آفتابنیوز : آفتاب: دادگاه نظامی یك تهران، هشت متهم پرونده سی-130 را تبرئه و نهاجا را به پرداخت دیه در حق سرنشینان، كریدور پروازی و جان باختگان شهرك توحید و جبران خسارات وارده به سایر زیاندیدگان محكوم كرد.
روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح با صدور اطلاعیهای با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای سانحه سقوط هواپیمای سی ١٣٠، آخرین نتایج رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای سی ١٣٠ را اعلام كرد.
در این اطلاعیه آمده است: ١-در تاریخ ١٥/٩/١٣٨٤ یك فروند هواپیمای سی ١٣٠ به شماره ٨٥١٩ متعلق به نهاجا در ساعت ٢١/١٣ دقیقه از فرودگاه مهرآباد به سوی بندرعباس پرواز و پس از حدود ١٠ دقیقه از شروع پرواز به علت بروز نقض فنی در موتور شماره ٤، خلبان حالت اضطراری اعلام و با هماهنگی تقرب فرودگاه مهرآباد به فرودگاه باز میگردد. در مسیر بازگشت در فاصله چهار مایلی باند، هواپیما به چپ منحرف و در كنار بلوك ٥٢ شهرك توحید سقوط كرده و تمامی سرنشینان آن به فیض شهادت نائل میشوند.
٢-پرونده سقوط هواپیمای مذكور ابتدا در شعبه دو بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٩ تهران تشكیل و در تاریخ ٢٠/٩/١٣٨٤ با قرار عدم صلاحیت به دادسرای نظامی تهران ارسال میشود. به دنبال وصول پرونده، تحقیقاتی در این باره آغاز و در نهایت در خردادماه ١٣٨٥ دادسرای نظامی تهران علیه هشت متهم شامل: ٤ نفر از كاركنان پایگاه هوایی مهرآباد و ٤ نفر از كاركنان فرودگاه مهرآباد اعلام جرم كرده و پرونده را با صدور كیفرخواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می كند.
٣-از زمان ارجاع پرونده، دادگاه نظامی یك تهران با برگزاری پانزده جلسه كه ده جلسه آن با حضور شكات و خانوادههای معظم شهدای این سانحه همراه بود بررسی همه جانبهای را درباره ابعاد مختلف این حادثه صورت داد و چندین جلسه اختصاصی نیز با متخصصان نیروی هوایی و سازمان هواپیمایی كشوری و كارشناسان و خبرگان فن هوانوردی و خلبانان با تجربه برگزار كرد. بازدیدهای مختلف از بخشهای مربوطه در نهاجا و شركت فرودگاههای كشور از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
٤-دادگاه نظامی یك تهران در نهایت با توجه به جمیع جهات مبادرت به صدور رای درباره این پرونده كرد و به استناد قانون اجازه الحاق دولت ایران به كنوانسیون ١٢ اكتبر ١٩٢٩ ورشو، پروتكل ٢٨ سپتامبر ١٩٦١ گوادالاخارا و پروتكل ٨ مارس ١٩٧١ گواتمالا، نهاجا را به پرداخت دیه در حق سرنشینان، كریدور پروازی و جان باختگان شهرك توحید و جبران خسارات وارده به سایر زیاندیدگان محكوم كرد.
٥- با بررسی الف) اسناد، مدارك و مستندات موجود ب) نظریات فنی و كارشناسی ارایه شده توسط متخصصان مختلف در امور هوانوردی اعم از خلبانی، مراقبت پرواز، مدیریت فرودگاهی ، رادار و تعمیرات و نگهداری هواپیما، ج) دلایل و مدارك متقن ارایه شده توسط متهمان كه مورد تایید كارشناسان خبره و متعهد قرار گرفته است، د) امكانات و مقدورات موجود در بخشهای مربوط در نهاجا و سازمان هواپیمایی كشوری، دادگاه اقدامات انجام شده توسط هشت متهم پرونده را مغایر قوانین و مقررات و دستور العملهای محلی تشخیص نداد و اهمال ، سهل انگاری و عدم رعایت نظامات دولتی متهمان از نظر دادگاه محرز نشد لذا آنان را از اتهامات وارده تبرئه كرد.
٦- بدیهی است كه رسیدگی به موضوع سوء مدیریت و عدم نظارت صحیح در حوزه وظایف اداری متهمان و تنبیه متخلفین در صورت اثبات تخلف، به لحاظ این كه فاقد جنبه جزایی است، به عهده مسوولان ذی ربط در نهاجا و سازمان هواپیمایی كشوری است.
٧- حكم دادگاه ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در مراجع قانونی است و افراد و مقاماتی كه قانونا میتوانند به حكم صادره اعتراض كنند در حكم دادگاه مشخص شدهاند كه رسما به آنان ابلاغ خواهد شد.