کد خبر: ۶۳۴۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶

هشدار کرونایی به مصرف‌کنندگان مواد مخدر و قلیان

مسئول کمیته پژوهش کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور در پی شیوع کرونا در جهان ضمن تاکید بر اینکه معتادان بدلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان جزو گروه‌های پرخطر ابتلا به ویروس‌های مختلف به شمار می‌روند، به قلیانی‌ها هم هشدار داد و گفت: کرونا، ویروسی است که از طریق تنفس به افراد دیگر منتقل می‌شود، لذا افرادی که به صورت جمعی و از قلیان‌ مشترک استفاده کنند در صورتی که یکی از این افراد مبتلا به کرونا ویروس باشد احتمال انتقال این ویروس به سایر افراد جمع بسیار بالا می‌رود.
هشدار کرونایی به مصرف‌کنندگان مواد مخدر و قلیان
آفتاب‌‌نیوز :

محمدهادی فرح‌زادی در این‌باره بیان کرد: همیشه تولید و توزیع‌کنندگان مواد مخدر وضعیت جوامع مختلف را بررسی کرده و بر اساس احساس نیاز جوامع، کالاهای خود را به مردم تبلیغ و عرضه می‌کنند؛‌ فروشندگان مواد مخدر در زمانی در راستای درمان بیماری‌های افسردگی مواد خود را تبلیغ می‌کنند و در دورانی درباره اضافه وزن و زیبایی اقدام به تبلیغ مواد مخدر می‌کردند و عموماً عوام مردم نیز این تبلیغات را باور می‌کنند.

وی ادامه داد: توزیع کنندگان مواد اعتیادآور از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا بر اساس نیازهای جامعه تبلیغات مورد نظر را راه اندازی کنند و فروش خوبی داشته باشند و اکنون که کروناویروس در دنیا شایع شده است و مردم به دنبال راهی برای درمان آن هستند، باز هم فروشندگان مواد مخدر اقدام به تبلیغ برای مصرف الکل و مواد مخدر و تأثیر مثبت آن بر روی درمان این ویروس می‌کنند.

بنابر اظهارات فرحزادی و براساس پژوهش‌های انجام شده در حوزه مواد مخدر، مصرف انواع و اقسام مواد اعتیادآور نه تنها باعث درمان بیماری‌های از جمله بیماری‌های ویروسی نمی‌شود بلکه سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تخریب می‌کند؛ سیستم ایمنی بدن شامل گلبول‌های سفید و سلول‌های ایمنی و هورمونی هستند که در صورت بروز بیماری‌های ویروسی، قارچی و ایدز، آنفلوانزا، کرونا و ... عامل بیماری و عفونت‌ها را تخریب می‌کنند حال اگر در عملکرد سلول‌های دفاعی بدن اختلالاتی ایجاد شود، احتمال عفونت و بیماری در شخص مصرف‌کننده نیز افزایش می‌یابد. در واقع الکل و مواد مخدر از جمله "کوکائین" سیستم‌ ایمنی بدن را فلج کرده و موجب مرگ فرد می‌شود این درحالیست که شاهدیم این روزها برخی مدعی هستند الکل موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و درمان کرونا ویروس می‌شود.

مدیر مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: به طور کلی مواد مخدر سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند اما در برخی از مواد سرعت تخریب سیستم ایمنی بدن بیشتر و در برخی دیگر کمتر است، اما در این میان الکل و کوکائین جزء آن دسته از موادی هستند که با سرعت بسیار بالایی سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کنند.

فرحزادی با تاکید بر اینکه مصرف مواد مخدر برای پیشگیری و درمان هیچ بیماری اثرگذار نیست، اظهار کرد: باتوجه به اینکه گفته می‌شود کرونا، ویروسی است که از طریق تنفس به افراد دیگر منتقل می‌شود، افرادی که به صورت جمعی و از قلیان‌ مشترکی استفاده کنند در صورتی که یکی از این افراد مبتلا به کرونا ویروس باشد احتمال انتقال این ویروس به سایر افراد جمع نیز بسیار بالاست.

مسئول کمیته پژوهش کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور تصریح کرد: باتوجه به اینکه گفته می‌شود مردم باید بیش از پیش به بهداشت شخصی خود توجه کنند و از آنجایی که مصرف کنندگان مواد اعتیادآور و موادهای توهم‌زا نمی‌توانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند و بر روی انجام فعالیت‌هایی مانند رعایت بهداشت خود توجه کنند لذا مصرف کنندگان مواد اعتیادآور و موادهای توهم‌زا بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی همچنین گفت: باتوجه به اینکه مواد اعتیادآور باعث نقص در سیستم ایمنی افراد می‌شوند، مصرف کنندگان تزریقی مواد نیز نسبت به سایر افراد در وضعیت خطرناک‌تری پیرامون ابتلا به عفونت‌های مختلف هستند.

فرحزادی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که برای مصرف‌کنندگان مواد مخدر آموزش‌هایی ارائه شود و در مراکز درمان اعتیاد کلاس‌های آموزشی ارائه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین