کد خبر: ۶۳۳۴۴
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹

گزارش انتقادی پارلمان انگلیس از دستگیری ملوانان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کمیته پارلمانی بریتانیا از موافقت با فروش شرح دستگیری تفنگداران دریایی این کشور در آبهای ایران به شدت انتقاد کرد. کمیته روابط خارجی در حالی این موضوع را به شدت عامل نارضایتی دانسته که تحقیقی قدیمی‌تر بر سر همین موضوع به مقصر شناخته شدن کسی منجر نشد.

به گزارش بی بی سی این کمیته درعین حال از دولت از این بابت انتقاد کرده که تنها پس از پخش مصاحبه تلویزیونی یک مقام ایرانی حاضر شد برای درخواست کمک در این بحران با او تماس بگیرد. پنج ملوان نیروی دریایی سلطنتی و هفت تفنگدار دریایی بریتانیا روز بیست و سوم مارس توسط نیروهای ایرانی دستگیر شدند.

تنها پس از اینکه علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه چهار بی بی سی گفت دستگیرشدگان محاکمه نمی شوند دولت بریتانیا با او تماس برقرار کرد.

کمیته روابط خارجی گفته است تماس با چنین مقامی که در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است باید بسیار زودتر از این برقرار می‌شد.

این کمیته در عین حال از تصمیم دولت برای ارجاع این موضوع به سازمان ملل متحد انتقاد کرده و گفته این کار مانع آزادی زودهنگام فی تورنیف تنها زن ملوان در میان دستگیرشدگان شد.

درگزارش این نمایندگان آمده برخی از دستگیرشدگان، علیرغم تبعات واضحی که پوشش مطبوعاتی این واقعه برای اعتبار بین المللی بریتانیا داشت توانسته‌اند داستان خود را بفروشند.

مایک گیپز، دبیر کمیته این مسئله را یکی از بزرگترین اشتباهات در این ماجرا دانسته است. گیپز گفته : ما معتقدیم تصمیم وزارت دفاع در مجاز کردن آزادشدگان برای فروش شرح ماجرایشان براساس بینش درستی نبوده چرا که نتوانسته تبعات بین المللی این کار را تشخیص دهد و متوجه تفاسیر گوناگون از آن بشود.

این کمیته هماهنگی دولت در طول بحران و بعد از آزادی دستگیرشدگان را خوب ارزیابی کرده است.

کمیته پارلمانی روابط خارجی ، دیپلماسی وزارت خارجه در پی دستگیری نیروهای بریتانیایی را تحسین کرده و افزوده اگرچه ممکن است در برخی موارد اشتباهاتی تاکتیکی صورت گرفته باشد اما دشوار بتوان رویکرد کلی وزارت خارجه بریتانیا را غلط ارزیابی کرد.

یک دلیل دیگر انتقاد این کمیته این بوده که تونی هال، رییس خبر سابق بی بی سی در تحقیق پیشین بر سر این موضوع کسی را مقصر نشناخته است.

در این گزارش آمده: اگرچه دولت تمام طی چند روز اول از طریق دیپلماسی دو جانبه، تمام تلاش خود را برای حل بی سرو صدای این بحران کرده، صحبت با علی لاریجانی باید بسیار زودتر از سی ام مارس صورت می گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین