کد خبر: ۶۳۳۳۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸

مارها؛ منشاء احتمالی ویروس کشندهٔ چینی

ویروس تازهٔ کرونا که تا کنون جان ۱۷ تن را در ووهان چین گرفته است امکان دارد از مار به آدمی منتقل شده باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

تیم پژوهشگر ویروس‌شناسی در چین روز چهارشنبه با اشاره به این مطلب مدعی شد که این مارها به نوبهٔ خود احتمالا این ویروس را از گونه‌ای خفاش گرفته‌اند. هردوی این جانوران در بازارهای چین به فروش می‌رسند.

پروفسور وِی ژی، و تیم تحقیقاتی‌اش در دانشگاه پکینگ چین، پنج نمونه از این ویروس تازه را با ۲۱۷ ویروس مشابه که در جانوران مختلف یافت و طبقه‌بندی شده بود از نظر ژنتیکی مقایسه کردند.

مارها؛ منشاء احتمالی ویروس کشندهٔ چینی

نتیجهٔ این بررسی نشان می‌دهد که ویروس کرونای اخیر که اختصارا «ان.‌کوو۲۰۱۹» نام گرفته، گرچه شبیه ویروسی است که پیشتر در خفاش‌ها یافت شده، اما بیش از آن، به ویروسی شباهت دارد که در مارهای بومی (مار کریت و کبرای چینی) دیده شده است.

آقای ژی اعلام کرد:‌ «نتایج آنالیز دنباله‌ نشان می‌دهد که برای نخستین بار احتمال دارد جاندار حامل این ویروس مار باشد.»

پروفسور پیتر رابینوویتز، ویروس‌شناس عضو دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا معتقد است که این ویروس می‌توانسته از راه هوا به افراد منتقل شود. وی گفت: «گرچه این یک گمانه‌زنی است اما اگر این ویروس در ترشحات بدن مار موجود بوده، می‌توانسته به شکل ریزگرد درآید و وارد دستگاه تنفنسی قربانیان شود.»

نام کرونا از آن رو به این ویروس داده شده که در تصاویر میکروسکوپی شکل آن شبیه یک تاج (به لاتینی کرونا) است.

کارشناسان چینی منشأ آلوده شدن افراد به این ویروس را بازار خوراک ووهان می‌دانند، چراکه شمار زیادی از نخستین کسانی که به این ویروس کرونای جدید آلوده شده‌اند به این بازار رفته بوده‌اند.

بازار محلی خوراک ووهان، به فروش حیوانات زنده، اعم از وحشی و اهلی معروف است. حیواناتی از قبیل موش خرما، انواع پرنده و ماکیان، خرگوش، و نیز خفاش و مار. گوشت مار و خفاش از غذاهای مرسوم در چین به شمار می‌رود.

پیش از این نیز دیگر ویروس‌های خانوادهٔ کرونا که میان انسان و دیگر جانداران مشترک اند از جمله ویروس «سارس» و «مِرس» جان شمار بسیاری را به‌ویژه در خاورمیانه گرفتند. این نوع ویروس تا زمانیکه در بدن جاندار است جهشی ژنتیکی پیدا می‌کند و به این ترتیب می‌تواند با ورود به تن آدمی خود را در آن تکثیر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
0
آخه مار و خفاش هم خوردنیه؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
0
کار آمریکایی ها است تردید نکنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین