کد خبر: ۶۳۱۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱

شرط آمریکا برای توافق تجارت آزاد با انگلیس؛ خروج از برجام

«ریچارد گلدبرگ» عضو سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید هشدار داد که انگلیس توافق تجارت آزاد با آمریکا را به خطر می‌اندازد، مگر آنکه از برجام خارج شود.
آفتاب‌‌نیوز :

وی تنگنای پیش روی سیاستگذاران دفاعی و خارجی انگلیس را مورد توجه قرار داد، زیرا لندن تلاش می کند پس از برگزیت، ‌مسیر خاص خود بین واشنگتن و بروکسل را درپیش گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه گاردین، گلدبرگ گفت: این پرسش پیش روی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس قرار دارد. درحالی که به برگزیت نزدیک می شوید و حامیان برگزیتی شما واقعا با توافق هسته ای موافق نیستند و خواستار خروج شما از این توافق هستند، بعد از ۳۱ ژانویه (زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، وقتی به واشنگتن می آیید تا در مورد توافق تجارت آزاد با آمریکا مذاکره کنید، چه خواهید کرد؟

شرط آمریکا برای توافق تجارت آزاد با انگلیس؛ خروج از برجام

گلدبرگ افزود: قطعا به نفع شما و مردم انگلیس است که به دونالد ترامپ و آمریکا ملحق شوید تا سیاست خارجی تان را از بروکسل دور کنید و به کارزار فشار حداکثری بپیوندید تا همه ما در امان باشیم.

این سخنان پس از فعال شدن مکانیزم حل اختلاف از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس مطرح شد.

این سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای با اشاره کاهش تعهدات گام به گام ایران مدعی شدند که به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده است جز این‌ که مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم. این در حالی است که در طول یک سال و نیم گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام این کشورها حاضر نشدند تعهدات خود را عملی کنند و ظاهرا توان ایستادگی در مقابل آمریکا را هم نداشتند.

جانسون زمانی خبرساز شد که قبل از اعلام فعال شدن این مکانیزم، خواستار جایگزین شدن «توافق ترامپ» با توافق هسته ای شد، اما وزارت امور خارجه انگلیس بعد از آن اعلام کرد که نخست وزیر تنها در صورتی با این جایگزینی موافقت می کند که واشنگتن و ایران قادر به مذاکره در مورد یک توافق بهتر باشند.

این مساله نشان می دهد که جانسون باید در مواجهه با فشارهایی از طرف اروپا و واشنگتن در جستجوی یک سیاست خارجی مستقل باشد.۹۱۰۹

گاردین در ادامه این گزارش آورد: واشنگتن از لندن می خواهد از توافق هسته ای خارج شود و تحریم های اقتصادی را دوباره اعمال کند. انگلیس به محض خروج از اتحادیه اروپا، رسما قادر خواهد بود تحریم های خود را به جریان اندازد، اما تاثیر عملی آن بر ایران، حداقل است، ‌ زیرا مجازات های آمریکا گسترده و فرا اقلیمی است به طوری که شرکت های اتحادیه اروپا ملزم به پیروی از آن هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین