کد خبر: ۶۳۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۵

سهمیه‌بندی برق به دلایل فنی منتفی است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد احمدیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، گفت: برای كاهش مصرف برق امكان فنی سهمیه‌بندی برق وجود دارد، ولی این کار بسیار مشكل است و برنامه‌ای برای آن وجود ندارد.

وی در جمع خبرنگاران با قبول مشکل خاموشی‌های مکرر که اخیر و با شروع فصل گرما شدت گرفته است یادآور شد: خاموشی در شبكه‌های برق پیش از این بوده و بعد از ما نیز خواهد بود، اما خوشبختانه امسال خاموشی در سطح شبكه نداشته‌ایم و سایر خاموشی‌ها نیز برنامه‌ریزی شده نبوده‌اند. در مجموع وضعیت برق كشور در سال جاری به مراتب بهتر از سال‌های گذشته است!

معاون وزیر نیرو درعین حال به برنامه‌ پرداخت خسارت به وسایل برقی آسیب دیده بر اثر نوسان و خاموشی‌ها
اشاره کرد وگفت: با این وجود صدماتی كه به وسایل برقی بر اثر نوسانات و خاموشی‌های برق وارد می‌شود، با توجه به این كه بسیاری از شركت‌های برق منطقه‌ای بحث بیمه وسایل را دنبال كرده‌اند، اگر اطلاع داده شود، با چارچوب و قوانین بیمه تا سقف 200 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

احمدیان درباره صرفه‌جویی در مصرف برق نیز اظهارداشت: اگر با صرفه‌جویی بتوان رشد مصرف هشت تا 10 درصدی سال‌های اخیر را به صفر تبدیل كرد، سالانه چهار هزار مگاوات معادل چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش برق كاهش می‌یابد.

وی افزود: بر اساس تبصره شش قانون بودجه سال 86 مجلس به دولت اجازه داده بود كه برای مشتركان خانگی و تجاری كه مطابق الگو مصرف می‌كنند، 15 درصد نسبت به سال 83 و برای مشتركان پرمصرف 10 درصد نسبت به انتهای سال 85 افزایش قیمت اعمال كند. همچنین در سال 85 بنابر مصوبات در نظر گرفته شده جرائمی‌ نیز برای مشتركانی كه بیش از الگو مصرف می‌كنند، در نظر گرفته شده بود.

معاون وزیر نیرو تصریح كرد: با این اوصاف، دولت به دلیل حساسیت‌های موجود و درآمد پایین برخی از خانوار‌ها، برای تمامی‌ مشتركانی كه زیر الگو (در مناطق عادی 200 كیلووات ساعت در ماه) مصرف می‌كنند، به هیچ وجه افزایش قیمتی نداد و لذا هزینه‌ها مطابق سال 83 محاسبه می‌شود؛ ولی برای مشتركان پر مصرف كه بیش از 200 كیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌كنند، 10 درصد افزایش قیمت نسبت به انتهای سال 85 محاسبه خواهد شد، لذا با توجه به این‌كه مصوبه افزایش قیمت‌ها در اواخر تیر ماه به دولت ابلاغ شده بود، اگر شركت‌های برق منطقه‌ای در چهار ماه نخست امسال، رقم اضافی را علی الحساب از مشتركان دریافت كرده باشند، در نخستین صورت‌حساب آن رقم محاسبه و از هزینه برقشان كسر می‌شود.

احمدیان خاطرنشان كرد: رعایت الگوی مصرف باعث می‌شود، نیاز به سرمایه‌گذاری برای توسعه تاسیسات برق تا حد خوبی كاهش یابد زیرا در حال حاضر هر كیلووات ساعت برق در بخش تولید، انتقال و توزیع حدود هزار دلار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد كه اگر به واسطه این صرفه‌جویی بتوان رشد مصرف هشت تا 10 درصدی سال‌های اخیر را به صفر تبدیل كرد، سالی چهار هزار مگاوات معادل چهار هزار میلیارد تومان كمتر در این بخش هزینه می‌شود.

وی با بیان اینكه 57 درصد مشتركان زیر 200 كیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌كنند گفت: اگرچه تعداد مشتركان پر مصرف كم است، اما به مقدار قابل‌توجهی مصرف می‌كنند كه در نتیجه جرائم در نظر گرفته شده آن را كنترل می‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین