کد خبر: ۶۳۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۰

خودکشی یک فرمانده طالبان در پاکستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پلیس پاکستان می‌گوید یک رهبر طالبان که به خاطر ربودن دو مهندس چینی در پاکستان در سال 2004 تحت تعقیب بود برای آنکه بازداشت نشود خود را منفجر کرده است. به گزارش بی بی سی یک سخنگوی پلیس گفت که عبدالله محسود، که 25 ماه را در بازداشت نیروهای آمریکایی در گوانتانامو گذرانده بود، در استان بلوچستان در جنوب غربی این کشور کشته شد.

محسود که نام واقعی او نور عالم است پشتون بود؛ همان قومی که اعضای طالبان به آن تعلق دارند. وی زمانی برای طالبان و علیه نیروهای ائتلاف شمالی می‌جنگید.

جواد چیما، سخنگوی وزارت کشور پاکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت که محسود پس از آنکه سربازان به مخفیگاهی در ناحیه ژوب در بلوچستان یورش بردند خود را با نارنجک دستی کشت. اما به گفته وی سه تن از همدستان محسود بازداشت شده‌اند.

ژوب در ناحیه پشتون نشین نزدیک مرز نه چندان دور از ناحیه قبیله نشین وزیرستان جنوبی که محل برخی ناآرامی هاست قرار دارد. مرگ محسود مستقلا تایید نشده است. بنا به گزارش‌ها برادر وی در میان بازداشت شدگان است.

عطا محمد، یک مقام محلی پلیس، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که هیچ یک از خدمه ارتش در این انفجار که منجر به مرگ محسود شد زخمی نشده‌اند. 

ناظران معتقدند که محسود چهره ای مهم بود، نه به خاطر اینکه در ماه های اخیر فعال بود بلکه به این دلیل که در میان پیکارجویان طرفدار طالبان وجهه‌ای مخوف داشت.

وی در سال 1996 زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست می گرفت یک پای خود را در انفجار مین از دست داده بود و نهایتا در سال 2001 دستگیر و تحویل آمریکایی ها شد.

وی که در سال 2004 از گوانتانامو آزاد شد بار دیگر فورا وارد فعالیت های پیکارجویی شد و در ربودن دو کارگر چینی که یکی از آنها در جریان عملیات نجات نیروهای پاکستانی در وزیرستان جنوبی کشته شد نقش داشت.

تحلیلگران می گویند آن آدم ربایی تلاشی بود برای تضمین آزادی پیکارجویان القاعده که در عملیات نیروهای پاکستانی در وزیرستان جنوبی به دام افتاده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین