کد خبر: ۶۳۵۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰

کشف اجساد یخ‌زده ۱۳ پناهجو در مرز ایران و ترکیه

۱۳ پناهجو در مرز ایران و ترکیه بر اثر سرما جان خود را از دست دادند. یک گروه حقوق بشری ترکیه در استان وان اعلام کرده است که پناهجویان از شهروندان افغانستان و سوریه بودند و در کولاک گرفتار شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری آلمان روز یکشنبه ۲۰ بهمن (نهم فوریه) به نقل از یک گروه حقوق بشری در شهر وان ترکیه گزارش داد که ۱۳ پناهجو در استان مرزی وان ترکیه با ایران جان خود را بر اثر سرما از دست دادند.

این گروه حقوق بشری در توییتی که در ارتباط با مرگ این پناهجویان منتشر کرده خبر داده است که پناهجویان پس از آنکه از مرز ایران وارد ترکیه شدند در سرمای شدید کوهستان‌های چالداران در کولاک گرفتار شده و جان خود را از دست داده‌اند.

کشف اجساد یخ‌زده ۱۳ پناهجو در مرز ایران و ترکیه

مفتح امین بیملز، استاندار وان به خبرگزاری آناتولی گفته است که اطلاعاتی را دریافت کرده است که ۱۳ پناهجو پس از عبور غیرقانونی از مرز بر اثر سرما جان خود را از دست داده‌اند. این مقام محلی گفته است که مرکز مدیریت حوادث اضطراری موسوم به "آفاد" به دلیل هوای طوفانی و کولاک شدید فعلا نتوانسته است اقدامات امدادی لازم انجام دهد.

تابعیت مهاجران در ابتدا مشخص نبوده است اما طبق نوشته روزنامه "اورنسل" ترکیه ۱۰ قربانی این حادثه از شهروندان افغان و سه تن دیگر از شهر کوبانی سوریه بوده است.

اما این نخستین بار نیست نیست که چنین حادثه مرگباری در مرز ایران و ترکیه به ویژه برای پناهجویان افغان اتفاق افتاده است. پیش از این نیز بارها اجساد یخ‌زده پناهجویان افغان در مرز ترکیه و ایران کشف شده است.

دکتر ذاکره حکمت، مدافع حقوق پناهجویان افغان در ترکیه و عضو موسس "انجمن همبستگی و همدردی با پناهندگان افغان" در مورد اجساد کشف شده که در اوسط سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده بود به دویچه وله فارسی گفت: «حادثه کشف اجساد قبلا هم اتفاق افتاده است و ما هر سال شاهد این ماجرا هستیم. پناهجویان به شکل غیرقانونی وقتی بخواهند وارد ترکیه بشوند مجبورند از مرزهای مناطق کوهستانی ترکیه عبور کنند. وقتی مهاجرین با پای پیاده این مسیر را طی می‌کنند دچار مشکل می‌شوند و بعضی از آنها زیر چندین متر برف می‌مانند و از شدت سرما یخ می‌زنند و می‌میرند. روی اجساد را برف می‌گیرد اما بعدا با آب شدن برف‌ها مردم محل با پخش شدن بوی اجساد آن را کشف می‌کنند و به ژاندارمری خبر می‌دهند».

حکمت گفت که خانواده‌هایی از افغانستان با انجمن آنها تماس می‌گیرند و درباره تحویل گرفتن اجساد مشورت می‌کنند. بازماندگان با هزینه خود این اجساد را به کشورشان انتقال می‌دهند. به گفته ذاکره حکمت شرایط در داخل افغانستان سخت شده است و مردم امیدی به آینده ندارند و دست به مهاجرت می‌زنند.

کشف اجساد یخ‌زده ۱۳ پناهجو در مرز ایران و ترکیه

ذکریا بارکزی از کنسولگری افغانستان در استانبول هم گفته است ناامنی، فقر و بیکاری سبب شده است که ده‌ها هزار افغان راه مهاجرت را در پیش بگیرند. آنان به گونه غیرقانونی به قصد رفتن به کشورهای اروپایی خود را به ترکیه می‌رسانند.

علاوه بر مهاجران افغان تعداد پناهجویان سوری، عراقی و ایرانی نیز در ترکیه افزایش یافته است. به گفته سازمان ملل متحد در هفته‌های اخیر ۶۰۰ هزار سوری به دلیل حملات نیروهای رژیم بشار اسد به ادلب به طرف مرزهای ترکیه هجوم آورده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین