گذشته و علت اینکه این آمار از سوی مراجع رسمی اعلام نمی‌شود چیست و اینکه آیا اعلام آمار به شایعات پایان نمی‌دهد گفت: در ارتباط با بازدشت شدگان مسئول ما هستیم و آمار هم دست ما است.

وی ادامه داد: در جلسات قبل آمار هم اعلام کردم اما این بازداشت‌شدگان از یک عددی شروع شد و به لحاظ سیاستی که داشتیم کاهش یافت زیرا بین معترض و اغتشاشگر که بانک و پمپ بنزین آتش زد و آدم کشته است تفاوت قائل شدیم.
اسماعیلی فزود: در مورد اعلام تعداد جانباختگان نهاد متولی شورای امنیت است و بطور قطع شورای امنیت در مقطع مناسب در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

بازداشت ٣٠ نفر در اعتراض های اخیر

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در تجمعات اخیر چه تعداد بازداشت شدند و اینکه آیا غیر از سفیر انگلیس، اتباع خارجی دیگری نیز بازداشت شده اند یا نه گفت: غیر از سفیر، فرد دیگری گزارش نشده که بازداشت شده باشد.

وی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور مخدوش شود. در حوادث اخیر شاهد اظهارنظرها، فعالیت‌ها و اقداماتی صددرصد مغایر امنیت ملی کشور بودیم و طبیعی است اعلام کردیم با افرادی که اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند برخورد قضائی نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه معتقدیم برای اعتراض مسالمت‌آمیز نیز باید مجوز قانونی داده شود.

اسماعیلی اظهار داشت: در جایی که اقدام علیه امنیت باشد و امنیت شهروندان را به مخاطره بیاندازد و دست بیگانگان در کار باشد، تعارفی نداریم و در حوادث اخیر نیز بازداشتی داریم اما عدد دقیق ندارم و عدد اولیه چیزی حدود 30 نفر بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه آیا سلبریتی در میان بازداشت شدگان هم هست، اضافه کرد: برای ما وصف مجرمانه مهم است و شخص مجرم برای ما مهم نیست. ضمن اینکه دستگیری‌های اولیه نیز توسط ضابطان دستگاه قضایی و در قالب جرم مشهود بوده و تعدادی از آنها نیز آزاد شدند.

سپاه اثبات کرده فدایی مردم است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام برخی افراد نسبت به تضعیف سپاه در روزهای اخیر گفت: این مسئله به هیچ عنوان نباید زمینه‌ساز تخریب نیروی مقتدر سپاه باشد زیرا سپاه پاسدار امنیت، پاسدار مرزها، ارزش‌ها و پاسدار کیان انقلاب و نیرویی است که اثبات کرده فدایی مردم است.

وی ادامه داد: سپاه برای دفاع از این کشور و مردم در برابر گلوله ایستاده و شهدای زیادی تقدیم کرده و هیچ هراسی هم ندارد که در برابر هر دشمنی که بخواهد به این کشور و مردم آسیب برساند، بایستد ولو قدرت جهانی آمریکا باشد. در این حادثه هم دیدیم، در وضعیتی که هیچ کس جرأت نمی‌کرد متعرض دولت آمریکا و نیروهای مسلح آمریکا شود، سپاه با سرافرازی اقدام کرد که اقدامی دقیق و اثرگذار بود و در عرصه‌های مختلف فداکاری خود را برای مردم به اثبات رسانده است. به هیچ عنوان نه تضعیف سپاه و نه هیچ یک از نیروهای مسلح و نه تضعیف هیچ یک از ارکان حاکمیت را برنمی‌تابیم و این را مضر به حال کشور و مردم می‌دانیم.

اسماعیلی افزود: اگر اقدامات فداکارانه سپاه در دفاع از کشور نبود، بدخواهان معلوم نبود چه به روز این مردم و مملکت می‌آورند. از اینکه شجاعانه و متواضعانه آمدند و آنچه اتفاق افتاده را توضیح دادند تشکر می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: فرایند قضائی در مسیر استیفای حقوق جانباختگان و کشف همه ابعاد و زوایای حقیقت است و در این خصوص بیشترین تیم کارشناسی را اختصاص داده است و قضاوت را نیز اعلام می کند.

پیگیری حقوقی حذف صفحات کاربران اینستاگرام بعد از شهادت سپهبد سلیمانی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حذف صفحات و پست های کاربران ایرانی در پی ترور سپهبد سلیمانی در اینستاگرام و فراخوان وزارت ارشاد مبنی بر ثبت شکایت کاربران برای پیگیری حقوقی این مسأله گفت: در این زمینه توسط وزارت ارشاد اقداماتی انجام شده و معتقدیم علاوه بر وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد؛ به لحاظ اینکه این پیام رسان ها از پهنای باند اینترنت ایران استفاده می کنند و جایی که به نفع مردم ایران نیست و تضعیف ارزش های اسلامی است صفحات کاربران را حذف می کنند اما جایی که عناصر سودجو و فرصت طلب علیه کشور اقدام می کنند این انسداد انجام نمی شود. به عنوان قوه قضائیه آمادگی داریم برای پیگیری حقوقی موضوع به این دو وزارتخانه کمک کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
3
35
تظاهرات آبانماه چی؟
اون چی بود؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
2
43
اگر جمعیت مخالف شما باشند اغتشاشگرند و اگر موافق شما میشه رفراندوم. آرای مردم در صندوق های انتخابات در دهه های اخیر مشخص است چرا آنها را ملاک نمی گیرید چون مخالف خواسته شماست.
پاسخ ها
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
دمت گرم حرف بیشتر مردم را زدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
5
34
تعطیل عمومی اعلام کنید امنیت مردم را حفظ کنید و اجازه دهید مردم را دعوت کنند به تجمع .آنوقت فرق بین برکه و دریا را خواهید دید
سینا
|
Indonesia
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
21
3
رئیسی دمت گرم ❤❤❤
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین