کد خبر: ۶۳۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۲۱:۱۶

اتهام تکراری قاچاق سلاح از ایران به عراق!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درادامه ایراد اتهامات کاخ سفید علیه تهران، ارتش آمريکا روز جمعه مدعی شد 4تن را در ارتباط با آنچه «فعاليت شبکه‌های قاچاق اسلحه از ايران به عراق» توصيف شده، بازداشت کرده  است. به گفته ارتش آمریکا اين چهار تن، در جريان حمله نيروهای آمريکايی به روستای قِصّرين در ۱۵ کيلومتری شمال بعقوبه در استان دياله (استان مرزی با ايران) بازداشت شده‌اند.

بر پايه بيانيه ارتش آمريکا، عملیات نيروهای آمريکايی، فردی را هدف قرار داده بود که گمان می رود رهبر ارشد شبکه قاچاق اسلحه باشد. با اين حال مشخص نيست که آيا اين فرد در ميان بازداشت شدگان است يا نه.

افراد بازداشت شده مظنون به دخالت داشتن در قاچاق اسلحه و افراد شبه نظامی، از ايران به عراق هستند. از جمله سلاح های قاچاق، از مواد منفجره ای نام برده می‌شود که در ساختن بمب های کنار جاده‌ای به کار می رود و تا کنون صدها تن از افراد ارتش آمريکا در عراق بر اثر انفجار آن، جان خود را از دست داده‌اند.

سرگرد مارک يانگ، يک سخنگوی ارتش آمريکا مدعی شد نيروهای ائتلاف، پيگير و بی‌امان به تعقيب تروريست هايی که اين مواد و مواد منفجره ديگر را به داخل عراق می‌آورند، ادامه می دهند. او افزود «تاثير ايران در عراق، مانعی در راه صلح و ثبات عراق است.» 

این در حالی است که ادعای دخالت ایران در نا آراتمی‌های عراق هنوز از سوی هیچ منبع مستقلی تایید نشده است و تهران همواره بر عزم خود برای کمک ب برقراری ثبات در عراق تاکید کرده است.

گفتنی است بمب‌های کنار جاده‌ای که ارتش آمريکا از آن به عنوان «وسايل دست ساز انفجاری» نام می‌برد از مدت‌ها پيش يکی از سلاح‌های کشتار نيروهای آمريکايی در عراق به شمار می رود. اين مواد منفجره توانايی نفوذ در زره پوش‌های نظامی را دارد هر چند ارتش آمريکا می‌گويد که بدنه اين زره پوش‌ها را ايمن تر کرده است.

به گفته برخی از فرماندهان ارتش آمريکا، ابزارهايی که برای حفاظت از زره پوش ها استفاده می‌شود در مواقعی کارايی ندارد ضمن اينکه شورشيان همچنين از شيوه پنهان کردن اين مواد در زير خاک استفاده می‌کنند تا از چشم دستگاه های کشف مواد منفجره دور بماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین