کد خبر: ۶۳۴۵۵۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
اگر مردم غایب باشند بی‌تردید به موفقیتی دست نخواهیم یافت

روحانی: جمهوریت که با اسلامیت پیوند نخورد، به دیکتاتوری تبدیل می‌شود/ امام پدر اسلام‌خواهی و جمهوری‌خواهی ایران بود

رییس جمهور گفت: افرادی به امام(ره) پیشنهاد می دادند نظام مشروطه بماند یا خلافت اسلامی تشکیل شود، اما امام(ره) جمهوری اسلامی را پذیرفت. امام(ره) پدر اسلام خواهی و جمهوری خواهی در تاریخ ایران بود. جمهوریت که با اسلامیت پیوند نخورد، باقی نمی ماند و به دیکتاتوری تبدیل می شود.
آفتاب‌‌نیوز :

رییس جمهوری گفت: هر آن‌کس که مردم را برای حضور پای صندوق آرا دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام(ره) فاصله دارد.

حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز یکشنبه در آیین تجدید بیعت هیات دولت با آرمان های امام راحل با بیان اینکه ایام دهه فجر سال ۵۷ بعنوان روزهای تاریخ ساز برای کشور عزیزمان و برای همه مسلمانان بود، اظهارداشت: امام در طول این ده روز گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال انجام داد، نهضتی که به همراهش تغییر هست و وقتی آرام می نشیند که به نظام منتهی شود.

روحانی: جمهوریت که با اسلامیت پیوند نخورد، به دیکتاتوری تبدیل می‌شود| امام پدر جمهوری‌خواهی ایران بود

روحانی با بیان اینکه حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به‌آشوب بیشتر شباهت دارد، گفت: امام عزیز و بزرگوار ما توانست دو یادگار بزرگ را برای تاریخ و کشور ما به ارمغان بیاورد و آن جمهوریت و اسلامیت بود.

وی یادآورشد: امام به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم‌سالاری امکان پذیر نیست. امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالت‌خانه و تاسیس مجلس شورای ملی قدم به قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه‌ای باقی نماند.

رییس جمهوری افزود: انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرای مردم و رای مردم بود، کم‌کم به جایی رسید که در میان جمعی و درباری افراد منتخب می‌شدند و آن گاه تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می گرفت، از قبل همه می دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه حوزه های انتخابیه روشن بود.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: لذا امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری، دموکراسی و مردم سالاری امکان پذیر نیست، بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می کردند نظام مشروطه‌ای بماند با سلطانی ضعیف و یا بدون سلطان. یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی. اما امام هیچ یک از آنها را نپذیرفتند و در میان همه مشورت‌ها جمهوری اسلامی را برگزیدند.

روحانی گفت: امام نه تنها پدر اسلام خواهی در تاریخ سرزمین ما بود، بلکه امام پدر جمهوری خواهی نیز در تاریخ ایران بود، جمهوریتی که با دیانت و با اسلامیت پیوند نخورد، ‌آن جمهوری هم باقی نمی ماند و تبدیل به استبداد می شود به همین دلیل بود امام بر این نکته اصرار داشت که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم است و نه یک کلمه زیاد.

وی هدف امام را تاسیس حکومت در چهارچوب اسلام به دست مردم عنوان کرد و افزود: امام می‌دانست که عدالت و اصلاح در جامعه و رشد و توسعه بدون حضور مردم امکان پذیر نیست. این که امام فرمود میزان رای ملت است، این را به عنوان یک شعار نگفت. امام می دانست اگر در هر صحنه‌ای مردم حضور نداشته باشند، پیروزی امکان پذیر نیست.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر مردم غایب باشند بی تردید به موفقیتی دست نخواهیم یافت اگر هم بیابیم ماندگار نخواهد ماند> به همین دلیل تاکید امام بر این بود که مردم ولی نعمت ما هستند و در همه انتخابات‌ها مردم ما شرکت کنند.
وی تصریح کرد: تاکید امام بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و هر آن‌کس که مردم را از انتخاب کردن باز دارد و نگذارد در سلایق مختلف آنکه می‌خواهند برگزینند و هرآن‌کس که مردم را برای حضور پای صندوق آرا دلسرد کند حتما از مشی امام و راه امام فاصله دارد.

رییس دولت دولت دوازدهم گفت: امام به ما یاد داد در کنار مردم می‌توانیم مردم سالاری اسلامی را پابرجا سازیم، امام به ما ‌آموخت با مردم می‌توان با ابرقدرت‌ها مبارزه کرد و ایستادگی کرد.

وی با بیان اینکه مردم سالاری امام و اسلامیت مورد نظر امام فقط به یک صحنه و انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی شود، اظهارداشت: ما همیشه باید مردم خواه باشیم و همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم در سیاست داخلی‌مان، در سیاست خارجی‌مان، در سیاست‌های اقتصادی‌ و فرهنگی مان. نظرات مردم، اعتقادات مردم، تفکرات مردم و سلایق مردم از یاد نباید برود این را باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان پذیر است.

روحانی خاطرنشان کرد: این را باید بدانیم که شرع از عرف فاصله ندارد و ما کاری باید بکنیم که فرهنگ اجتماعی ما در چارچوب مقررات اسلام همان عرف متشرعه ما باشد.

رییس جمهوری یادآورشد: اگر راه امام را ادامه دهیم امروز هم که در سخت‌ترین شرایط تاریخ اقتصادی و سیاسی هستیم، از این مسیر به خوبی عبور خواهیم کرد. اگر امروز بعد از ۲ سال در برابر تحریم‌های بی‌سابقه، ملت ما به خوبی ایستادگی و مقاومت کرده به آن دلیل است که مردم باور کرده‌اند ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگران است باور کرده اند که نظام اسلامی ما مسیر صحیح و درست قرار دارد. باور کرده اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد. گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم. مردم ما می‌دانند که امروز راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر متجاوزین وجود ندارد.

وی افزود: متجاوزینی که نه تنها بر ملت ما ظلم کردند و می‌کنند بلکه بر همه مسلمان‌های جهان به ویژه بر ملت مظلوم فلسطین. و در این روزها می‌بینیم ننگ بزرگی را که در تاریخ به عنوان قرن و معامله قرن ثبت کرده اند تا چه حد ننگین و تنفرانگیز برای همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان است. بنابراین در برابر متجاوز راهی جز استقامت و ایستادگی و وحدت پیش روی ما نیست.

رییس جمهوری بیان کرد: امید و وحدت را از مردم نگیریم. نشاط را از مردم نگیریم بی‌تردید پیروز نهایی دراین صحنه خواهیم بود. امام هیچ گاه و در هیچ مقطعی نسبت به آینده روشن انقلاب ناامید نشد. آن روزهایی که در سوم و چهارم فروردین سال ۴۲ همه در خانه‌ها بسته شده بود، درب خانه امام در آن شب‌ها به روی طلاب، فضلا و مردم باز مانده بود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آن روزی که امام را مظلومانه به ترکیه و بعد به عراق تبعید کردند، هرگز امام امیدش به پیروزی و آینده قطع نشد و آن روزهای پرماجرا، روزهای قبل از انقلاب و روزهای بعد از انقلاب امام همواره امیدوار بود و گویی این ندا را می‌شنید قلنا لا تخف انکه انت اعلا، موسی از فرعونیان نترس که تو پیروز صحنه نبرد در برابر فرعونیان هستی.

وی گفت: همین امید امام بود که در جنگ تحمیلی و در همه فراز و نشیب انقلاب ما را به پیروزی رساند، امروز هم نیاز به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت داریم. ما تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست، ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم در کنار مرقد امام بزرگوار تعهد می کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین و راه امام با هدایت‌های مقام معظم رهبری ادامه دهد.

وی بیان کرد: مردم ما به خوبی در این روزها نشان دادند که انقلاب زنده است. امام زنده هستند. آن روزی که برای یک شاگرد مکتب امام یعنی شهید سردار سلیمانی همه به خیابان‌ها و به استقبال پیکر او آمدند و بدن او را بدرقه کردند، نشان دادند که راه امام زنده است، مسیر امام پررهرو است آن اسلامیت و جمهوریت در میان مردم حضور دارد. وقتی مردم کسی را به عنوان نشانه امنیت و عزت کشور بدانند همه در کنار او هستند و او را به عنوان سمبل ملی می‌دانند.

رییس جمهوری عنوان کرد: امام مکتبش و راهش امروز هم برای ما راهگشا است. من در این ایام مبارک به همه مردم ایران به خاندان بزرگ امام عزیز و بزرگوارمان و به یادگار برومندش آیت‌الله سیدحسن خمینی تبریک و تهنیت می‌گویم و از خداوند می‌خواهم که همواره ما را رهرو راه او قرار دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
27
36
خودشان هم می دانند رأی نمی آورند می خواهند بندازند تقصیر شورای نگهبان. آقا بپذیرید خوب عمل نکردید و بروید تجدید نظر کنید در کارهایتان به جای این حاشیه سازی ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
می خواهند با امتیازدهی به غرب کارها را پیش ببرند و البته نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
17
39
بپذیرید که حنای شما دیگر رنگی نداردطرفدارهای شما هم دیگر این حرفها را باور نمی کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
2
63
حنای هیچ حزب و گروهی دیگر رنگی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
14
43
برای پیش آمدن شرایط امروز کشور دولت کمترین تقصیر را دارد باید واقع بین باشیم اگر دولت ضعیف می بود درچهار سال اول آنقدر عالی عمل نمی کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
عالی؟! تفسیر شما از عالی چیست؟!
بعد گیرم که کلام خنده دار شما را هم پذیرفتیم، اگر دولت تقصیری ندارد چطور در دولت اول توان به قول شما عالی بودن رو داشت اما وقتی بد عمل می کنه توان اصلاح رو نداره. چه جوریاست خوبی ها از دولت و بدی ها از کس دیگری است؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
عالی را خوب اومدی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
آفتاب، احساس میکنم داری خودت رو میزنی به اون راه... همیشه اینطوری بودی ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چی میگی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
15
تاپایداری ها هستند به هیشکی اجازه کاری نمیدهند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین