کد خبر: ۶۳۶۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

امسال ایرانیان چند واحد "پلاکت" اهدا کرده‌اند؟

سخنگوی سازمان انتقال خون روش اهدای پلاکت را تشریح کرد و گفت: طی ۱۰ ماه گذشته توزیع خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت در بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور، نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به دو درصد رشد داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر بشیر حاجی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طی ۱۰ ماه گذشته، یعنی از اول فروردین ماه تا ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۸، دو میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده‌اند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۷۲۵ هزار واحد خون اهدا شده است. باید توجه کرد که از این تعداد اهدای خون ۱۹۶ هزار و ۳۳۸ مورد اهدای خون برای بار اول انجام شده است.

امسال ایرانیان چند واحد

وی افزود: همچنین طی ۱۰ ماه گذشته دو میلیون و ۹۹۱ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت در بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور توزیع شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به دو درصد رشد داشته است.

حاجی‌بیگی با اشاره به وضعیت تولید پلاکت در کشور، گفت: باید توجه کرد که پلاکت از دو طریق در کشور تولید می‌شود؛ اولین روش تولید پلاکت به روش رندوم است که در این روش فردی برای اهدای خون کامل خود به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کند و پس از اهدای خون فرد، پلاکت خون او را جدا کرده و در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور افزود: در عین حال روش دیگر تولید پلاکت، تولید آن به صورت پلاکت فرزیس است. در این روش فرد مستقیما برای اهدای پلاکت مراجعه می‌کند و می‌تواند یک یا دو دوز درمانی پلاکت اهدا کند. در حالیکه در روش سنتی باید از شش واحد خون اهداشده پلاکت را جدا و یک دوز درمانی را استخراج کنیم.

حاجی بیگی ادامه داد: در زمینه اهدای پلاکت در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰ هزار و ۹۵۸ واحد پلاکت به روش پلاکت فرزیس و یک میلیون و ۸۱ هزار و ۷۸۰ واحد پلاکت نیز از طریق روش سنتی یا رندوم، پلاکت تولید شده است. در عین حال در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، ۸۴۱ هزار و ۶۶۸ واحد پلاکت به روش رندوم و ۲۲ هزار و ۶۵ واحد پلاکت نیز از طریق پلاکت فرزیس تولید شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین