کد خبر: ۶۳۱۷۰۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
تنش‌های اخیر ناشی از خروج آمریکا از برجام است

نخست‌وزیر انگلیس: بهتر است "توافق ترامپ" را جایگزین برجام کنیم

نخست وزیر انگلیس خروج آمریکا از برجام را علت اصلی تنش‌های اخیر در خاورمیانه توصیف و تصریح کرد لندن به همراه متحدان اروپایی‌اش به آمریکا فهماند که آنها خواهان تنش در منطقه نیستند.
آفتاب‌‌نیوز :

بوریس جانسون در گفت وگو با بخش صبحگاهی شبکه بی‌بی‌سی تکرار کرد که توافق برجام به دلیل آنچه طرف آمریکایی ناقص می‌داند بایستی با توافق ترامپ جایگزین شود .

جانسون درخصوص برجام مدعی شد: بهتر است با همکاری یکدیگر، "توافق ترامپ" را جایگزین توافق برجام کنیم. وی گفت که اگر توافق کنونی(برجام) از دست برود، نیاز به یک جایگزین خواهد بود.

جانسون: بهتر است

جانسون افزود: نکته من به دوستان‌ آمریکایی‌مان این است باید از یک راهی مانع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای بشویم و این همان کاری است که برجام انجام می‌دهد. اما اگر بخواهیم آن را کنار بگذاریم به یک جایگزین نیاز داریم.

نخست وزیر انگلیس عنوان کرد؛ از نگاه آمریکا مشکل برجام این است که یک توافق ناقص و دارای تاریخ انقضا است، ضمن آنکه توسط باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا منعقد شده است.

جانسون با بیان اینکه اگر برجام را کنار بگذاریم باید آن را جایگزین کنیم، ادعای توافق جدید با ترامپ را مطرح کرد و گفت: به نظر من این بهترین راه حل، برای حرکت به جلو است. وی افزود: رئیس جمهوری ترامپ در توافق کردن مهارت دارد. پس باید با همکاری یکدیگر برای جایگزین کردن برجام با توافق ترامپ کار کنیم.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه جاری با صدور بیانیه‌ای، گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

بر اساس این بیانیه، در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

استقبال از اقدام ایران در پذیرش خطای انسانی در ماجرای سقوط هواپیما

نخست وزیر انگلیس در بخش دیگری از این گفت‌وگو از اعتراف ایران درباره علت سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران استقبال کرد.

جانسون مدعی شد: روشن است که ایران اشتباه فاحشی را مرتکب شده است اما مهم‌ترین مساله‌ این است که تنش ها در منطقه کاهش یابد.

وی ایران را کشور فوق‌العاده‌ای خواند که به ادعای او باید رفتار خود را اصلاح کند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه (۱۸ دی) تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد. در این حادثه که به جان باختن تمامی سرنشینان منجر شد، ۱۴۷ مسافر ایرانی این پرواز ایرانی بودند.

بامداد شنبه گذشته ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأیید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با اشتباههای روی داده، برخورد قانونی صورت گیرد.

نخست وزیر انگلیس درخصوص ترور سردار شهید سپهبد سلیمانی توسط آمریکا، حمایت خود را به‌صورت غیر مستقیم اینگونه بیان کرد: ما اکنون ما شرایط بهتری قرار داریم.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش، پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق را با موشک باران پاسخ داد.

جانسون در این گفت وگو قانونی بودن اقدام آمریکا را تائید نکرد و افزود وظیفه‌ من این است که اطمینان حاصل کنم تنش‌ها افزایش پیدا نکند.

وی مدعی شد که برآیند تحولات پس از شهادت سردار سلیمانی نشان می‌دهد که تنش‌ها کاهش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
1
3
عجب اعترافی میکنه این وزیر خارجه سابق ،حالا هی یه عده بگند....؟!!
عبدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
3
از کجا معلوم که رییس جمهور بعدی امریکا ترامپ باشه. ترامپ که به راحتی از برجام خارج شد. بعدی هم از توافق به اصطلاح ترامپ خارج میشه و اینجا مسخره عام و خاص اروپا و امریکا و بی عقل هایی که کم نداریم در دنیا.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
2
2
انشا... بزودی خداوند قادرقاهر انتقام خون تمامی شهدای اخیر و تمامی خون های ریخته شده را از امریکا وهمپالگی هایش مثل انگلیس و فرانسه و آلمان و... و همچنین از تمنام نوکرانش باذلت و خواریشان بدست نیروهای مقاومت بگیرد و فریب خوردگان کشورهای اسلامی و ایمانی را هم با رحمانیتش هدایت نماید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
1
2
عجب..... هستین شما انگلیسیها
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
3
3
اگه ایران به وقت هم مذاکره کرد باید در این مذاکره اروپا و آمریکا نباید باشند مذاکره بین کشورهای منطقه خاورمیانه باهم باید باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
3
4
ایران نمی تواند در انزوا باشد ، باید مانند یک کشور معمولی و مسئولیت پذیر رفتار های منطقی و مطابق عرف بین الملل داشته باشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین