کد خبر: ۶۳۲۱۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

مرگ یک میلیون پرنده در موج گرمای پنج سال پیش

دانشمندان گفتند که بالا رفتن دمای آب به کمبود ماهی هایی منجر شد که پرندگان از آنها تغذیه می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان می گویند ده ها هزار پرنده دریایی که لاشه آنها در سال های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ در سواحل غربی آمریکا پیدا شد احتمالا در اثر موج بی سابقه گرما تلف شدند.

در آن دوره لاشه ۶۲ هزار "گیله‌مات نوک‌قلمی" به سواحل اقیانوس آرام افتاد اما تصور می‌شود در آن حادثه تا یک میلیون پرنده از بین رفته باشند.

مرگ یک میلیون پرنده در موج گرمای پنج سال پیش

دانشمندان گفتند که بالا رفتن دمای آب به کمبود ماهی هایی منجر شد که پرندگان از آنها تغذیه می کنند.

در همان دوره تلف شدن سایر ماهی ها، پرندگان و پستانداران گزارش شد.

این مطالعه که نتایج آن در نشریه علمی "پلاس وان" چاپ شده دریافت که این پرندگان دریایی احتمالا در اثر گرسنگی مردند که ناشی از گرمای بیش از حد آب در منطقه ای به طول ۱۶۰۰ کیلومتر در شمال شرقی اقیانوس آرام بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بود.

افزایش دمای آب در این ناحیه بر منابع غذایی پرندگان تاثیر گذاشت، یعنی افت میزان پلانکتون به کاهش جمعیت ماهی های کوچکتر و افزایش رقابت از سوی سایر موجودات صیاد منجر شد.

بیش از سه چهارم گیله مات های تلف شده در خلیج آلاسکا کشف شدند اما شمار واقعی آنها احتمالا در حدود یک میلیون بوده چون معمولا فقط لاشه کسر کوچکی از پرندگان مرده در دریا به ساحل می رسد.

دانشمندان گفتند که مرگ انبوه گیله‌مات‌ها به طور پراکنده اتفاق می افتد، اما ابعاد حادثه ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را "بی سابقه و حیرت انگیز" توصیف می کنند.

هیات تغییرات اقلیمی سازمان ملل سال پیش دریافت که موج های گرما در دریاها احتمالا در آینده مکررتر خواهند بود.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین