کد خبر: ۶۳۴۶۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

واکنش سازمان هواشناسی به عملیات مجدد بارورسازی ابرها

مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها درحالی اعلام کرده است که امسال هفت میلیارد تومان بودجه برای عملیات بارورسازی ابرها در نظر گرفته شده است و از دو هفته‌ آینده این عملیات آغاز می‌شود که رییس سازمان هواشناسی می‌گوید: بارورسازی ابرها شاید در حد بارش برای یک مزرعه پاسخگو باشد اما به هیچ‌وجه در مقیاس شهر و کشور جوابگو نخواهد بود.
واکنش سازمان هواشناسی به عملیات مجدد بارورسازی ابرها
آفتاب‌‌نیوز :

سحرتاج‌بخش با بیان اینکه فرایند بارورسازی ابرها غیرممکن نیست، گفت: هدف از بارورسازی ابرها بسیار مهم است. بارورسازی ابرها سبب رفع خشکسالی کشور یا افزایش ذخایر آب زیرزمینی نمی‌شود. سازمان جهانی هواشناسی نیز بیان کرده است که بارورسازی ابرها نمی‌تواند در رفع خشکسالی موثر باشد.

به گفته تاج‌بخش در کشور امارات نیز مدت‌ها روی پروژه بارورسازی ابرها کار کرده‌ و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. شاید بارورسازی ابرها در حد بارش برای یک مزرعه پاسخگو باشد اما به هیچ‌وجه در مقیاس کلان جوابگو نخواهد بود و سبب افزایش ذخایر آبی کشور نمی‌شود.

رییس سازمان هواشناسی کشور افزود: برای بارورسازی ابرها نیاز به اطلاعات جوی و هواشناسی است. برای مثال باید ابر خاصی را در ارتفاع مشخصی بارور کرد همچنین سایر عوامل جوی از جمله باد در امر بارورسازی ابرها موثر است. ما تاکنون تبادل اطلاعات هواشناسی با دستگاه‌های مختلف برای بارورسازی ابرها نداشته‌ایم اما بانک اطلاعاتی مشترکی از اطلاعات هواشناسی بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد که ممکن است برای بارورسازی ابرها از آن اطلاعات استفاده کنند.

عملیات بارورسازی ابرها برای نخستین بار در سال ۹۵ انجام شد. به گفته فرید گلکار -رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها - مدتی در اجرای عملیات بارورسازی ابرها وقفه ایجاد شد اما دوباره امسال هفت میلیارد تومان بودجه برای این مساله در نظر گرفته شده است.

درحالی‌که سازمان هواشناسی کشور تاکید می‌کند بر اساس داده‌های علمی و تجربه‌های بین‌المللی، پروژه بارورسازی ابرها به هیچ عنوان تاثیری بر افزایش بارش و رفع خشکسالی در کشور ندارد، انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی و مجری مستندات خود در اجرای مجدد عملیات بارورسازی ابرها را منتشر کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
1
بهش بگید، باشه
حمیدرضا-Mosafer
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
2
نصف این بودجه رو میبخشم به وزارت ارتباطات و بدون اینکه توضیحی بدم،، سفارش بارون در حد سیل میپذیرم.

حداقل 10 روز زودتر باید سفارش بدن،، تضمین شده در هر شرایط آب‌وهوایی بدون نیاز به بارورسازی ابرها...!!!

بعداز سفارش به هیچ عنوان قابل کنسل نیست در ضمن هزینه بیمه بلایای طبیعی به عهده سفارش دهنده میباشد.

یک ماه اول رایگان برای ۵ کشوری که زودتر سفارش بدن...!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین