کد خبر: ۶۳۳۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸

برگزیت از سد پارلمان انگلیس عبور کرد

توافق دولت بوریس جانسون درباره نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از سوی نمایندگان مجلس اعیان به تایید رسید و به این ترتیب این کشور یک گام دیگر به اجرای برگزیت در تاریخ ۳۱ ژانوی (۱۱ بهمن) نزدیکتر شد.
آفتاب‌‌نیوز :

این توافق اینک بایستی به تایید ملکه انگلیس رسیده تا به قانون تبدیل شود. از سویی انتظار می رود پارلمان اروپا هم ظرف روزهای اینده این توافق تصویب کند.

نمایندگان مجلس عوام آذرماه گذشته پس از سال‌ها بن‌بست و کشمکش بر سر برگزیت، به کلیات طرح پیشنهادی دولت جانسون رای مثبت داده و مقرر کردند که پس از تعطیلات کریسمس و سال نو و بررسی جزیئات توافق بدست‌ آمده، آن را به قانون تبدیل کنند.

برگزیت از سد پارلمان انگلیس عبور کرد

۱۹ دی این توافق با اکثریت آرا به تصویب مجلس عوام رسید و برای تایید به مجلس اعیان ارجاع شد.

بر اساس برنامه اعلام شده انگلیس نه روز دیگر از اتحادیه اروپا خارج شده و از اول فوریه، دوره گذار شروع می‌شود.

در این دوره که تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ می‌تواند ادامه پیدا کند، انگلیس همچنان عضو بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. قرار است که در این فاصله معاهدات تجاری جدید با اتحادیه اروپا امضا شود. از سوی دیگر این قانون هرگونه طول دادن دوره گذار فراتر از پایان سال ۲۰۲۰ را ممنوع می کند.

انگلیس در حالی بر پایان دوره گذار تا پایان سال جاری اصرار دارد که طرف اروپایی نسبت به شکست توافق تجاری با انگلیس تردید دارد.

رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده است که امکان دست یابی به توافق جامع تجاری با انگلیس تا پایان مهلت تعیین شده «غیر ممکن» است.

«اورسولا فون درلاین» در سخنانی در مدرسه اقتصاد لندن گفت: بدون تمدید دوره گذار پس از سال ۲۰۲۰، نمی‌توان انتظار داشت که در رابطه با تمامی ابعاد شراکت جدید انگلیس و اتحادیه اروپا توافق حاصل شود.

وی افزود که اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق به کار خواهد بست اما روابط دو طرف مثل گذشته نزدیک نخواهد بود.

با این حال استفن بارکلی وزیر امور برگزیت تاکید کرد که اطمینان دارد دو طرف تا پایان سال جاری میلادی به توافق تجاری دست خواهند یافت. وی یادآور شد که این جدول زمان‌بندی از سوی دو طرف در بیانیه سیاسی برگزیت به توافق رسیده است.

وزیر دارایی انگلیس امروز در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد معروف به نشست داووس در سوئیس تصریح کرد که توافق تجاری با اتحادیه اروپا از اولویت بالاتری نسبت به آمریکا برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات سازنده‌ای را درباره همکاری‌های تجاری با طرف‌های اروپایی داشته و دو طرف معتقدند که «رسیدن به توافق با توجه به زمان کوتاهی که باقی‌مانده قابل انجام است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین