کد خبر: ۶۳۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲

احمدی‌نژاد در گفتگوی ویژه خبری چه گفت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دوم سیما که چهارشنبه شب پخش شد مهمترین سیاست‌های دولت خود را تشریح كرد. او با بیان اینكه مصرف سوخت در كشور بسیار بالا و چندین برابر میانگین جهانی است و همه برنامه‌ریزان و دلسوزان از این مساله گلایه كرده‌اند، تصریح كرد: اتلاف وقت، آلودگی ترافیكی و مختل شدن پیشرفت كشور از جمله مضرات این مساله است.

وی با اشاره به اینكه دولت برای حل ریشه‌ای معضل مصرف بی رویه بنزین برنامه جامعی را برای مدیریت مصرف سوخت و حمل و نقل ذیل عنوان تبصره 13 تدوین كرده است، گفت : در تبصره 13 كه شامل گاز سوز كردن خودروها ، خارج كردن خودروهای فرسوده، دولت الكترونیك و تغییر ساعت كارها است، قرار بود ظرف 5 سال این مشكلات حل شود.

رییس جمهور با اعلام اینكه تا قبل از سال 85 تنها 100 هزار خودرو گازسوز شده بود، خبرداد: امسال بیش از 500 هزار خودرو گاز سوز می‌شود و 4500 اتوبوس نیز وارد ناوگان خواهد شد.

احمدی نژاد با اشاره به اینكه منابع مالی كه در دولت نهم برای حمل و نقل ریلی در تهران اختصاص داده شده ، 8/1 برابر نسبت به گذشته رشد داشته است، گفت: در گازسوز كردن خودروها تولید كپسول‌ها كلیدی است كه بخش خصوصی این صنعت را مستقر كرده و تولید آغاز شده است و كارخانجات باید از مهر امسال خودروها را دو گانه سوز كنند.

رییس جمهور با بیان اینكه هزینه گاز یك سوم بنزین است، یادآور شد: در مجموع گاز سوخت پاك تری است اما نكته اصلی این است كه باید میزان مصرف سوخت كاهش یابد.

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینكه تغییر ساعات كار ادارت نیز از راهكارهای كاهش مصرف سوخت است، گفت: دولت راهكارهای دیگری نیز در این زمینه دارد كه در قالب تبصره 13 آمده است.

وی افزود: مجلس تشخیص داد كه باید سهمیه بندی از اول خرداد اجرا شود كه مسوولیت سنگینی بر دوش دولت بود و می خواستیم تا 3 ماه دیرتر آغاز شود زیرا شرایط به طور كامل آماده نبود اما با این حال قانون مجلس اجرا شد و طرح خوب جلو آمده است.

احمدی نژاد با بیان اینكه آزاد كردن قیمت یا تعیین قیمت میانه و سهمیه بندی دو راهكار برای كاهش مصرف بود، گفت: در نهایت بحث سهمیه‌بندی در مجلس رای آورد و دولت به بهترین نحو آن قانون را اجرا می‌كند.

رییس جمهور همچنین با تصریح بر اینكه با سهمیه بندی فعلی 85 درصد مردم مشكلی ندارند و نیازشان تامین

می‌شود، گفت: با بررسی‌هایی كه انجام می‌شود پاسخ مناسب برای مشكلات مشخص می‌گردد زیرا قرار است مصرف كاهش یابد و بهینه شود و نه اینكه مردم دچار مشكل شوند.

احمدی نژاد با بیان این‌كه بخشی از این مشكل در حمل و نقل عمومی است، گفت: 5/5 میلیون خودروی سواری و 5 /17 میلیون خانوار داریم و در مجموع 3 /1 درصد خانواده‌ها خودرو شخصی دارند كه برای 6 ماه سهمیه خود را گرفته‌اند.

رییس جمهور افزود: برخی از نگرانی‌ها و التهابات به دلیل توجه به آینده است و اگر آرامش برقرار شود، مشكلی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینكه حداكثر كسانی كه در موضوع بنزین مشكل دارند 5 درصد هستند، گفت: این افراد نیز نباید با مشكل مواجه شوند.

رییس جمهور تصریح كرد: دولت مصمم است قانون را خوب اجرا كند اما گروه‌های سیاسی فشار آوردند كه دولت یا سهمیه بندی بنزین را اجرا و یا قیمت بنزین را آزاد کند اما آنچه به مصلحت كشور است باید اجرا شود.

وی با بیان اینكه این كار بركات زیادی داشته و آلودگی زیادی از جامعه كم شده است، گفت: در تهران روزی 5 /13 میلیون سفر انجام می‌شود كه متوسط معطلی برای هر نفر در یك سفر 28 دقیقه بود اما اكنون با كاهش ترافیك این رقم كمتر شده است. همچنین قاچاق بنزین و برخی سوء استفاده‌ها دیگر نیز انجام نمی‌شود.

رییس جمهور با بیان این‌كه مجلس و سیاسیون باید اجازه بدهند تا كار به صورت علمی جلو برود، گفت: الان اگر بنزین آزاد شود، نمی‌توان برنامه ریزی صحیح كرد زیرا اشكالات و عیوب شناسایی نمی‌شود.

احمدی نژاد افزود: هم باید مصرف پایین بیاید و هم تغییر الگوی مصرف داشته باشیم و از این رو سهمیه بندی به اجرای تبصره 13 كمك كرد.

رییس جمهور با بیان اینكه دولت درصدد است در گاز سوز كردن تاكسی ها و وانت ها تسریع كند، گفت: مردم به خوبی تشخیص داده‌اند و اتفاق بزرگی افتاده است زیرا ملت ایران همزمان با مسابقه مصرف زیاد در جهان، در حال كاهش مصرف و فرهنگ سازی برای مصرف بهینه است.

وی افزود: دولت از محل صرفه جویی مصرف سوخت، توسعه حمل و نقل ریلی و عمومی، تكمیل پالایشگاه‌ها و ایجاد بیمه های پوششی را در دستور كار قرار داده است.

رییس جمهور در ادامه به تشریح سیاست دولت در قبال مسكن پرداخت و با یادآوری اینكه قیمت مسكن از 40 سال قبل به ترتیب دوره صعود و ركود داشته است، گفت: وقتی قیمت افزایش می‌یابد سرمایه گذاری در مسكن بالا می‌رود و سپس ركود در بازار مسكن بوجود می‌آید.

رییس جمهور با اشاره به اینكه ورود جمعیت متولدان سال‌های دهه 60 به صحنه جامعه یكی از دلایل افزایش تقاضا و قیمت مسكن است، گفت: همچنین جریان روانی و ایجاد انتظار تورمی نیز منجر به افزایش قیمت مسكن شده كه كاذب است.

احمدی نژاد با عنوان اینكه برنامه‌های دولت برای اصلاح وضعیت مسكن به مرور زمان نتیجه می‌دهد، گفت: الان تقاضای سنگینی وجود دارد زیرا طی چند سال اخیر میزان تولید مسكن كاهش یافته است.

رییس جمهور با بیان اینكه زمین، مصالح ، نیروی انسانی و منابع از عوامل موثر در تولید مسكن است، گفت: در روستاها تولید مسكن آغاز شده و در شهرها نیز سالی یك میلیون و 200 هزار مسكن باید ساخته شود تا بافت‌های فرسوده نوسازی شود و به تقاضاهای جدید هم پاسخ دهیم.

رییس جمهور با اعلام اینكه دولت درصدد است مصالح ساخت مسكن را تامین كند، افزود: در بخش نیروی انسانی نیز مشكلی وجود ندارد و با اجرای برنامه دولت چند سال دیگر پاسخ می‌گیریم.

احمدی نژاد خبر داد: دولت همزمان چند برنامه جامع و بزرگ را در بخش‌های مختلف در دست اجرا دارد. ظرف 3 سال نگاه به مسكن به عنوان سرمایه گذاری به تدریج باید حذف شود و زمینه تامین مسكن برای اقشار مختلف فراهم شود.

رییس جمهور در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی به نامه‌های دریافت شده در سفرهای استانی اشاره كرد و گفت: در این میان بخشی از نامه‌های مردمی قابل اجرا نیست یا مربوط به قوه مجریه نیست كه به دستگاه مربوطه ارجاع می‌شود و بخشی از نامه‌ها نیز مربوط به اشتغال یا درخواست وام بانكی بود كه اشتغال به سمت بنگاه‌های زود بازده ارجاع داده شده و برای دریافت وام نیز باید شرایط داشته باشند.

رییس جمهور افزود: برخی از نامه‌ها نیز مربوط به شكایات است كه گروه‌های ما درصددند پیگیری كنند.

احمدی نژاد خاطرنشان كرد: بیش از 70 درصد مصوبات سفرهای استانی اجرایی شده است و برای برخی مصوبات هم كه مشكل وجود داشت که در جلسات پیگیری سفرهای استانی راهكار پیدا می‌شود.

رییس جمهور همچنین با بیان اینكه نظام اجرایی كشور براساس آرمان و هدف و برنامه شكل نگرفته است، گفت: این نظام اجرایی ظرفیت پیشرفت برنامه‌ها را ندارد.

احمدی نژاد با تاكید بر اینكه نظام مدیریتی باید انسان محور باشد، به ارتباط با مردم در سفرهای استانی اشاره كرد و گفت: الان وزیران برای تصمیم گیری تصویر درستی از كشور دارند.

رییس جمهور با بیان اینكه دولت نهم به طور جدی وارد اصلاح ساختارها شده است، پرسید: 15 سال از پایان جنگ گذشته است اما در كدام بخش از جمله مسكن و اشتغال برنامه عملیاتی وجود داشت؟

احمدی نژاد تاكید كرد: باید از الگوهای اسلامی برای مدیریت و برنامه ریزی كشور استفاده كرد.

رییس جمهور افزود: در این سال‌ها مرزها در اجرا و پاسخگویی مخدوش شده بود كه اصلاح ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقدامی انقلابی است كه هم براساس قانون برنامه و قانون اساسی اقدامی صحیح است.

وی همچنین با بیان اینكه بیمه‌ها باید پشتیبان فعالیت‌های مردم باشند ، گفت: بیمه باید تسهیل كننده روابط اجتماعی باشد.

احمدی نژاد با اشاره به اینكه وقتی قدرت اول اقتصادی كشور بانك است، مردم كوچك می‌شوند، گفت: بانك باید خدمات بانكی بدهد و پول بگیرد و مردم خودشان اقتصاد را اداره كنند.

رییس جمهور افزود: نگاه و برنامه‌های دولت برای حل مشكلات ساختاری، عملیاتی و روشن است.

احمدی نژاد اصلاح ساختار سازمان مدیریت را بزرگترین جراحی در سیستم اداری كشور دانست و گفت: برخی منتقدان فقط دولت را نفی می‌كنند اما چه كسی گفته است قدمت سازمان مدیریت نشانه حقانیت آن است.

رییس جمهور افزود: همه به نظام برنامه‌ریزی انتقاد دارند اما قوانین برنامه كه قبلا نوشته شده حجم دولت‌ها را بزرگ‌تر كرده است.

رییس جمهور با بیان اینكه وقتی ماموریت‌های دولت كمتر شود، حجم دولت نیز كمتر می‌شود، گفت: الگوی جدیدی برای برنامه ریزی در كشور نیاز داریم و هم اكنون نیز رییس جمهور اختیارات خود را به استانداران می‌دهد تا حجم دولت كم شود.

رییس جمهور همچنین با بیان اینكه قرض الحسنه برای مصارف خاص از جمله ازدواج و مسكن است، گفت: باید اولویت‌ها بر اساس نیازها باشد و به عنوان مثال سرمایه گذاری در بخش مسكن و كارخانه ها به قرض الحسنه نیاز ندارد.

احمدی نژاد در ادامه به برخی تهدیدهای استكبار اشاره كرد و با تصریح اینكه صدور قطعنامه، متوقف كردن و یا تهدید در مساله هسته‌ای به بن بست رسیده است، گفت: البته آنها اگر بتوانند ضربه بزنند، دریغ نمی‌كنند و اینكه كاری انجام نمی‌دهند، بحث دلسوزی یا فرجه و زمان دادن نیست بلكه به دلیل آن است كه از این كارها نتیجه نمی‌گیرند.

رییس جمهور با بیان اینكه افكار عمومی جهان حتی در اروپا همراه ملت ایران است، گفت: افكار عمومی، امروز قدرت اصلی در جهان است.

رییس جمهور تاكید كرد: استقامت رهبری عزیز و ملت ایران به مردم جهان فهماند كه حق با مردم ماست.

احمدی نژاد گفت: ملت ایران جنگ طلب نیست و تنها دنبال حقوق مسلم خود است.

رییس جمهور در عین حال تاكید كرد: هسته‌ای شدن ایران علت اصلی ناراحتی دشمنان است و آنها از تولید بمب و غیره نمی ترسند.

وی تصریح كرد: در كشور ما فرهنگ انقلاب و ملت ایران متبلور است و از این رو دشمنان به نتیجه نمی‌رسند.

رییس جمهور با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی فعال است، گفت: ابتكار عمل در بحث نظامیان انگلیسی، ورود به مرحله صنعتی غنی سازی اورانیوم، سفر به بلاروس و سفر چاوز به تهران و تشكیل صندوق پولی مستقل، از جمله فعالیت‌های دستگاه سیاست خارجی است و سفرهایی نیز از جمله حضور در اجلاس سازمان ملل در اواخر تابستان انجام خواهد شد كه دیپلماسی را شدت می‌بخشد.

احمدی نژاد با اشاره به اینكه كشورهای اروپایی و آمریكا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حساب خودشان را از ایران جدا كردند، افزود: از 3 تا 4 ماه آینده دور جدیدی از دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز می شود.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی، با تاكید بر اینكه همه كارهای حوزه فرهنگ بر عهده وزارت ارشاد نیست، گفت: این برای اولین بار است كه سابقه هویت فرهنگ خودی، ایرانی و اسلامی در متون رسمی آموزشی گنجانده می‌شود.

وی با اشاره به اینكه در فرهنگ عمومی امید، نشاط و خودباوری به سرعت در حال افزایش است، گفت: دولت نیز هیچگاه یأس و ناامیدی را ترویج نكرده است.

احمدی نژاد افزود: در این میان زحمات دست اندركاران رادیو، تلویزیون، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوب بوده است اما راضی كننده نیست.

رییس جمهور همچنین با بیان اینكه اجرای سیاست‌های اصل 44 و واگذاری شركت‌های دولتی ظرافت‌های خاصی دارد، گفت: لوایحی در این زمینه تدوین شده كه هم اكنون در مجلس در حال بررسی است.

احمدی نژاد با اشاره به اینكه واگذاری‌ها در حال اجرا است، یادآور شد: دادن فرصت به مردم مهمتر از همه كارها است و باید ضوابط درست شود تا اقتصاد دولتی، مردمی شود.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چند شغله بودن دكتر غلامحسین الهام اظهار كرد: ریاست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ، كار وزارت دادگستری است و ما درصدد هستیم وظایف به جای اصلی خود واگذار شود؛ در عین حال كه عضویت در شورای نگهبان و یا سخنگویی دولت، شغل محسوب نمی‌شود و اینها قابل جمع است.

دكتر احمدی نژاد همچنین بر تقویت پژوهش در كشور تاكید كرد و گفت: امسال در قانون بودجه بین یك تا 4 درصد برای پژوهش قرار داده شده است تا از طریق دانشگاه‌ها جذب شود.

رییس جمهور افزود: دولت از طرح‌های جدید تحقیقاتی برای پیشرفت كشور نیز حمایت می‌كند.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی در باره طرح امنیت اجتماعی نیز گفت: این طرح ضروری است و قابل تحمل نیست كه به حقوق مردم تجاوز شود و البته باید ریشه متجاوزان از جامعه كنده شود و دولت از تامین امنیت مردم بخصوص برخورد با اراذل و اشرار حمایت می‌كند.

رییس جمهور در ادامه خبر داد در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به یمن میلاد امام جواد (ع) و در آستانه میلاد امام علی (ع) تصمیمات خوبی در زمینه تقسیمات كشوری اتخاذ شد.

وی افزود: در این جلسه ایجاد 27 شهرستان ، 40 شهر جدید و 10 فرمانداری ویژه تصویب شد.

رییس جمهور در پایان با بیان اینكه دولت از آراء و پیشنهادهای مختلف نخبگان و صاحبنظران در بخش‌های گوناگون مربوط به سیاست‌های دولت استقبال می‌كند، گفت: من دو پرسش عمده مطرح می‌كنم. سوال اول این است كه درآمدهای نفتی باید چقدر، چگونه و كجا مصرف شود؟ و سوال دوم اینكه راهكارهای اصولی برای اصلاح ساختارها در حوزه‌های بیمه، بانك و مدیریت و برنامه‌ریزی چیست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین