کد خبر: ۶۳۱۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸

بورل: شکست برجام تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در سخنانی در پارلمان اروپا تاکید کرد که شکست برجام باعث افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

«جوسپ بورل» تصریح کرد که ‌در شرایط تنش آمیز کنونی، بیش از هر زمان دیگری مهم است که از ابزار مروج امنیت حفاظت کنیم. از این رو برجام یک توافق حیاتی است.

وی در همین حال گام پنجم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام را نگران کننده خواند و گفت: اینک مهم است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نحوه اجرای اقدام ایران را مطالعه کنیم.

بورل: شکست برجام تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد

بورل افزود: به عنوان مسئول هماهنگ کننده برجام در این رابطه با تمامی اعضاء باقی‌مانده در این توافق، به منظور پیدا کردن راه دیپلماتیک و حفظ انسجام طرف‌ها در تماس بوده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس به فعال شدن مکانیسم حل اختلاف ازسوی سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه اشاره کرد و افزود که به عنوان مسئول هماهنگ کننده برجام بر روند اجرای این مکانیسم نظارت خواهد کرد.

وی تصریح کرد که این مکانیسم، برای حل اختلاف درباره نحوه اجرای برجام و پیدا کردن راه حل در خصوص اجرای کامل این توافق تعبیه شده است. بورل متذکر شد که این مکانیسم برخلاف ادعای برخی از رسانه‌ها ارتباطی به اعمال تحریم ندارد .

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که تمام اعضاء باقی‌مانده در برجام هم به طور روشن پایبندی خود را به حفظ این توافق و تلاش برای تداوم آن اعلام کرده‌اند.

بورل موضع اتحادیه اروپا را این گونه مطرح کرد که شکست برجام باعث افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز درباره تلاش سه کشور اروپایی طرف برجام برای فعال کردن مکانیسم حل اختلاف گفت: متاسفانه در مدت یکسال طرف‌های اروپایی برجام به رغم تعهداتی که هم در برجام داشتند و هم صراحتا و به طور رسمی پس از خروج آمریکا از برجام در جلسات کمیسیون مشترک برعهده گرفتند، نتوانستند اقدامی ملموس و جدی برای ایفای تعهدات خود صورت دهند.

وی افزود: به همین سبب نیز، کشورمان از مقررات پیش بینی شده در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام استفاده کرده و اجرای بخشی از تعهدات هسته ای خود را طی پنج گام با فواصل زمانی قابل ملاحظه متوقف کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین