کد خبر: ۶۳۲۹۹۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

جهش 5202 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات چهارشنبه 2 بهمن با جهش 5202 واحد روبرو شد.
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در دو روز گذشته روند کاهشی و تعدیل به خود گرفته بود، امروز چهارشنبه آخرین روز کاری هفته درصدد جبران برآمده و با جهش 5202 واحد به رقم 411 هزار و 211 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن 2430 واحد رشد کرده و به رقم 131 هزار و 850 واحد رسید.

کارشناسان دلیل افزایش شاخص بورس تهران را جذب نقدینگی سرگردان در جامعه می‌دانند که عامه مردم با سرمایه‌های کوچک امکان ورود در بازار ملک، آپارتمان، دلار ، طلا و سکه را ندارند، به ناچار به سمت سرمایه‌گذاری در بورس روی آورده‌اند.

جهش 5202 واحدی شاخص بورس تهران

از ویژگی‌های بازار بورس می‌توان به شفافیت بازار، عادلانه بودن معاملات، آسان بودن ورود و خروج به بازار و امکان حضور در بازار با هر میزان و سرمایه اشاره کرد که فعالان بورس در واقع علاوه بر سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش سرمایه‌های خود از نظر اجتماعی در اقتصاد و تولید کشور سهیم می‌شوند و یک نوع تعلق اجتماعی در بین سهامداران ایجاد می‌شود.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 1495 تریلیون تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.1 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 643 هزار نوبت معامله و به ارزش 3437 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی 1388 واحد رشد کرده و به رقم 109 هزار و 743 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 1621 واحد افزایش یافته و به رقم 87 هزار و 959 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 7304 واحد به رقم 490 هزار و 937 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 4351 واحد به رقم 294 هزار و 639 واحد رسید، شاخص بازار دوم بورس با افزایش 8030 واحد به رقم 855 هزار و 270 واحد رسید.

امروز نمادهای ملی مس، گروه مپنا، مخابرات ایران، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، همراه اول و کشتیرانی جمهوری اسلامی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نماد پتروشیمی جم بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است. امروز نمادهای پربیننده در بورس که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته شامل بانک تجارت و قیمت هر سهم 507 ریال، بانک ملت 7095 ریال، سایپا، فولاد مبارکه، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران و صنایع ملی مس ایران بودند.

به گزارش فارس، در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل 29 واحد رشد کرده و به رقم 5 هزار و 287 واحد رسید، ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 304 تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران در فرابورس امروز بیش از 2 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 329 هزار نوبت معامله و به ارزش 1777 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای توکاریل، فولاد هرمزگان، مادیران، فولاد ارفع و بیمه کوثر بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای سنگ آهن گوهر زمین و پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان،‌ کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و کشاورزی و دامپروری بینالود و داروسازی آوه سینا بوده‌اند.

امروز در جریان معاملات با پیام ناظر بازار تعدادی از نمادهای بورسی بازگشایی، برخی متوقف، برخی تعلیق، تعدادی دچار وقفه معاملات و برخی حراج شدند. از جمله می‌توان به بازگشایی نماد ملی مس بعد از برگزاری مجمع عمومی، بازگشایی عمران و توسعه فارس، شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، بازگشایی معدنی دماوند، داروسازی اسوه اشاره کرد.

در پیام دیگری توقف نماد بانک پاسارگاد به خاطر افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب اشاره کرد، در پیام دیگری تعلیق نماد صنایع شیمیایی ایران روی داد. همچنین وقفه معاملات در نمادهای فنرسازی خاور، سیمان اصفهان، شرکت آلومراد روی داد.

بازگشایی نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بانک سینا اتفاق افتاد.

ارائه حق تقدم‌های استفاده نشده گروه دارویی برکت و تراکتورسازی ایران روی داد همچنین وقفه معاملات نماد نورد آلومینیوم و سیمان خوزستان انجام شد، وقفه در سیمان سپاهان، وقفه در سایپا شیشه، خوراک دام پارس، شرکت شهد ایران، صنایع شیمیایی فارس، کاشی حافظ و تولیدی شهید قندی، ایران دارو، بورس کالای ایران، صنایع کشاورزی و خدمات کشاورزی، شرکت پارس مینو انجام شد.همچنین نماد انفورماتیک ایران نیز متوقف شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین