کد خبر: ۶۳۶۴۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

ثبت احوال: رسید کارت هوشمند ملی برای دریافت خدمات بانکی معتبر است

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در نوبت گرفتن کارت هوشمند ملی قرار دارند بر این اساس، رسید صدور کارت هوشمند برای دریافت خدمات بانکی معتبر است و افراد با ارایه این رسید می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.
آفتاب‌‌نیوز :

سیف الله ابوترابی در گفت و گویی افزود: تاکنون ۵۵ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر از واجدین شرایط دریافت کارت هوشمند ملی مراحل تکمیل ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند

وی اضافه کرد: بانک‌ها موظف هستند برای ارائه خدمت بانکی به مشتریان خود به صورت برخط از ثبت احوال استعلام هویتی بگیرند و به مراجعان خود خدمت لازم را ارائه دهند.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که مدت زمان صدور کارت هوشمند ملی برای برخی از افراد متقاضی صدور این کارت طولانی شده است و مردم برای گرفتن برخی از خدمات از جمله خدمات بانکی، گاهی با مشکل مواجه می شوند، افزود: رسیدی که به متقاضی برای صدورکارت هوشمند ملی داده می شود و حاوی اطلاعات هویتی فرد و همچنین شماره پیگری و ثبت نام است، رسیدی است که برای ارائه به بانک ها معتبر است و بر این اساس و استعلام های هویتی که از پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال توسط بانک ها به صورت بر خط گرفته می شود، می تواند ملاک ارائه خدمت بانکی به متقاضیان باشد.

وی ادامه داد: علاوه براین این رسید سریال شناسنامه متقاضیان نیز می تواند برای ارائه خدمت توسط بانک ها مورد استفاده قرار گیرد، براین اساس استعلام هویتی از پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال به صورت بر خط انجام می شود.

رییس جمهوری در جلسه روز سه شنبه اول بهمن ماه امسال در شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفته بود مردم باید از ارزانترین و کوتاه ترین مسیر، خدمات الکترونیکی را دریافت کنند و آن‌ها نباید در راهروهای ادارات و سازمان‌ها سرگردان باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه تمام تلاش ما از ابتدای دولت یازدهم، ایجاد و تقویت دولت الکترونیک و حذف کاغذ از سیستم اداری بوده است، افزود:‌ کارهای زیادی در این مدت انجام شده است. کارت ملی را هوشمند کردیم و مردم نیز آمدند و ۲ تا ۳ ساعت وقت آن‌ها را گرفتند تا کارتی را صادر کنند اما متاسفانه شاهدیم همچنان مردم برای مراجعه به برخی ادارات، ناچارند چندین برگ کپی مدارک همراه خود ببرند.

رئیس جمهوری اظهارداشت: این کارت ملی هوشمند درست شده که دیگر کپی مدارک از مردم نخواهند و با یک شماره کارت ملی همه اطلاعات مورد نیاز، قابل دسترس باشد.

روحانی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات را موظف به ارائه گزارش هفتگی از روند تسریع در اجرای دولت الکترونیک و هماهنگی میان وزارتخانه ها و رفع مشکلات احتمالی کرد و اظهارداشت: باید مشکلات این دولت الکترونیک را ظرف ۶ الی ۷ ماه آینده حل کنیم یعنی سال آینده به نقطه‌ای برسیم که اعلام کنیم به دولت الکترونیک رسیده و این مشکلات را رفع کرده ایم.

رئیس جمهوری گفت: دولت الکترونیک گامی با اهمیت در مسیر خدمت به مردم و مبارزه با فساد و نشانه‌ای از مدرن شدن دولت اسلامی ما است.

وی اظهارداشت: "می‌خواهیم کار مردم، وقتی در اداره‌ای وارد می‌شوند. پیشخوان و میز خدمت فقط با یک کارت انجام گیرد. هیچ چیز دیگری نیاز نباشد. فقط یک کارت همراهش است. همه کار با آن کارت باید انجام بدهد، اگر مجوز روزنامه هم می‌خواهد بگیرد، با آن کارت باید انجام بگیرد. بیمه، مالیات بشود و یا اعتراض کند با همان کارت. هیچ چیز دیگری نیاز نباشد".

تامین نشدن بدنه کارت هوشمند، بزرگترین مشکل ثبت احوال

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور پیش از این در گف و گو با ایرنا گفته بود: شماری از هموطنان که چندین ماه است و گاهی بیش از یک سال مراحل ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند را انجام داده اند و اما هنوز کارت خود را دریافت نکره اند، مشکل اساسی درصدور کارت هوشمند ملی تامین نشدن بدنه کارت است.

ابوترابی در خصوص مشکلات پیش آمده و انتظار طولانی مدت برخی از هموطنان در مورد دریافت کارت هوشمند ملی افزود: قرار شد که برای رفع مشکل صدور کارت هوشمند ملی از کارت تولید داخل استفاده شود و برای این منظور هم کارت به تولید داخل رسید و نخستین مرحله آن برای صدور کارت تحویل داده شد، اما این کارت تولید داخل تولید انبوه ندارد، در حال حاضر سازمان ثبت احوال متولی صدور کارت هوشمند ملی است و تولید کارت داخلی هم بر عهده چاپخانه دولتی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ثبت احوال ظرفیت تولید ۲ و نیم میلیون عدد کارت هوشمند ملی در ماه را دارد، خاطر نشان کرد: چنانچه کارت تولید داخل به موقع و به اندازه مورد نیازتولید شود و دراختیار ما قرار گیرد، ثبت احول این ظرفیت را دارد که برای تمام افرادی را که در نوبت هستندکارت صادر کند و همچنین تمام جامعه هدف که شرایط دریافت کارت هوشمند ملی را دارند را نیز پوشش دهد.

ابو ترابی تاکید کرد: سالانه حدود یک نیم میلیون نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی وارد چرخه دریافت کارت می‌شوند.

ابوترابی تاکید کرد: رعایت کامل کیفیت و همچنین بررسی مسائل فنی و امنیتی کارت تولید داخل، دلیل به تاخیر افتادن چند ماهه تولید این کارت‌ها بوده است این کارت مشابه نمونه خارجی است و تمام نکات ایمنی و فنی در تولید آن رعایت شده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: از ابتدای پروژه کارت هوشمند ملی از سال ۹۴ به دنبال تولید داخلی بودیم تا اینکه اکنون تولید داخلی این کارت‌ها به نتیجه رسید و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ همه جامعه هدف (واجدان دریافت کارت هوشمند ملی) تحت پوشش قرار گیرند.

تامین اعتبار مورد نیاز صدور کارت هوشمند ملی به صورت ویژه

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با توجه به مشکلات پیش رو در روند صدور کارت هوشمند ملی در جلسه شورای عالی اجرایی فناوری اطلاعات کشور، به سازمان برنامه و بودجه تکلیف شد که اعتبار مورد نیاز صدور کارت هوشمند ملی به صورت ویژه تامین شود که با تامین این اعتبار مراحل صدور این کارت سرعت می‌یابد.

ابوترابی با اشاره به اینکه بدنه کارت هوشمند ملی در حال حاضر توسط چاپخانه دولتی تامین می شود، افزود: بعد از اینکه این اعتبار تخصیص یافت مشکل چاپخانه دولتی در تولید بدنه کارت نیز حل خواهد شد و روند صدور کارت هوشمند ملی نیز تسریع می شود.

وی ادامه داد: همچنین مشکلات مالی شرکت تراشه گذار کارت هوشمند ملی نیز با تامین این اعتبار تخصصی حل می شود و پس از اجرای تعهدات این دو بخش، سازمان ثبت احوال هم با توجه به فراهم کردن زیر ساخت صدور دو و نیم میلیون کارت در ماه در مدت سه تا چهار ماه آینده به شرط تامین بدنه کارت توسط چاپخانه دولتی، کارت تمام افرادی که در نوبت گرفتن کارت هوشمند ملی هستند را صادر خواهد کرد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تاکنون ۴۶ میلیون و ۳۱۲ هزار قطعه کارت هوشمند ملی برای ایرانیان واجد شرایط (افراد بالای ۱۵ سال تمام) صادر شده است.

ابوترابی در مورد علت تاخیر و طولانی شدن زمان صدور کارت هوشمند ملی نیز گفت: تاخیر بیش از یک و نیم سال را در این باره می‌پذیریم؛ از اسفند سال ۹۶ با مشکل تامین بدنه کارت مواجه شده‌ایم و از آغاز سال ۹۷ با شرکت‌های متولی که چاپخانه دولتی متولی تامین و تولید آن است، وارد مذاکره شدیم و تلاش‌ها آغاز و قرار شد که بدنه کارت ایرانی مشابه خارجی باشد و آزمایش‌های طولانی انجام شد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: تا کنون ۴۵۰ هزار قطعه کارت هوشمند ملی تولید داخل هم صادر و به متقاضیان تحویل داده شد. این درحالی است که چاپخانه دولتی تا پایان سال وعده داده است که ۹ میلیون کارت صادر کند اما آن‌ها مشکلاتی دارند و به وعده خود عمل نکردند.

ابوترابی گفت: حدود دو و نیم میلیون کارت هوشمند ملی نیز تراشه‌گذاری شده و آماده تحویل به متقاضیانی است که مراحل تکمیل ثبت نام را انجام داده اند.

وی تاکید کرد: سالانه حدود یک و نیم میلیون نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی (کارت اولی ها شامل افراد ۱۵سال تمام) وارد چرخه دریافت کارت می‌شود.

صدور کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد، از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و بر اساس هدف گذاری ها قرار بود این کارت تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود و همچنین کارت هوشمند ملی مهمترین کارت هویتی افراد است و افراد باید برای دریافت این کارت، به مراکز اعلام شده، مراجعه کنند زیرا اثر انگشت آن‌ها به منظور احراز هویت اخذ می‌شود در این کارت‌ امضای الکترونیکی نیز درنظر گرفته شده است که باید توسط افراد ثبت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
0
0
قادر به تهیه کارت ملی نیستند ولی ادعایشان گوش فلک را کر کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
0
0
من ۱۹ ماهه ثبت نام کرده ام پس کی کارت صادر میشه؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین