کد خبر: ۶۳۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
دفتر سخنگوی دولت مالکی منتشر کرد:

گزارش رسمی عراق از دور دوم مذاکره ایران و آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت نوری مالکی که میانجیگری مذاکرات ایران و آمریکا را بر عهده دارد، روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای رسمی تاکید کرد که دومین دور گفتگوهای تهران و واشنگتن [اینجا] در فضایی مناسب و مثبت و عمیق و شفاف و با جدیت بیشتر از دورهای قبل برگزار شد و دو طرف آمریکایی و ایرانی بر وحدت و استقلال عراق و عدم دخالت در مسائل عراق و پشتیبانی از دولت نوری مالکی برای مقابله با تروریسم و پیگرد افراد مخالف قانون و اصلاح اوضاع اقتصادی کشور و رفاه مردم، تاکید کردند.

این بیانیه که توسط دفتر سخنگوی دولت مالکی منتشر شده، با ارایه گزارشی رسمی و اجمالی از چارچوب مباحثات نمایندگان تهران و واشنگتن در دومین دور مذاکرات رسمی ایران و آمریکا که 24 جولای در بغداد برگزار شد، آورده است: این دور مذاکرات با سخنان نوری مالکی نخست‌وزیر عراق آغاز و سپس چندین جلسه کاری برگزار شد. هیئت عراق به ریاست هوشیاری زیباری وزیر امور خارجه ایران، هیئت ایرانی به ریاست کاظمی قمی سفیر ایران و هیئت آمریکایی به ریاست رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق بود.

دولت عراق تاکید کرده است که این دور از مذاکرات در فضای مناسب و مثبت و عمیق و شفاف و با جدیت بیشتر از دورهای قبل برگزار شد که این امر نزدیکتر شدن به راه‌حل‌ها را تسهیل کرد.

این بیانیه در تشریح دستاوردهای این نشست و نتایج آن می‌نویسد: «دو طرف آمریکایی و ایرانی بر وحدت و استقلال عراق و عدم دخالت در مسائل عراق و پشتیبانی از دولت نوری مالکی برای مقابله با تروریسم و پیگرد افراد مخالف قانون و اصلاح اوضاع اقتصادی کشور و رفاه مردم، تاکید کردند».

دولت عراق همچنین با تاکید بر این که «هیئت آمریکایی و ایرانی پشتیبانی خود را از پیشرفت روند دمکراسی در عراق اعلام کردند» یادآور شده است که «دو طرف بر پشتیبانی از دولت عراق برای برقراری امنیت و همچنین برقراری روابط قوی و مستحکم با کشورهای همسایه و منطقه و جهان تاکید کردند».

در پایان این بیانیه، وظایف کمیسیون امنیتی سه جانبه که تشکیل آن در مذاکرات نمایندگان ایران و آمریکا مورد تصویب قرار گرفت، به شرح زیر تشریح شده است: 

1 - همکاری برای مقابله با تروریسم و گروهکهای تروریستی در عراق
2 - پشتیبانی از دولت عراق برای برقراری امنیت در سراسر این کشور و پیگرد افراد مخالف قانون
3 - حفاظت از مرز عراق - ایران و کنترل آن و جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست در عراق و همکاری برای تحکیم هر چه بیشتر امنیت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین