کد خبر: ۶۳۳۱۸۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
ضمانت کتبی ای اف سی کمی به باشگاه‌های ایرانی کجاست؟

توافق فوتبالی ایران و AFC و بزرگنمایی عجیب مسئولان؛ کدام دستاورد؟

اعلام نتیجه بخش بودن مذاکرات فوتبالی ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی مطرح شده که دستیابی به این نتجه هر چند می تواند «خبر خوبی» باشد اما باید پذیرفت که گرفتن «حداقل حق فوتبال ایران» نمی تواند «دستاوردی بزرگ» تلقی شود.
آفتاب‌‌نیوز :

جمعه هفته گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا، با ارسال نامه‌ای به به فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرد به خاطر شرایط امنیتی، نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، حق میزبانی از رقابت‌های خود در ایران را ندارند. در همین رابطه طی هفته‌های گذشته جلسه‌های متعددی میان مدیران چهار باشگاه آسیایی و مسئولان وزارت ورزش برگزار شد که ماحصل آن مکاتبات مختلفی با AFC بود.

در همین رابطه AFC که نسبت تهدید به انصراف باشگاه‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا نگران شده بود، با ارسال نامه‌ای پیشنهاد جدیدی ارائه کرد که طی آن، دو دیدار از پلی آف استقلال و شهر خودرو باید در کشور ثالث برگزار می‌شد اما کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده بود با تغییر برنامه بازی‌های مرحله گروهی، در سه بازی اول باشگاهای ایرانی میهمان خواهند بود و در سه بازی دوم گروهی، پس از بررسی شرایط امنیتی، باشگاهای ایرانی می‌توانند از رقبای خود میزبانی کنند. اما این پیشنهاد مورد موافقت نمایندگان ایران قرار نگرفت چراکه آنها اعتقاد داشتند، AFC برای سه بازی دوم مرحله گروهی، تضمین بدهد که باشگاه‌های ایرانی میزبان هستند.

توافق فوتبالی ایران و AFC و بزرگنمایی عجیب مسئولان!؛ کدام دستاورد؟

در ادامه نامه‌نگاری‌ها با AFC، چهار باشگاه آسیایی ایران، با ارسال پاسخ خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا علاوه بر اینکه خواستار ارائه ضمانت شدند که در سه دیدار آخر قطعا از رقبای خود میزبانی کنند، اعلام کردند در دیدارهای پلی‌آف هم در زمین بی طرف به میدان نخواهند رفت. AFC هم در آخرین نامه خود صراحتا اعلام کرد، ضمانتی در کار نیست و میزبانی در سه دیدار پایانی مرحله گروهی منوط به بررسی شرایط آن زمان است. البته در نامه آخر بر خلاف خواست باشگاهی ایرانی تاکید شده بود، بازی‌های پلی‌آف نیز باید در دوبی برگزار شود.

پس از این مکاتبه طولانی، مدیرعامل‌های باشگاه‌های لیگ برتری به همراه مهدی علی‌نژاد، معاون قهرمانی وزیر ورزش و جوانان عازم مالزی شدند تا پس از دیدار با داتو ویندسور جان، دبیر کل AFC بلکه بتوانند حق میزبانی باشگاه‌های ایرانی را به طور کامل وصول کنند. اما پس از جلسه با آقای دبیر کل، رسانه‌های رسمی باشگاه‌های آسیایی و البته سخنگوی وزارت ورزش اخباری را منتشر کردند که حکایت از مذاکراتی داشت که طی آن کنفدراسیون فوتبال آسیا حق طبیعی فوتبال ایران را با تغییر برنامه بازی‌ها به ایران داده بود.

باشگاه پرسپولیس با عنوان «توافق بزرگ» به انتشار خبر پرداخت و استقلالی‌ها نیز تیتر «توافق مهم» برگزیدند. اما به راستی ماحصل مذاکرات مدیران باشگاه‌های ایرانی با دبیر کل AFC چقدر با پیشنهاد ابتدایی این کنفدراسیون تفاوت داشت که حالا از آن به عنوان خبر خوش یاد می‌شود؟

در پیشنهاد AFC رسما عنوان شده بود بازی‌های پلی‌آف در دوبی برگزار شود ایرانی‌ها در سه دیدار از دور رفت میهمان باشند و میزبانی سه دیدار دور برگشت، پس از بررسی شرایط اعطا شود.

بسیار علاقه‌مندیم که بپذیریم نمایندگان فوتبال ایران توانسته‌اند ای اف سی را به عقب‌نشینی از مواضع غیرورزشی‌اش وادار کنند و حق فوتبال ایران را - هرچند به جز مرحله پلی‌آف - بگیرند اما باور این موضوع بدون رویت ضمانت کتبی ای اف سی کمی سخت است. چرا که به رفتارهای مغرضانه دشمنان فوتبالی ایران آگاهیم.

چه ضمانتی هست که کنفدراسیون فوتبال آسیا که به ادعای مدیران فوتبال ایران تحت نفوذ برخی کشورها تصمیمات ضدایرانی می‌گیرد، در مرحله گروهی هم با ساز ناکوک قبلی نرقصد و حق میزبانی را از ایران سلب کند؟

البته خبرها از مالزی حکایت از آن دارد که کنفدراسیون فوتبال آسیا پذیرفته که در مرحله برگشت حق میزبانی ایران را برسمیت بشناسد.

باید پذیرفت که این توافق در حداقل دستاوردهای خود بازگشت به نقطه صفر بوده است و در هر شرایطی باید با همین جدیت و پشتکار برای گرفتن حق که گرفتنی است تلاش کرد اما یادمان باشد گرفتن این حق اگر خبر خوش باشد قطعا توافق بزرگ نیست چرا که این مهم حداقل حقوق اولیه فوتبال ایران است و بودن غیر این غیرطبیعی است نه داشتن آن.

امید است که تضامین اخذ شده تیم مذاکره کننده ایران در مالزی به گونه ای باشد که تحت هر شرایطی بهانه را از لابی آسیایی و غیرآسیایی علیه فوتبال ایران بگیرد و در سال آینده مجددا بازی سیاسی فشار بر فوتبال ایران به بهانه ای تازه از نو گرفته نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
1
7
چه ضمانتی هست که کنفدراسیون فوتبال آسیا که به ادعای مدیران فوتبال ایران تحت نفوذ برخی کشورها تصمیمات ضدایرانی می‌گیرد، در مرحله گروهی هم با ساز ناکوک قبلی نرقصد و حق میزبانی را از ایران سلب کند؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
3
14
خدایی نسبت به برجام دستاورد بزرگیه ...خخخخ ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
2
11
کاش بزرگنمایی باشه، این وارونه جلوه دادن قضیه است که در همه امور مانند اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و.... بوده و هست و خواهد بود.
majd
|
Germany
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
2
8
کاملا موافقم. خیلی فوتبالی نیستم فقط روی اعصاب وروان هوادارها ومردم کار کردند و اخرش هم نقطه سر خط .حق خودمون بوده اگر اجرا شود.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
2
12
مسئولین پایین دست، تابعی از مقامات بالادست دولتی خود هستند.
هامون
|
Germany
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
1
2
ذلت و خواری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
1
2
واقع بین باشید اگر مثلا قرار بود ایرانیها برن به کشوری با اینهمه تنش که ما اینروزها داریم، یک دلهره و ترس ذاتی نداشتند؟ چرا ما اینقدر غرور کاذب داریم؟ مگه ما کی هستیم؟
ناشناس
|
Spain
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
1
2
ما مجبور به انجام چیزی برخلاف خواسته خودمان نمی شویم مگر آنکه زور طرف مقابل خیلی پر زور باشد آنوقت اسم آن را دستاورد بزرگ پیروزی بر کفار می کذاری
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین