کد خبر: ۶۳۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳

خشم کاخ سفید از فروش‌تسلیحات چینی به تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاونین وزرای خارجه و دفاع آمریکا ناخرسندی کاخ سفید را از «اقدامات ناچیز چین در متوقف ساختن عرضه تجهیزات مهم نظامی به ایران» اعلام داشته و مدعی شده‌اند که این رفتار پکن ناقض قطعنامه 1747 شورای امنیت مبنی بر عدم انجام معامله‌های تسلیحاتی با ایران تا زمان حل مسئله هسته‌ای این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، دان مهلی روز شنبه خطاب به اعضای کمیته ویژه «بازنگری روابط اقتصادی و امنیتی چین و آمریکا» در کنگره گفت: «برخی شرکت‌های چینی همچنان به عرضه تجهیزاتی به ایران ادامه می‌دهند که در تولید سلاح‌های کشتار جمعی کاربرد دارند».

آقای مهلی در ادامه با اشاره تلویحی به نقض قطعنامه‌های 1737 و 1747 شورای امنیت درباره برنامه هسته ای ایران از سوی چین گفت: «شواهد نشان می‌دهد که در برخی موارد شرکت‌های چینی اقدام به انتقال تجهیزاتی کرده‌اند که شورای امنیت خواستار عدم فروش آنها به ایران شده‌بود». وی البته خاطرنشان ساخت که مقامات چینی با ایالات متحده درباره «غیرقانونی بودن» صدور این تجهیزات اختلاف نظر دارند.

معاون وزیر خارجه آمریکا از اشاره به مشخصات تجهیزات و مواد مورد اشاره خودداری کرد ولی گفت: «برخی از این تجهیزات قابلیت استفاده در برنامه موشکی و یا برنامه هسته‌ای ایران را داشته‌اند».

در ادامه این نشست دیوید سیدنی از معاونین وزیر دفاع ایالات‌ متحده نیز در سخنان خود با انتقاد تلویحی از رویکرد پکن در برابر برنامه هسته‌ای‌ ایران گفت: «برداشت ما این است که چینی‌ها بیش از اینکه در پی برآورده ساختن روح قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران باشند سعی می‌کنند در چهارچوب عبارات آن حرکت کنند».

آقای سیدنی افزود :«ما بارها از طریق سفارت خود در پکن از دولت چین خواسته‌ایم تا مانع صدور تکنولوژی‌ها و تجهیزات نظامی پیشرفته به ایران شود، ولو اینکه این تسلیحات و تجهیزات متعارف قلمداد شوند». وی که خود پیش از این سفیر آمریکا در چین بوده پاسخ پکن به درخواست‌‌های واشنگتن در این زمینه را «غیرمسئولانه» عنوان کرد.

معاون وزیر دفاع آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای واشنگتن مبنی بر استفاده از جنگ‌افزارهای ایرانی در عراق و افغانستان علیه نیروهای امریکایی گفت: «شرکای واقعی به کشوری که از کشتن سربازان ما حمایت می کند سلاح نمی فروشند». وی همچنین پا را از این فراتر گذاشته و مدعی شد که در دستگاه حکومتی چین یک «تمایل عمومی» برای فروش تجهیزات و تکنولوژی های دارای کاربرد دوگانه به کشورهایی نظیر ایران، سودان، برمه، زیمبابوه و ونزوئلا وجود دارد.

گفتنی است طی هفته‌های اخیر چین و روسیه آشکارا مخالفت خود را با رویکرد کشورهای غربی در وضع تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در شورای امنیت اعلام داشته و خواستار حل مسئله هسته‌ای ایران در چهارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین