کد خبر: ۶۳۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۱

پاسداران صلح به دارفور می‌روند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را برای اعزام نیروهای حافظ صلح به ناحیه جنگزده دارفور در غرب سودان تصویب کرده است. قرار است در یک تلاش مشترک از سوی سازمان ملل و اتحادیه آفریقا تا 26 هزار نیرو در دارفور مستقر شود که بزرگترین نیروی صلحبان تحت هدایت سازمان ملل خواهد بود.

به گزارش بی بی سی شورای امنیت پس از مذاکراتی که به جلب حمایت چین از قطعنامه منجر شد، به اتفاق آرا به اعزام چنین نیرویی رای داد. گفته می‌شود که دست کم 200 هزار نفر در سال های اخیر در دارفور جان باخته و دو میلیون نفر از ساکنان آن نیز آواره شده‌اند.

پیشتر گزارش شد که سودان و متحد آن چین با عبارت بندی این قطعنامه که موضوع مجادله های فراوان بود موافقت کرده اند.

این قطعنامه، که با ابتکار عمل فرانسه و بریتانیا آماده شده، براساس بندهایی از فصل هفتم منشور سازمان ملل تنظیم شده که به صلحبانان اجازه خواهد داد از غیرنظامیان و امدادرسانان در برابر هرگونه حمله ای دفاع کنند.

فصل هفتم اجازه دست زدن به «اقدامات مناسب» از سوی نیروهای تحت هدایت سازمان ملل در تلاش برای تضمین ثبات را می دهد.

این قطعنامه همچنین خواستار آغاز مذاکرات صلح برای دارفور می‌شود. این مذاکرات قرار است در ادامه هفته جاری در تانزانیا شروع شود.

پیشتر در روز سه شنبه گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، که سرگرم دیدار از سازمان ملل در نیویورک بود پافشاری کرد که زمان تغییر مسیر در دارفور فرارسیده است. وی وضعیت دارفور را بزرگترین فاجعه انسانی در جهان امروز توصیف کرد.

وی گفت: ما سخت کار خواهیم کرد تا این نیرو را فورا مستقر کنیم. اما نباید ابهامی باقی بگذاریم: اگر هر کدام از طرف ها مانع پیشرفت شود و کشتارها ادامه یابد، من و دیگران تلاش های خود را برای تحمیل تحریم های بیشتر مضاعف خواهیم کرد.

گفته می‌شود که دولت سودان که قبلا با عناصری در پیش نویس قطعنامه مخالفت می‌کرد روز سه شنبه رضایت خود را از روایت فعلی آن اعلام کرد.

بنابه گزارش ها چین، از سرمایه گذاران بزرگ در سودان و از اعضای دائمی شورای امنیت که حق وتو دارد، نیز تنها ساعاتی پیشتر با متن قطعنامه موافقت کرد.

براساس مفاد قطعنامه، نیروی کنونی اتحادیه آفریقا در دارفور باقی خواهد ماند، تا نیروهای اضافی سازمان ملل به آنها ملحق شوند. انتظار می رود بخش اعظم نیروهای تازه، که تنها حق «نظارت» بر گسترش و استفاده از سلاح های غیرقانونی در دارفور را دارند، از کشورهای آفریقایی اعزام شوند.

به گزارش خبرگزاری رویتر هزینه سالانه این ماموریت صلحبانی که «Unamid»نامگذاری خواهد شد تا دو میلیارد دلار خواهد بود.

قرار است این نیرو در ماه های پایانی 2007 مستقر شده و هدایت عملیات صلحبانی را تا پایان سال به عهده گیرد.

منطقه دارفور واقع در غرب سودان از سال 2003 شاهد درگیری خونین بین اکثریت آفریقایی تبار و شبه نظامیان عرب تباری بوده است که دولت سودان به تجهیز و حمایت از آنان متهم است.

در سال 2004، شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل آنچه حمایت دولت سودان از نسل کشی و آواره کردن آفریقایی تباران دارفور خواند، تحریم هایی را علیه سودان وضع کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین