کد خبر: ۶۳۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۴
در هم‌اندیشی اصلاح طلبان صورت گرفت:

در خواست کمک کروبی‌از هاشمی و خاتمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست هم‌اندیشی نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار مجلس شورای اسلامی شنبه‌شب مصادف با ولادت حضرت علی(ع) در دفتر مهدی كروبی رییس مجلس ششم برگزار شد.

دبیركل حزب اعتماد ملی در این نشست طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با تبریك میلاد حضرت علی‌(ع) به همه‌ انسان‌های آزادی‌خواه، عدالت‌خواه و همه‌ كسانی كه برای آزادی بشر دل‌شان می‌تپد به خصوص به هموطنان خود، گفت: من می‌خواستم از همه ادوار و گرایشات اصلاح‌طلبان، تشكل‌ها و احزاب اصلاح‌طلب همه حضور داشته باشند. همچنین از برادران اهل سنت و نیز خواهرانی كه نماینده بودند؛ اما خدا را گواه می‌گیرم كه نمی‌دانستم در سخنرانی‌های‌شان چه می‌خواهند بگویند و هدف من از این نشست با توجه به این‌كه سال انتخابات است این بود كه هم‌اندیشی شود.

وی خاطرنشان كرد: می‌خواهم از دوستان مجلسی (نمایندگان اقلیت مجلس) تقدیر و تشكر كنم چون شرایط‌شان سخت است و در تذكر دادن‌ها، سوال‌ها، تحقیق‌ها و تفحص‌ها در شرایط سختی قرار دارند.

به گزارش ایسنا دبیركل حزب اعتماد ملی درباره بررسی صلاحیت‌ها نیز، گفت: به نظر من همه‌ دوستان می‌دانند كه پس از تشكیل مجلس سوم كه امام به رحمت ایزدی پیوست اتفاقاتی افتاد كه مجبور به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌یی شدیم و از همان زمان مشكلات ما شروع شد. در مورد بررسی صلاحیت‌ها اما به لطف خدا ما با بضاعت ناچیزی كه داشته‌ایم تا امروز تا جایی كه در توان داریم ادامه می‌دهیم و در همین حال گام‌های بلندی نیز برداشته‌ایم و برمی‌داریم.

كروبی ادامه داد: اكنون به جایی رسیده‌ایم كه یكی از كسانی كه عضو حقوقدانان شورای نگهبان است را در لرستان ردصلاحیت می‌كنند. من واقعا اول باورم نشد كه ایشان را رد صلاحیت كرده‌اند اما پس از مدت‌ها معلوم شد كه دلیل ردصلاحیت ایشان این بوده كه نسبت بسیار بسیار دوری در گذشته با خان‌ها داشته‌اند.

وی افزود: من از چهره‌های اصلاح‌طلب مانند آقای هاشمی و آقای خاتمی كمك می‌خواهم و از دوستان حزبی ما خواستم كه با ایشان ملاقات كنند و از آن‌ها كمك بخواهند و ان‌شاءالله هرچه از دست‌مان برآید انجام می‌دهیم چون حقوق مردم است؛ چراكه حضرت امام(ره) می‌فرمودند میزان رای مردم است اما متاسفانه جریانی وجود دارد كه معتقد به رای مردم نیست و رای مردم را مشورتی می‌داند. این موضوع را سخت و دشوار می‌كند.

كروبی با بیان این‌كه «معتقدیم نظام جمهوری اسلامی با رای خود و فداكاری مردم به وجود آمده و تداوم و استقرار یافته است» افزود: اما عده‌ای معتقدند دعا و نیروهای غیبی سرنوشت‌سازند، ما كار خود را انجام داده و به وظیفه خود عمل می‌كنیم. با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اتحاد ملی و انسجام اسلامی و نیز آن چه به شورای نگهبان فرموده‌اند نیز از آن‌ها می‌خواهیم كه به دو چیز عمل كنند؛ یكی آن‌كه سلیقه‌ای عمل نكنند و دیگر این‌كه قانونمند عمل كنند. در این صورت بسیاری از مشكلات حل می‌شود، ما نیز تلاش خود را با تفاهم، تعامل و همراهی می‌كنیم.


در این نشست همچنین مجید انصاری عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به سندچشم‌انداز گفت: هر حزب و گروهی كه اكثریت را به دست آورد و هر دولتی كه بر سر كار ‌آید، باید در جهت تحقق سندچشم‌انداز برنامه‌ریزی كند.

وی افزود: متاسفانه دو سال از 20 سال سند چشم‌انداز گذشته و به عقیده من حركت این دو سال در حوزه‌مدیریت اقتصادی، سیاسی و برنامه‌ریزی و سیاست داخلی و خارجی اگر در تباین با اهداف این سند نبوده باشد یك انحراف جدی از سندچشم‌انداز است. این در حالی است كه اكثر كشورهای همسایه با تبیین سند‌های چشم‌انداز به سرعت در راستای رسیدن به اهداف در حال حركت هستند.

وی گفت: هشدار می‌دهم كه اگر از دست دادن فرصت‌ها همچنان ادامه یابد و ما به سند چشم‌انداز دقت شایسته نداشته باشیم ممكن است نه تنها به اهداف سند نرسیم حتی جایگاه فعلی خود را در منطقه از دست بدهیم.

وی تاكید كرد: اصلاح‌طلبان باید با هدف اجرای سند چشم‌انداز برنامه‌های خود را ارائه دهند تا بتوانیم زمان از دست رفته را جبران كنیم. هدف اصلاح‌طلبان باید به دست گرفتن اكثریت مجلس هشتم باشد.

انصاری ادامه داد: نگرانی شبانه‌روزی داریم؛ چراكه با منابع عظیم و استثنایی كه در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است و ما هیچ زمانی چنین امكانات از نظر منابع برای توسعه و رفاه و آبادانی در كشور نداشته‌ایم مواجهیم ولی این در حالی است كه امروز حتی بسترهای رشد در حال تخریب است.

این نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی راه پیروزی اصلاح‌طلبان را وحدت مطلق اصلاح‌طلبان دانست و گفت: اشكالی ندارد كه هر حزب با تابلوی خود وارد میدان شود، ولی باید لیست‌ها یكی باشد و بدانیم كه ارائه لیست واحد و یكسان ‌باید هدف استراتژیك اصلاح‌طلبان باشد. باید سعی كنیم اختلافات به حداقل برسد و این با درایتی كه از بزرگان اصلاحات می‌شناسم شدنی است.

این عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز بر تعریف مفهوم اصلاح‌طلبی تاكید كرد و گفت: هر تعریفی از اصلاح‌طلبی باید در چارچوب اندیشه و راه امام راحل باشد و این اندیشه شفاف، ابهام‌بردار نیست. باید اصلاحات را خط امام بدانیم و نشان دهیم كه اصلاحات مورد نظر اصلاح‌طلبان حركت در مسیر اندیشه امام(ره) است.

وی از بزرگان اصلاحات و بزرگان نظام خواست تا در جهت هموارسازی شرایط برای برگزاری یك انتخابات سالم، عادلانه و آزاد و پرنشاط تلاش و تلاش خود را در این جهت متمركز و مضاعف كنند.

انصاری با اشاره به شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی از مسوولان برگزاری انتخابات خواست با عمل به این شعار و داشتن سعه‌صدر از برخوردهای حذفی در انتخابات پرهیز كنند و گفت:‌ برخوردهای حذفی در انتخابات این شعار را مخدوش می‌كند، از سویی صدا و سیما هم باید از رفتارهای جناحی دست بردارد و فراجناحی و بیطرفانه رفتار كند.

هم‌چنین یك نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی گفت:‌ به نظر من تنها كسی كه می‌تواند خط امامی‌ها را حفظ كند، شخص آقای كروبی است. ایشان سال 68 و پس از ارتحال حضرت امام نیز با تشكیل جلساتی تلاش كرد كه به خط امامی‌ها انسجام ببخشد.

غلام‌حیدر ابراهیمبای سلامی به انتخابات آتی اشاره كرد و افزود: انتخابات یك فرصت بسیار مناسب برای احزاب و گروه‌هاست و افراد می‌توانند عقاید و آرای خود را از این طریق به مردم ارائه كنند و با این كار در رشد آگاهی‌های مردم و جدا كردن دروغ‌ از راست و خدمت از خیانت تاثیر زیادی بگذارند.

وی ادامه داد: بر اساس دیدگاه خط امامی و پایبندی به انقلاب اسلامی ما چه پیروز شویم و چه شكست ،‌ ملزم به شركت در انتخابات هستیم.

وی با طرح این سوال كه «امروز مهمترین دغدغه‌ گرایش خط امام چیست؟»گفت:‌ بررسی صلاحیت‌ها در دست شورای نگهبان است. لازم است مشخص شود كه تعریف از مسلمانی چیست و چه كسی مسلمان است. من از بزرگان اصلاحات می‌خواهم وقتی نزد مقام معظم رهبری می‌روند این سوال را از ایشان بپرسند كه مسلمان را چگونه می‌توان از غیرمسلمان تفكیك كرد. در انتخابات مجلس هفتم نود درصد جمع حاضر را به استناد به بند 1 و 3 رد صلاحیت كردند كه درباره‌ اعتقاد به اسلام است.

وی تصریح كرد: ما كه در این جا باهم جمع شده‌ایم باید باهم به گفت‌وگو بنشینیم كه آیا مسلمان هستیم یا نه؟ رد صلاحیت مجید انصاری در انتخابات اخیر نشان داد كه تیغ‌شان حتی به افرادی مانند وی هم رحم نخواهد كرد.

وی از اصلاح‌طلبان و خط امامی‌ها خواست كه با دفاع از انقلاب و نظام و اصلاحات حركت خود را ساماندهی كنند.

ابراهیمبای سلامی با اشاره به رد صلاحیت خود در انتخابات مجلس هفتم نیز گفت: من تا جایی كه در توان دارم به واجبات عمل كرده‌ام و از منكرات پرهیز داشته‌ام اما در مورد من كتبا ابراز نظر كرده‌اند كه اعتقادی به اسلام و التزام عملی به آن ندارم. آن‌ها روی مسلمانی ما انگشت گذاشته‌اند و ما به این مساله اعتراض داریم.

این نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی با بیان این‌كه «خواهان نمایندگی مجلس نیست» گفت: ثبت نام كردن من بحث دیگری است. اما من نمی‌خواهم نماینده مجلس شوم اما باید اصلاح‌طلبان تكلیف خود را با مسلمانی روشن كنند و همه جا باید از اسلام و مسلمانی خود دفاع كنند.

وی تصریح كرد: اگر بر اصول اساسی اسلام و انقلاب و نظام تكیه كنیم و از آن دفاع كنیم شرایط جامعه تغییر می‌كند و مدعیان تقلبی دفاع از ارزش‌ها دروغشان معلوم می‌شود.

وی در پایان با اشاره به سخنانی مبنی بر تندروی‌ها در مجلس ششم گفت: تندرو كسی است كه اسلام و انقلاب و نظام را به خطر انداخته است.

در ادامه‌ این نشست هم‌چنین قادری نماینده‌ دوره پنجم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات برخی سخنرانان در این مراسم مبنی بر این‌كه هیچ اقلیتی مظلوم‌تر از اقلیت مجلس هفتم وجود نداشته است، ادامه داد: اما من می‌گویم هیچ اقلیتی مظلوم‌تر از اقلیت مجلس پنجم وجود نداشت. زمانی كه هیچكس تفكر اصلاح‌طلبی نداشت اقلیت مجلس پنجم بنیانگذار این تفكر شدند. بزرگان اقلیت مجلس پنجم به یاد دارند كه چه جنگ و دعواهایی در این زمینه ایجاد شد و من می‌گویم كه از اسلام مظلوم‌تر در دنیا دینی وجود نداشته است؛ چراكه برخی دایره قرمز اسلام را دور خود كشیده‌اند و هر ظلمی كه بخواهند می‌كنند، اما به نام اسلام اجازه نمی‌دهند كسی آن‌ها را نقد كند.

وی افزود: دوستان ما انقلاب كردیم كه زبان نقد داشته باشیم و بتوانیم از آزادی حرف بزنیم، اما متاسفانه جامعه ما به سمتی پیش می‌رود كه دوستانی كه واقعا شایسته بودند اما ردصلاحیت شدند.

قادری ادامه داد: من مداح نیستم اما می‌گویم چه كسی از بزرگان اصلاحات به اندازه آقای كروبی جرات كرده است همه زندگی خود را قربانی اصلاح‌طلبی كند. كالبدشكافی اصلاحات به ما می‌آموزد كه تجربه‌های گذشته را تكرار نكنیم و فكر نكنیم جناح مقابل سكوت كرده و هیچ كاری انجام نمی‌دهد.

قادری با بیان این‌كه  «اگر قدرت برای دفاع از دموكراسی و حقوق شهروندی باشد خوب است» گفت: وقتی قدرت ملت در راس امور نباشد، چگونه می‌توانیم از حقوق ملت دفاع كنیم.

وی افزود: متاسفانه خیلی‌ها پس از دوران اصلاحات نیروهای فعال و پیشگام اصلاحات را فراموش كردند. خیلی‌ها نیز اصلاح‌طلب پس از اصلاحات شدند و متاسفانه به دلیل انحصارطلبی‌های داخل اصلاحات قربانی شدند.

این نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ردصلاحیت‌های مجلس هفتم به یاد داریم كه عده‌ای از مدعیان طرفداری از اصلاحات تمام كشور را قربانی كردند تا همه‌ نمایندگان‌شان از تهران انتخاب شوند. آن‌ها اقلیت‌های ملی، مذهبی و قومی را قربانی كردند. در حالی كه اگر از تمامی شهرستان‌های ایران اكثریت را می‌داشتیم بهتر از این بود كه همه‌ نمایندگان ما اقلیتی از تهران باشند. پس این اشتباهات را تكرار نكنید و قدرت را در تهران خلاصه نكنید و به جنگی نروید كه شانس پیروزی ندارید و مملكت را به خاطر چند نفر فراموش نكنید.

قادری خاطرنشان كرد: در مجلس رای رییس مجلس و نماینده دارای اهمیت است اما متاسفم از كسانی كه از لیست‌ها رای می‌آورند ولی در چهار سال نمایندگی خود مهر سكوت بر لب می‌زنند.

وی خطاب به جمعی از اصلاح‌طلبان، گفت: در تمام این سال‌ها نتوانستید صف اصلاح‌طلبان را از غیر اصلاح‌طلبان جدا كنید ولی دیگران این خدمت را به شما كرده‌اند؛ بنابراین حداقل، این تجربه را در نظر بگیریم كه دیگر اسیر اصلاح‌طلبان فرصت‌طلب نشوید.

وی ادامه داد: من به عنوان یك كرد اهل سنت می‌گویم كه هیچكس مناسب‌تر از آقای كروبی برای محوریت اصلاحات نیست. صداقت و شجاعت دو خصیصه‌ای است كه در كمتر كسی پیدا می‌شود.

یك عضو شورای مركزی حزب همبستگی نیز اصلاح‌طلبان را طیف وسیعی از تندروها تا خط امامی‌ها توصیف كرد و گفت: اگر هر یك از اصلاح‌طلبان اشتباهی داشته باشند طبیعی است كه به حساب همه نوشته می‌شود؛ بنابراین مدیریت مجموعه اصلاح‌طلبی لازم است؛ چراكه در غیر این‌صورت ضربات جبران‌ناپذیری به اصلاح‌طلبان چه تندرو و چه میانه‌رو وارد خواهد ‌شد.

محمدرضا راه‌چمنی افزود: در گذشته شاهد بودیم كه یكی از نواقص پس از دوم خرداد نبودن مدیریت در اصلاحات بود. اگر مدیریتی وجود داشت هر گروهی خود را متولی اصلاح‌طلبان نمی‌دانست تا مثلا شعارهای عبور از خاتمی یا خروج از حاكمیت و ... را مطرح كنند. بنابراین اگر اصلاحات مدیریت نشود ممكن است عده‌ای حركت‌های تندی انجام دهند كه به حساب همه گذاشته شود.

وی ادامه داد: یكی از آفت‌هایی كه در گذشته هم ضربه زد و اگر الان نیز به آن توجه نشود مشكل‌ساز خواهد بود انحصارطلبی و تمامیت‌خواهی است. پیروزی آقای خاتمی مدیون زحمات تمامی علاقه‌مندان و ارادتمندان به ایشان بود، یعنی تفكرات خط امامی و این اختصاص به جمع، محفل و یا حزب خاصی نداشت اما پس از دوم خرداد این مساله نادیده گرفته شد و اختلافات به وجود آمد. الان كه انتخابات مجلس هشتم است اگر به این گذشته توجه نكنیم دچار اشتباه می‌شویم.

راه‌چمنی خاطرنشان كرد: اگر اصلاحات دست نیروهای تندرو بیافتد دچار اشتباه خواهیم شد. بنابراین با عبرت از گذشته باید برنامه‌ریزی كنیم. برای انتخابات آینده احزاب و گروه‌های سیاسی اگر كاندید معرفی نكنند، پیاده نظام احزاب می‌شوند و رشد پیدا نمی‌كنند. بنابراین احزاب اصلاح‌طلب باید كاندیدای خود را معرفی كند. حال ممكن است در 70 درصد یا 100 درصد مشترك باشند.

این عضو شورای مركزی حزب همبستگی ادامه داد: اگر معتقد به جامعه‌ مدنی هستیم، نهادهای دموكراتیك‌مان باید تقویت شود و آن‌چه لازم است معرفی كاندیداها با آرم حزب است.

راه‌چمنی تاكید كرد: اگر برای مجموعه‌ اصلاحات برنامه‌ریزی می‌شود باید همه اصلاح‌طلبان نقش داشته باشند نه آن‌كه عده‌ای خود را همه كاره بدانند. الان كه بحث انتخابات مجلس هشتم است تمام گروه‌های سیاسی مجموعه‌ اصلاحات باید در این زمینه نقش داشته باشند و اگر قرار است ستاد ائتلافی تشكیل شود همه باید تاثیرگذار باشند. من عضو شورای هماهنگی جبهه‌ اصلاحات هستم و می‌گویم كه این شورا توان انجام این كار را ندارد. در این شورا همه به هم بدبین هستند، بنابراین نیازمند جریان جدیدی در جبهه اصلاحات هستیم. فضایی موجود در جامعه به نفع اصلاح‌طلبان است.

هم‌چنین یك عضو شورای مركزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: امروز باید با تمسك به شیوه‌های حضرت علی(ع) تربیت سیاسی جامعه را كه وظیفه ماست به عهده بگیریم. 

نجفقلی حبیبی با تاكید بر «تربیت سیاسی در مجموعه‌ سخنان امام علی (ع)» افزود: یكی از كارهایی كه حضرت علی(ع) خصوصا پس از پیامبر اكرم(ص) آن را بسیار جدی دنبال كرده‌اند، تربیت سیاسی است. این موضوع در شرایط فعلی بسیار اهمیت دارد و آن‌چه را كه از نظر علمی و فكری سامان داده‌ایم باید به گونه‌ای به جامعه انتقال دهیم كه جامعه ضرر نكند؛ چراكه یك جامعه دینی مورد سوءاستفاده نیز قرار دارد.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) دائم طبقات مختلف مردم را به تعقل و تدبیر دعوت می‌كردند؛ چراكه این امر موجب می‌شد مردم گول نخورند. ایشان نهایت سعی‌شان این بود كه مردم در دام ظواهر و اهل تزویر گرفتار نشوند، یعنی بفهمند كه یك دیدگاه درست است یا نه. ایشان خصوصیات زهدفروشان را مكرر بیان كرده‌ و در تمسك به قرآن نیز تذكر داده‌اند.

حبیبی گفت: امروز باید با تمسك به شیوه‌های حضرت علی(ع) تربیت سیاسی جامعه را كه وظیفه ماست به عهده بگیریم. وقتی دولت‌ها سر كار هستند متولیان امور باید با دقت كارهایی را كه انجام می‌دهند به مردم توضیح دهند؛ چنانچه حضرت علی(ع) در خطابه‌ خود به مالك اشتر این موضوع را مطرح كردند ‌كه تربیت خود را اول خود به عهده بگیر.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند فقط كسانی می‌توانند مشكلات حكومت را تحمل كنند كه اهل صبر و بصر باشند؛ بنابراین اگر بیش از این كوشش كرده بودیم و عامه‌ مردم را از خطرات تزویر، سوء استفاده از ارزش‌ها آگاه كرده بودیم قطعا برخی اتفاقاتی كه امروز افتاد رخ نمی‌داد. به هر حال امیدوارم به لطف خداوند متعال در تحقق آن‌چه در راه رهبری و خط امام در پیش گرفته‌ایم، موفق شویم.

رییس موسسه اسلامی الهادی(ع) نیز بر  «درك نیازهای اصلی جامعه، تقویت باورهای معنوی و تلاش برای رسیدن به عدالت و آزادی» تاكید كرد و گفت: باورهای معنوی نباید به گونه‌ای باشد كه امروز در بعضی ایام معنویت را مشاهده می‌كنیم و در سایر زمان‌ها معنویت روزگار اسفباری دارد.

هادی غفاری هم‌چنین بر تلاش نظام برای رسیدن به عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاكید كرد و ادامه داد: عدالت سیاسی یعنی این كه فضای نقد قدرت حاكمیت وجود داشته باشد. در زمان دولت میرحسین موسوی ،‌ دولت مورد نقد قرار می‌گرفت اما دولت‌های دیگر را ابدا نمی‌شد نقد كرد. در زمان هاشمی نقد مساوی كفر و الحاد بود، اما همان‌ها كه نقد در زمان هاشمی را برنمی‌تافتند امروز با او مانند یك طلبه‌ ساده برخورد می‌كنند.

غفاری با اشاره به «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» گفت: وحدت با بخشنامه و اعلامیه‌ درست نمی‌شود باید مردم را به حساب آورد و آن‌ها را باور كرد.

این نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به جریان اصلاح‌طلبی گفت: امروز جریان اصلاح‌طلبی با دو مشكل روبه‌روست؛ اول نداشتن تئوری مدون برای اداره حاكمیت و دوم نداشتن قدرت. شرط بقا و دوام و بازگشت ما به چرخ اداره‌ جامعه وحدت،‌ تحمل همدیگر و كار تشكیلاتی است. دست و بازوی هر كسی كه بتواند این سه اصل را اجرا كند باید بوسید.

وی خطاب به برخی از كسانی كه در اظهارات خود در این نشست از رد صلاحیت‌شان برای انتخابات مجلس هفتم انتقاد داشتند، گفت: هر كس كه خربزه بخورد باید پای لرزش هم بنشیند.

در ادامه این نشست طاهره رضازاده نماینده سابق مردم شیراز نیز طی سخنانی گفت: از آقای كروبی كه در روزهای سخت و آسان همواره در كنار اصلاح‌طلبان بودند تشكر می‌كنم. ما به عنوان نسل انقلاب در شرایط سیاسی و اجتماعی قرار داریم كه باید برای انتخابات آتی تلاش خود را انجام دهیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد مجلس هشتم شویم.

وی تاكید كرد: همه‌ ما به امام(ره) و قانون اساسی معتقدیم و زندگی سیاسی‌مان را مرهون نظام جمهوری اسلامی و روح قانون اساسی می‌دانیم و می‌خواهیم وارد انتخابات شویم تا بتوانیم در اجرای قانون اساسی تاثیری هرچند جزیی داشته باشیم.

وی خاطرنشان كرد: هر جریان سیاسی نیاز به نقد شده دارد. دهه گذشته كه خیلی هم سریع گذشت این فرصت را به ما می‌دهد كه آن را نقد كنیم و این فرصتی است كه تاریخ به ما می‌دهد. به نظر می‌رسد همه‌ ما به این نتیجه رسیده‌ایم؛ چه آن‌ها كه تندروی داشته‌اند و چه آن‌ها كه كندروی داشته‌اند همه به اصلاحات ضربه زدند، اما ما می‌توانیم تز خوب، بخشش ولی فراموش نكن را در پیش بگیریم. چون اگر این اصلاحات مجددا فراموش شود مردم از هر دو جریان زده می‌شوند و موج‌های ناشناس سیاسی منافع ملی ما را به نفع خود بهره‌برداری می‌كند.

رضازاده با بیان این‌كه «راز و رمز دموكراسی این است كه همه جریانات سیاسی در كنار هم فعالیت كنند» گفت: خوب است كه همه‌ جریانات سیاسی در روش‌ها و منش‌های‌شان تغییراتی دهند و به خود حق ندهند كه قیم‌مآبانه رفتار كنند. مردم قیم نمی‌خواهند؛ اگر این جمله را چراغ راهمان قرار دهیم می‌بینیم از نظر سیاسی هیچكس نمی‌تواند مردم را مجبور كند كه در چارچوب خواست او انتخابات را شكل دهند.

وی ادامه داد: جامعه‌ ایرانی نمی‌تواند قیم‌مآبانه زندگی كند و حیف است كه به ما مارك بی‌قیدی و بی‌دینی بخورد. ما باید تا آخر خط بایستیم.

این نماینده سابق مردم شیراز گفت: توصیه‌ای داشتم به آقای كروبی كه در نشست‌های كه با آقای خاتمی دارند ائتلافی بر اساس مانیفست دقیق انتخابات طرح‌ریزی كنند نه رسیدن به قدرت تا بتوانیم ائتلافی مبنایی داشته باشیم و مانند دولت اصلاحات نشود. باید شعارهای‌مان مردمی‌تر باشد كه البته این با حضور آقای كروبی دور از دسترس نخواهد بود.

هم‌چنین دبیركل فراكسیون اقلیت مجلس هفتم شورای اسلامی گفت: دوران بسیار سختی را در مجلس هفتم آغاز كردیم. هیچ اقلیتی مظلوم‌تر و كم عده‌تر از مجلس هفتم نبود. مجلسی كه رییس آن با افتخار در ابتدای مجلس اعلام كرد كه این مجلس اقلیتی ندارد. 

محمدرضا تابش افزود: اما با وجود شرایط سختی كه در ابتدای مجلس هفتم بود، ‌با بهره‌گیری از اندیشه‌های امام(ره) و با تلاش تمام نمایندگان اقلیت توانستیم كاری كنیم كه اقلیت قابل قبولی در این مجلس تشكیل شود كه كارنامه‌ نسبتا موفقی داشته باشد. اقلیت مجلس در ارائه نطق‌ها و تذكرات و تهیه طرح‌ها تاثیرگذار بوده و گاهی تلاش‌های خود را در سایه‌ تلاش‌های سایر نمایندگان و بدون تابلو در طرح‌ها و یا رای به وزرا نشان داده است.

وی با اشاره به برخی دستاوردهای اقلیت مجلس هفتم گفت: اگر ظرف زمانی و قلت عده نمایندگان اقلیت را در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم كه عملكرد نمایندگان فراكسیون اقلیت خوب بوده است.

وی درباره‌ سند چشم‌انداز و میزان اجرای آن با اشاره به شرایط كشور ابراز عقیده كرد: با توجه به زیر پا گذاشته شدن سندچشم‌انداز، وضعیت نامناسبی را شاهدیم. وضعیتی بحران‌آفرینی در عرصه‌ داخلی وجود دارد و كسی هم جلودار سیاست‌های اعمال شده نیست.

تابش گفت: یك دوم خرداد دیگری لازم است تا این فاصله از سند چشم انداز ترمیم شود. امروز به خاطر سیاست‌های غیرمنطقی و حرف‌های غیرمعقول برخی با مشكلاتی مواجه شده‌ایم.

دبیركل فراكسیون اقلیت مجلس هفتم شورای اسلامی از اصلاح‌طلبان خواست برای احیای اندیشه‌های بلند حضرت امام(ره) جهت بازگشت به مدار قدرت تلاش كنند.

تابش افزود: من به عنوان یك عضو كوچك در جمع شما می‌خواهم كه دوستان باهم از موضع برتر سخن نگویند و برای احیای اهداف انقلاب و شعارهای مردم در انقلاب و اجرای اندیشه‌های بلند امام دست از منیت‌ها بردارید و وحدت را سرلوحه كار خود قرار دهید.

وی تاكید كرد: سران جبهه اصلاحات كمك كنند تا این جبهه به صورت متحد و منسجم یك بار دیگر نقش تاریخی خود را در حیات این ملت ایفا كند تا جمهوری اسلامی به صورت كاراتر و با صلابت در كانون توجه جهانیان قرار گیرد.

قائم مقام دبیركل حزب اعتماد ملی نیز گفت: آن‌چه وجه مشترك دوستان اصلاح طلب است، دلسوزی نسبت به نظام، ملت و كشور و پافشاری بر خط امام (ره)، آرمان‌های ایشان و آرمان‌های انقلاب و مصالح كشور است. 

رسول منتجب‌نیا طی سخنان كوتاهی در این نشست افزود: البته این طبیعی است چون نظام متعلق به همه‌ ماست، ما همه خدمتگزار ملت هستیم.

وی خطاب به حاضرین در این نشست گفت: شما همه سرمایه‌های ارزشمند نظام هستید. امیدوارم مجلس هشتم به گونه‌ای باشد كه مورد رضای خدای متعال و نیز ملت قرار بگیرد و جریان نورانی اصلاحات كه ادامه‌ خط انبیاء، اولیاء و تحقق آرمان‌های امام است ان‌شاءالله در مجلس هشتم حضور و تحقق بیشتری داشته باشد.

گفتنی است حمید استیلی یكی از ورزشكاران كشورمان نیز از حاضران در این جلسه بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین