پیروز حناچی در این مراسم با اشاره به عدم صدور ویزا برای همه اعضای هیات ایرانی گفت: قبل از ورود به بحث مایلم نکاتی را در باب وضعیت هیئت ایرانی در این رویداد و ربط آن با «فرهنگ» که از جمله آرمانهای مطرح در این رویداد است بیان کنم. تقویت حیات چندفرهنگی، مدارا و به رسمیتشناسی هویتها و بسط صلح و دوستی در جهان، از جمله آرمانهای بنیادین در حیات شهری است که میزبان اصلی این رویداد یعنی سازمان ملل متحد نیز مطابق بندهای ۲ و ۳ ماده یک منشور ملل متحد بر آن تاکید بسیاری دارد. متاسفانه دولت میزبان این رویداد این آرمان را پاس نداشته است. میزبان ما در اقدامی غیر قابل دفاع، اجازه برپایی غرفههای متعلق به ایران را نداده و از صدور ویزا برای برخی اعضای هیئت ایرانی خودداری نموده است. در حالی که شهرداریها، به عنوان یک نهاد عمومی، نتیجه مستقیم دموکراسیاند و ایجاد محدودیت برای آنها مقابله با دموکراسی است. با این وجود هیئت ایرانی، جهت استفاده از همه امکانهای گفتوگو در این رویداد حاضر شده و من به عنوان نماینده مردم تهران، ضمن ارسال پیام صلح و دوستی شهروندان تهرانی به همه شهروندان شهرهای شرکتکننده در این نشست، اعتراض خود را نسبت به این اقدامات اعلام میکنم.
شهردار تهران با بیان اینکه امروزه، شهرها مهمترین کالبد تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، گفت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان، امروزه در شهرها زندگی میکنند و ۸۰ درصد از GDP جهان، امروز در شهرها تولید میشود. وی افزود: شهر تهران نیز به تنهایی پذیرای ۱۱ درصد از جمعیت ایران و تولیدکننده ۲۱ درصد از GDP کشور است. شهری چند فرهنگی که حاصل مهاجرت شهروندان ایرانی در دورههای مختلف به شهر تهران است. اداره چنین حجمی از جمعیت در یک شهر چندفرهنگی، جز از طریق «نوآوری» مداوم در حوزههای مختلف ممکن نیست.
همه شهرها با تهدید روبرو هستند
شهردار تهران با بیان اینکه امروزه همه شهرها با تهدید ناشی از سیطره اهداف تجاری و مالی بر حیات شهری و کاهش کیفیت زندگی شهروندان روبهرو هستند، تصریح کرد: فاصله طبقاتی، حذف، طرد و به حاشیهراندن برخی اقشار و سربرآوردن اشکال مختلف هویتگرایی و اقتصادگرایی تهدیدی برای حیات صلحآمیز و مدرنیته چند فرهنگی است. به همین دلیل اولویتهای اصلی ما حفظ میراث فرهنگی، تقویت هویت چند فرهنگی و نجات کالبد شهر از بدل شدن هر چه بیشتر به کالایی برای مبادله اقتصادی بوده است.
حناچی ادامه داد: ما متوجه بودهایم که متاسفانه مفاهیمی مانند «نوآوری» در سالهای گذشته به طور عمده به معنای «نوآوری اقتصادی» و در خدمت «تجاریسازی» و کسب درآمد برای صاحبان سرمایه فهم شدهاند. نتیجه سیطره چنین فهمی از نوآوری، در زمانه هژمونی گفتارهای نولیبرال، حذف عموم شهروندان از فضای عمومی شهرها، کاهش مشارکت آنها در اداره شهر و رشد نابرابری در حیات شهری و آسیبپذیرشدن بیشتر حوزه فرهنگ بوده است.
وی با اشاره به تحولات سالهای اخیر درشهرهای پیشرو در جهان اظهار داشت: رصد این تحولات نشان میدهد که بهکارگیری گسترده فناوریهای نو، راهکاری کارآمد به منظور بهرهمندی از شهری پایدار و تابآور است. بدون «نوآوری» ما قادر به اداره شهرهایمان نیستیم. آنچه باید به آن فکر کنیم چگونگی تنظیم رابطه «نوآوری» و «فرهنگ» است؟
وی بیان داشت: شهرداری تهران در این جهت برنامهای را در پیش گرفتهاست تا بتواند میان فرهنگ و نوآوری رابطهای جدید برقرار کند. رابطهای در خدمت پسگرفتن فضاهای عمومی شهر به نفع شهروندان؛ کاهش میزان وابستگی شهر به درآمدهای ناشی از فروش زمین و آسمان شهر؛ افزایش مشارکت شهروندان در حیات اجتماعی و کاهش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی. «شهر هوشمند» از این منظر برای ما اهمیت داشته است.
چرا تهران هوشمند مهم است؟
شهردار تهران در ادامه صحبت هایش افزود: نخستین مسئله برای ما در حوزه «شهر هوشمند» استفاده از «نوآوری» جهت کاهش وابستگی درآمد شهر به فروش زمین و آسمان شهر بوده است. استراتژی ما در این زمینه اداره شهر به کمک کسبوکارهای خلاقانه عموم شهروندان و نه سرمایههای بزرگ تعداد معدودی سرمایهدار بوده است. به همین دلیل در تدوین استراتژی نوآوری در حوزه شهر هوشمند و تبدیل شهرها به مثابه پلتفرم، تلاش کردهایم فرصتهای مناسبی در اختیار استارتاپها و کسب و کارها قرار گیرد تا امکان خلق ثروت و نوآوری مهیا شود.
وی ادامه داد: توسعه نوآوری در شهر، نیازمند نقشآفرینی تمام ذینفعان و نه عدهای معدود است که به دلیل برخورداری از سرمایههای کلان حتی میتوانند انحصار «نوآوری» را هم خریداری کرده و از آن خود کنند. شهروندان، جوانان تحصیلکرده، استارتاپها، دانشگاهها، شرکتهای کوچک و متوسط، کارآفرینان و گروههای اجتماعی، همگی در توسعه نوآوری در شهر سهیم هستند.
حناچی با اشاره به سهم بالای تهران در میزبانی از این اقشار یادآور شد: این مسئله شهر تهران را علاوه بر پایتخت سیاسی، به پایتخت نوآوری ایران تبدیل کرده است. ما برای هریک از این بازیگران، استراتژی مناسب خودش را تدوین و عملیاتی کرده ایم.
وی با بیان اینکه برنامه «تهران هوشمند» برای دستیابی به مجموعه این اهداف طراحی شده است، خاطرنشان کرد: در فاز اول این برنامه، ۵ محور برنامه شامل «شهروند هوشمند و خدمات دیجیتالی»، «تهران نوآور»، «مدیریت هوشمند حمل و نقل درونشهری»، «توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند» و «تحول دیجیتالی شهرداری تهران» در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: برنامه «تهران نوآور» با هدف ایجاد یک زیست بوم نوآوری شهری دنبال میشود. این برنامه از ۵ سطح تشکیل شده است. طی سال گذشته کاربران سامانه "تهران من" به عنوان درگاه واحد خدمات شهروندی، حدوداً ۵ برابر شد و به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.
سطوح مدیریت هوشمند شهری در تهران
شهردار تهران ویژگی های این ۵ سطح را چنین برشمرد:سطح اول اقدامات شهرداری تهران مشتمل بر بهکارگیری پلتفرم شهروندی نوآوری باز «باهم» به منظور جمعآوری چالشها و مسائل شهری و بهرهبرداری از ایدهها در برنامهریزی و توسعه شهری، راهاندازی و توسعه مراکز شهروند هوشمند برای مشارکت کاربران در توسعه نرمافزار و زیرساختهای مورد نیاز برای آن در ایستگاههای مترو پرتردد و آزادسازی APIها و برگزاری مسابقات برنامهنویسی هکاتون برای استفاده توسعهدهندگان اپلیکیشنهای شهری است.
او گفت: سطح دوم برنامه شامل معرفی نیازمندیهای فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران طی رویدادهای منظم و راهاندازی مرکز آزمون تهران هوشمند (testbed) برای توسعه پروژههای مقیاسپذیر شهر هوشمند است.سطح سوم این برنامه شامل راهاندازی ایستگاه تهران هوشمند در راستای توسعه محصولات و خدمات نوآورانه شهری است. سطح چهارم این برنامه با دو بخش ایجاد و توسعه هابهای نوآوری و ایجاد صندوق فناوری و نوآوری شهری با مشارکت سازمانهای عمومی خصوصی طرح ریزی شده است.
دکتر حناچی توضیح داد: و در نهایت، در سطح پنجم این برنامه، اجرای پروژههای شهر هوشمند به صورت آزمایشی (PoC) و همچنین ایجاد و توسعه مناطق و محلههای هوشمنددر سطح تهران قرار گرفتهاند.
تشریح سامانه تهران من در ابوظبی
حناچی سپس در ادامه افزود: به توضیح چند مثال عملیاتی شده در این حوزهها بسنده میکنم.
او گفت: طی سال گذشته کاربران سامانه "تهران من" به عنوان درگاه واحد خدمات شهروندی، حدوداً ۵ برابر شد و به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. در حوزه حمل و نقل پاک برای اولین بار در ایران، همزمان با فرهنگسازی گسترده با استفاده از مشارکت گروههای مختلف صاحب سرمایههای نمادین، سرویس اشتراکی جابجایی مبتنی بر دوچرخه در کلانشهر تهران با مشارکت بخش خصوصی راهاندازی شده است و پس از یک سال از آغاز فعالیت، روزانه ۳۵۰۰ سفر به وسیله دوچرخههای اشتراکی را تجربه کردیم.
حناچی توضیح داد: در حال حاضر، روزانه بیش از ۱ میلیون سفر در شهر تهران از طریق خدمات تاکسی اینترنتی (e-hailing) با مشارکت بخش خصوصی انجام میشود. ما برنامهای جدی برای استفاده از «نوآوریهای تکنولوژیک» در حوزه بازیافت زباله و بدل کردن آن به یکی از منابع برای اداره شهر را پیش بردهایم. فرهنگسازی در این زمینه یکی از محورهای اصلی برنامه ما بوده است.
وی در پایان گفت: در انتها، مایلم به عنوان شهردار کلانشهر تهران آمادگی خود را میزبانی همه عزیزان در شهری فرهنگی، تاریخی و در مسیر هوشمند شدن و همچنین برای همکاری در زمینههای نوآوری، هوشمندسازی، تحول دیجیتالی و بسط هویت چندفرهنگی به تمامی شرکتکنندگان در این نشست اعلام نمایم.