کد خبر: ۶۳۳۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۶

تأملی در تصمیمات تازه برای تالار تیموری

شهرداری اصفهان اعلام کرده که بنا دارد در محل تالار تیموری، موزه «هنرهای سنتی» را جایگزین موزه «تاریخ طبیعی» کند. مدیر گروه موزه دانشگاه هنر اصفهان اما دراین‌باره چند نکته را گوشزد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

سجاد باغبان ماهر اظهار کرد: ما به‌تازگی با همراهی جمعی از دانشجویان گروه موزۀ دانشگاه هنر اصفهان، کمپینی را با عنوان «حامیان بازگشایی موزه تاریخ طبیعی» راه‌اندازی کرده بودیم تا بعد از سه سال، درهای این موزۀ ۳۰ ساله به روی مردم باز شود و شنیدن این خبر که قرار است تالار تیموری بالاخره از محاق دربیاید برایمان خبر خوبی بود اما دو نکته را باید درباره تصمیمی که برای آیندۀ این تالار در نظر گرفته‌شده موردتوجه قرار داد.

وی تصریح کرد: موزه تاریخ طبیعی اصفهان سال ۱۳۶۷ به همت دکتر جعفریان و زیر نظر شهرداری اصفهان با ۷۰۰۰ شئ در محل تالار تیموری راه‌اندازی شد. بعد از فوت دکتر جعفریان، مالکیت این آثار به فرد دیگری سپرده شد، قرارداد مجموعه با شهرداری اصفهان به پایان رسید و آن‌طور که پیداست دیگر هم درصدد تمدید این قرارداد نیستند.

تأملی در تصمیمات تازه برای تالار تیموری

مدیر گروه موزه دانشگاه هنر اصفهان گفت: برای اصفهان که روی بحث شهر دوستدار کودک تأکید می‌کند، موزه تاریخ طبیعی تنها موزه مشخصی بود که مخاطب آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دادند و برای آن‌ها بار آموزشی بسیاری داشت.

باغبان ماهر تأکید کرد: ما هم ‌عقیده داریم که از روز نخست مکان‌یابی مناسبی برای موزه تاریخ طبیعی نشده بوده اما اکنون هم روا نیست که بعد از سه دهه فعالیت و سه سال تعطیلی، سرنوشت این موزه نامعلوم باشد. دکتر جعفریان از مفاخر و مشاهیر اصفهان بود که تمام اشیای این موزه را با هزینه شخصی جمع‌آوری کرد و اکنون‌که فوت کرده درست نیست این رفتارِ گنگ را با دسترنج او داشته باشیم.

این مدرس خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان حتماً باید پیش از تبدیل تالار تیموری به موزه‌ای دیگر، برای بازگشایی موزه تاریخ طبیعی در مکانی مثل پارک ناژوان یا... فکری کند، چراکه این موزه ازنظر وجهه محیط‌زیستی نیز اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که در خصوص تعیین مکانی جدید برای موزه تاریخ طبیعی، خواستار همکاری دانشگاه اصفهان و سازمان محیط‌زیست شده بود، گفت: حتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز می‌تواند برای این کار آستین بالا بزند، اما این همکاری نافی مسئولیت شهرداری نیست که بعد از چند دهه میزبانی تصمیم بگیرد عذر این موزه را بخواهد.

مدیر گروه موزه دانشگاه هنر اصفهان افزود: ما به‌عنوان جامعه دانشگاهی به نمایندگی از همه کسانی که به محیط‌زیست علاقه‌مندند و دغدغه بازگشایی موزه تاریخ طبیعی را دارند، بدون هیچ تأکیدی بر حفظ این موزه در تالار تیموری خواهان کار کارشناسی در خصوص انتقال اشیا به مکانی دیگر و باز شدن درهای آن به روی مخاطبان هستیم، مبادا که این موزه را برای همیشه از دست بدهیم.

تأملی در تصمیمات تازه برای تالار تیموری

باغبان ماهر دربارۀ راه‌اندازی موزه هنرهای سنتی در تالار تیموری نکته‌ای را یادآور شد: نمی‌دانم چه کسی یا چه کسانی طرح تأسیس موزه هنرهای سنتی را در این مکان ارائه کرده‌اند اما بنده به‌عنوان متخصص امر موزه‌داری می‌گویم باید توضیح داده شود موزه هنرهای سنتی با موزه هنرهای تزیینی که آن هم در مجاورت تالار تیموری قرار دارد، چه وجه تمایزی دارد؟

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که یک کاسه سفالی را هم در موزه «تاریخ هنر» و «ایران باستان» و هم در موزه «صنایع‌دستی»، «هنر سنتی» و «هنر تزیینی» می‌توان قرار داد و مفهوم موزه هنر سنتی بیش‌ازاندازه عام است؛ به همین دلیل به آن خوش‌بین نیستیم.

مدیر گروه موزه دانشگاه هنر اصفهان با تأکید بر اینکه هنوز طرح راه‌اندازی موزه هنرهای سنتی را مشاهده نکرده و نمی‌داند یک متخصص آن را پیشنهاد داده یا خیر گفت: بعید می‌دانم که این طرح توجیه منطقی داشته باشد و همین‌جا به نمایندگی از جامعه دانشگاهی اعلام آمادگی می‌کنم که بدون هیچ چشمداشتی در تدوین طرح محتوایی موزه‌ای که قرار است در تالار تیموری راه‌اندازی شود، به شهرداری اصفهان کمک خواهیم کرد البته اگر از ما کمکی بخواهند.

باغبان ماهر ابراز امیدواری کرد که با استفاده از نظرات کارشناسی متخصصان و جامعه دانشگاهی، شاهد اتفاق‌های یک‌شبه مدیریتی نباشیم و کارها با آزمون‌وخطا پیش نرود.

تالارتیموری واقع در جنوب خیابان استانداری و نام دیگر آن عمارت چهارحوض است. این تالار از بناهای دوره تیمور گورکانی است که گفته می‌شود در سال ۸۰۵ هـ.ق بعد از قتل عام مردم اصفهان، به دستور او در مجاورت باغ نقش جهان ساخته شد. تالار تیموری در ابتدا دارالحکومه بود، در دوران پهلوی به باشگاه افسران اختصاص یافت و همزمان با آن به تقلید از مینیاتورهای کاخ چهلستون تابلوهای مینیاتور را به ترئینات آن اضافه کردند. این تالار که چندین دوره از هنر معماری اسلامی را به تصویر می‌کشد، از سال ۱۳۶۷ به موزه تاریخ طبیعی اصفهان تبدیل شد و از سال ۱۳۹۵ تا کنون، به دلیل آنچه بازسازی عنوان شده بود، درهای آن به روی عموم بسته است.

تأملی در تصمیمات تازه برای تالار تیموری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین