کد خبر: ۶۳۶۶۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

برف و سرما در راه است

برف و سرمای شدید همچنان می تازد. درحالی که شرایط در بسیاری از مناطق شمال و شمال غربی به حالت عادی بازنگشته، هواشناسایی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور خبر می دهد. به گفته صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی این موج جدید سرما که با بارش برف و باران در ارتفاعات زاگراس و البرز همراه است، تا اواخر روز سه شنبه هفته جاری در آسمان کشور فعال خواهد بود و مناطق جنوب غربی و شمال شرقی را هم متاثر می کند.
آفتاب‌‌نیوز :

با این وجود تلاش های زیادی برای عادی شدن شرایط در مناطق بحرانی صورت گرفته، اما ساکنان این مناطق هنوز هم با مشکلات زیادی مواجه هستند.حتی حضور مقامات بلندپایه دولتی طی چند روز اخیر برای تسریع در روند حل مشکلات در استان گیلان هم نتوانسته اوضاع را به حالت قبلی برگرداند. برق و آب تعداد زیادی از خانوارها در این استان هنوز قطع است. از مناطقی هم که گفته‌می‌شود مشکل بی‌آبی و قطع برق آنها برطرف شده، خبر می‌رسد، کیفیت آب به شدت پایین است و مقدار املاح موجود در آن باعث شده چیزی شبیه گل روان از شیر خانه‌ها خارج شود. نوسان برق هم به‌حدی است که عملا استفاده از وسایل برقی را غیرممکن کرده است.

بسیاری از راه‌های روستایی و فرعی در استان گیلان بازگشایی نشده، همچنین بارش برف و کولاک باعث مسدودشدن راه‌های روستایی در استان‌های لرستان، کردستان و نیمه شمالی استان خوزستان شده است. پلیس راه با توجه به شرایط جوی در جاده‌های کوهستانی طی اطلاعیه‌های مکرر از مردم خواسته است تا سفرهای غیرضروری را به تعویق بیندازند و در صورت اجبار در سفر تردد در این محورها فقط با زنجیر چرخ و تجهیزات کافی امکانپذیر است. درباره تعداد کشته‌ها و مصدومان هم آمار ضد و نقیضی اعلام شده؛ درحالی‌که برخی رسانه‌ها از کشته‌شدن دست‌کم ١٠ نفر در این حوادث خبر می‌دهند، اما آمار اعلام‌شده مقامات رسمی مرگ هفت نفر را تأیید می‌کند.

برف و سرما در راه است

ظاهرا کار امدادرسانی در گیلان شدت گرفته است. کمک به مردمی که بارش سه روزه برف راه، آب و برق‌شان را قطع کرد و عملا باعث شد تا بخش قابل توجهی از این استان به حالت تعطیل دربیاید. آن‌طور که محمدباقر نوبخت فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری به استان گیلان اعلام کرده است، وزیر راه همراه دو معاونش به استان گیلان سفر کرده و درحال حاضر همه راه‌های اصلی در استان گیلان بازگشایی شده و ٣۵٠ جاده روستایی هم با تلاش نیروهای راهداری قابلیت تردد پیدا کرده است. نوبخت همچنین با اشاره به قطعی برق شهروندان گیلانی گفت: «از یک‌میلیون و ۴۶۸ مشترک، برق ۲۵۰‌هزار مشترک در برف اخیر قطع شد که براساس آخرین آمار تا این لحظه به ۲۶‌هزار مشترک برق رسیده و اکیپ‌ها برای برق‌دارشدن بقیه خانوارها مشغول به فعالیت هستند.» همچنین براساس اعلام مقامات استانی آب آشامیدنی ٢‌هزار خانوار شهری و ۴۴‌هزار خانوار روستایی در این استان همچنان قطع است.

این درحالی است که وزیر نیرو برطرف‌شدن مشکلات آب و برق مشترکان گیلانی را در گروی بازگشایی راه‌ها و مسیرهای مسدودشده از برف اعلام کرده بود. به گفته رضا اردکانیان مساحت مناطق زیر پوشش برف در گیلان به ۱۴‌هزار کیلومتر مربع می‌رسد. او در مورد علت کندی برقراری مجدد جریان برق نیز گفت که سه پست فشار قوی برق ازکارافتاده و با بسته‌شدن راه‌ها بر اثر بارش برف، دسترسی برای تعمیر و راه‌اندازی این پست‌ها هنوز مقدور نشده است. در همین حال زارع، استاندار گیلان با اشاره به قول‌های وزرای راه و نیرو وعده داد که برق و آب همه مشترکان نهایتا تا صبح شنبه وصل خواهد شد و اوضاع در این استان به حالت عادی بازمی‌گردد.

براساس گزارش‌های رسیده، شهرهای لاهیجان، صومعه‌سرا، رودبار، آستانه، فومن، رودسر و لنگرود بیشترین خسارت‌ها را از بارش برف دیده‌اند و مناطق روستایی این شهرستان‌ها به‌طور کامل دچار مشکل شده‌اند. درواقع این چند روزه زندگی در این مناطق سخت و عذاب‌آور شده است، این را محمد یکی از ساکنان رودبار می‌گوید. این جوان بیست‌ونه ساله که به گفته خودش چهار روز است دوشادوش امدادگران برای کمک به روستاهای اطراف می‌رود، شرایط را این‌گونه توضیح می‌دهد: «تقریبا از یکشنبه شب با شدت گرفتن بارش برف؛ اینجا همه چیز تعلیق شد، تا سه‌شنبه که هیچ‌کس از خانه خارج نشد. در جاده رشت هم که ترافیک سنگینی بود، مردم رودبار خیلی از مسافران در راه مانده را پناه دادند. بعد هم که آب و برق قطع شد، همین وضعی شد که الان می‌بینید.» رحیم یکی دیگر از ساکنان رودبار دراین‌باره می‌گوید: «پدر و مادر من در یکی از روستاهای اطراف زندگی می‌کنند، من چهار روز از آنها خبر نداشتم. روستای زادگاه من ١٢٠ خانوار دارد، آنها نه برق دارند و نه آب و نه هیچ وسیله گرمایشی.

با آتش و هیزم خودشان را گرم نگه می‌دارند. هنوز هم جاده روستا بازنشده است.» اوضاع در شهرها و روستاهای شرق استان گیلان هم به همین منوال است. بسته بودن جاده‌ها و نرسیدن آذوقه و مایحتاج باعث شده برخی اقلام ضروری تا چندبرابر قیمت واقعی آن به فروش برسد، این را رامین یکی از شهروندان آستانه اشرفیه می‌گوید. به گفته او برخی مغازه‌دارها بازار سیاه آب‌معدنی و نان درست کرده‌اند. او در پاسخ به این پرسش که آب و برق شهرشان وصل‌شده است، می‌گوید: «از چهارشنبه شب آب برخی مناطق وصل شد، اما آب آن‌قدر گل‌ولای دارد که غیرقابل استفاده است.» از لاهیجان هم خبر می‌رسد که برق بسیاری از مناطق در این شهر نوسان زیادی دارد و طی دو روز گذشته چند ساعت قطعی داشته است.

آن‌طور که مقامات رسمی اعلام می‌کنند، با کشته‌شدن سه نفر در حادثه سقوط بهمن تعداد کشته‌ها در برف و کولاک به هفت نفر رسیده است. ماجرای سقوط بهمن و دفن‌شدن یک خانه در روستای رشت‌رود رودبار، باعث مرگ پیرمردی هفتادساله و زنی جوان و نوزادش شده است. امدادگران هلال‌احمر پس از دو روز جست‌وجو موفق به خارج‌کردن اجساد مادر و فرزند جان‌باخته شدند. در این حادثه دو زن هم آسیب دیدند که به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی برای بارش برف در اواخر وقت روز جمعه و شنبه در محورهای شمالی کشور، به همه رانندگانی که در این روزها قصد تردد در محورهای شمالی را دارند، هشدار داد حتما تجهیزات زمستانی به‌ویژه زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. به گفته سرهنگ نادر رحمانی اتوبان قزوین به رشت و جاده قدیم بین این دوشهر به‌طور کامل بازگشایی شده است، اما با توجه به تداوم بارش‌ها و اوضاع ناپایدار جوی احتمال مسدودشدن مقطعی این محور و جاده‌های کوهستانی دیگر هم وجود دارد. او با اشاره به مسدودبودن جاده ترانزیتی تبریز به زنجان گفت: «در دو سه روز آینده در محورهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، البرز، قزوین، تهران و کردستان برف می‌بارد، بنابراین ضروری است رانندگانی که قصد تردد در محورهای فوق را دارند، حتما به تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ مجهز باشند.»

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0
0
واقعا چه بر سر ما ایرانی ها آمده که از گرفتاری و بدبختی دیگران هم برای انباشتن جیب هایمان سوءاستفاده می کنیم. چند سال پیش هم کسبه محترم شمال در برف و سرما نان رابسته ای بیست هزار تومان به مردم فروختند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین