کد خبر: ۶۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
تحولی تازه در پرونده آمریکایی‌های ایرانی‌تبار

4شنبه؛ پخش اعترافات اسفندیاری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کم‌تر از سه ماه پس از بازداشت 4 آمریکایی ایرانی‌تبار که دستگیری آنان موج تبلیغاتی بزرگی را علیه جمهوری اسلامی ایجاد کرد، منابع خبری در ایران از پخش اعترافات تلویزیونی دو متهم اصلی این پرونده جنجالی یعنی «هاله اسفندیاری» و «كیان تاج‌بخش» خبر می‌دهند. آن گونه که اعلام شده است، اعترافات هاله اسفندیاری و كیان تاجبخش ساعت 21:45 روزهای چهارشنبه و پنج شنبه از شبكه اول سیما پخش می‌شود.

«هاله اسفندیاری» مدیر بخش خاورمیانه مرکز مطالعاتی «وودرو ویلسون» و همسر یک یهودی ایرانی است که اردیبهشت‌ماه سال جاری در تهران دستگیر شد. «کیان تاجبخش» کارمند موسسه Open Society نیز دومین آمریکایی ایرانی تبار است که ظاهراً بر مبنای اعترافات اسفندیاری بازداشت شده است. یک محقق دیگر به نام «علی شاکری» نیز در میان بازداشت شدگان به چشم می‌خورد. منابع امنیتی ایران همچنین تایید کردند که «نازی عظیما» خبرنگار رادیو فردا نیز ممنوع ‌الخروج شده است. دستگاه اطلاعاتی ایران، حداقل 3 تن از این 4 نفر را به تلاش برای «براندازی نرم» جمهوری اسلامی متهم کرده است.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای که اردیبهشت ماه سال جاری صادر کرد، بنیاد آمریکایی «سوروس» و همچنین موسسه «جامعه باز» را رسماً به تلاش برای «براندازی نرم» جمهوری اسلامی متهم نمود. در بخشی از این بیانیه به نقل از اعترافات هاله اسفندیاری آمده بود «بنیاد سوروس در ایران با ایجاد یك شبكه ارتباط غیر رسمی و تلاش برای توسعه و گسترش آن، اهداف براندازانه خود را دنبال می‌نموده است. » [اینجا] این اتهام توسط این موسسه و همچنین از سوی مقامات رسمی آمریکا به شدت رد شده است.

بازداشت این 4 نفر با واکنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای در آمریکا مواجه شده است. علاوه بر جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا و کاندولیزا رایس وزیر خارجه، مجلس نمایندگان ایالات متحده، سنای آمریکا و بسیاری دیگر از مقامات آمریکایی در بیانیه‌های مختلف از جمهوری اسلامی خواسته‌اند این 4 تن را فوری و بدون قید و شرط آزاد نماید. 18 خرداد، کنگره آمریکا در قطعنامه‌ای که به اتفاق آرا و بدون هیچ رای مخالفی به تصویب رسید، از بازداشت «دکتر هاله اسفندیاری» توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی شدیداً انتقاد کرد و از تهران خواست به سرعت وی را آزاد کرده و از او «عذرخواهی» کند. [اینجا]  سی‌ام اردیبهشت‌ماه، 16 سناتور زن آمریکایی روز شنبه با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدام فوری او برای خاتمه بازداشت هاله اسفندیاری و پریناز عظیما شدند. [اینجا]

برخی مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند که این 4 نفر نوعی «گروگان» برای معاوضه با 5 دیپلمات ایرانی که چند ماه قبل در اربیل عراق بازداشت شده‌اند، هستند. تهران قویاً این اتهامات را رد کرده و بر اتهامات جاسوسی و تلاش برای براندازی حداقل تن از این افراد (اسفندیاری، تاج‌بخش، شاکری) تاکید کرده است. 

در پی بازداشت چند آمریکایی ایرانی‌تبار در ایران به جرم «جاسوسی» و «تلاش برای براندازی نرم» وزارت خارجه آمریكا به شهروندان این كشور هشدار داده است كه به ایران سفر نكنند. در بیانیه وزارت خارجه آمریكا با اشاره به این که «برخی عناصر رژیم ایران ومردم این كشور دشمن ایالات متحده هستند» آمده است: شهروندان آمریكا ممكن است هنگام سفر یا اقامت در ایران مورد اذیت و آزار یا دستگیری قرار گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین