کد خبر: ۶۳۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵

کره‌ای‌ها از بازار موبایل ایران می‌روند؟

جابه‌جایی تابلوی برندهای کره‌ای به‌معنای خروج آنها از بازار کشور نیست و افزایش قیمت‌های هیجانی که با اهداف سودجویانه به‌دنبال این خبر در بازار موبایل به‌وجود آمده، کنترل می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :

در روزهایی که مراکز خرید اصلی لوازم خانگی، صوتی و تصویری و موبایل مانند خیابان جمهوری با تابلوهای ال‌جی و سامسونگ خداحافظی می‌کند، سؤالات زیادی برای مصرف‌کنندگان ایرانی این دو برند کره‌ای به‌وجود آمده است. پیام اخطاری که روی موبایل‌های سامسونگ ظاهر شده و از محدودیت برخی سرویس‌ها برای کاربران ایرانی خبر می‌دهد نیز این نگرانی را به‌وجود آورده که دسترسی به خدمات این دو برند، با خروج آنها از بازار ایران چه سرانجامی پیدا خواهد کرد؟

ال‌جی و سامسونگ از ایران خارج نشدند

محمدرضا عالیان، مسئول روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این رابطه گفت: سامسونگ در ایران حاضر است، اما مدل فعالیتشان در ایران متفاوت شده و به‌دلیل تحریم‌ها مانند سابق نیست. پایین آوردن تابلوهای دو برند ال‌جی و سامسونگ، به دلیل تحریم‌هاست که مانع انجام تراکنش مالی می‌شود. این برندها به دلیل تحریم‌های بانکی نمی‌توانند پولی برای انجام فعالیت‌های خود به ایران منتقل کنند.

کره‌ای‌ها از بازار موبایل ایران می‌روند؟

وی افزود: فعالیت این دو برند در ایران متوقف نمی‌شود، اما مدل و اندازه حضورشان در بازار کشور تغییر می‌کند؛ به‌گونه‌ای که نه مشمول تحریم آمریکا قرار گیرند و نه بازار ایران را بدون ایفای تعهداتشان رها کنند. تعهدات پشتیبانی و خدمات پس از فروش برند سامسونگ کماکان پابرجاست.

جی‌پلاس، برندی جدید از گلدایران

مشتریان بازار موبایل که چند ماهی است با برند جدیدی به‌نام جی‌پلاس به عنوان تولیدکننده محصولات ایرانی آشنا شده‌اند، درباره ارتباط آن با ال‌جی، سؤالاتی دارند. برخی گمان می‌کنند جی‌پلاس همان ال‌جی سابق است و برخی دیگر با تردید به‌عنوان یک برند ایرانی جدید به‌ آن نگاه می‌کنند.

عالیان در این رابطه گفت: گلدایران، سابق بر این، برند ال‌جی را در ایران داشته و حالا با توجه به اینکه فعالیت ال‌جی محدودتر شده و امکان تحویل قطعات و انجام تراکنش مالی بین این دو شرکت وجود ندارد، برند جدیدی را معرفی کرده است. برند جی‌پلاس توسط گلدایران ثبت شده و خانواده‌ای از محصولات را تولید می‌کند که تمام طیف محصولات ال‌جی از جمله موبایل در آن وجود دارد.

موبایل‌های ساخت ایران قابل تحریم هستند؟

با وجود اینکه تولیدکنندگان ایرانی برای پاسخ به‌نیاز بازار، به‌ تولید گوشی‌های تلفن همراه روی آورده‌اند، هنوز هم نگرانی‌هایی بابت تأثیر تحریم بر فعالیت‌های آنها و این بار در بخش نرم‌افزاری وجود دارد. کاربران گوشی‌های سامسونگ با پیامی مواجه شده‌اند که می‌گوید خدمات گلکسی استور تنها تا ۶ اسفند ماه در دسترسی کاربران ایرانی است. آیا ممکن است چنین محدودیت‌هایی این بار از طرف گوگل و درباره سیستم عامل اندروید، که موبایل‌های تولید داخل نیز بر پایه آن ساخته می‌شوند، اعمال شود؟

عالیان این احتمال را دور از ذهن دانست و گفت: تحریم خیلی با این موضوع مرتبط نیست. بیانیه اخیر سامسونگ درباره محدودیت استفاده از مارکت این برند، مربوط به خدمات پولی است که دلیل آن هم تحریم‌های بانکی است و خدمات رایگان سامسونگ همچنان بر جای خود باقی است و تغییر نخواهد کرد. در رابطه با اندروید نیز هنوز گوگل اطلاعیه‌ای صادر نکرده که بر اساس آن خدمات پولی به ایران محدود شود. احتمال اینکه در بحث سیستم عامل‌ موبایل‌های تولید داخل نیز دچار اشکال شویم، کمی دور از ذهن است.

وی اضافه کرد: ایران نیز بخشی از بازار جهانی است و شرکت‌ها به این بازار، که در منطقه خاورمیانه بسیار بزرگ و پراهمیت است، چشم امید دارند. به‌همین دلیل به‌نظر نمی‌رسد بخواهند این بازار یا حتی بازار تکنولوژی ایران را از دست بدهند. البته می‌توانند برخی محدودیت‌ها را ایجاد کنند، اما نمی‌توانند به‌صورت دائم این فرآیند را تخریب کنند یا از بین ببرند. باید این نکته را در نظر بگیرید که ۶۰ درصد سهم بازار موبایل کشور در دست سامسونگ است و این سهم بازار بزرگ که گردش مالی چندصد میلیون دلاری را برای سامسونگ ایجاد می‌کند، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

رجیستری می‌گذارد موبایل قاچاق شود؟

موضوع دیگری که از روابط عمومی انجمن واردات موبایل جویا شدیم، امکان خرید و فروش گوشی قاچاق در بازار بود. عالیان در این رابطه توضیح داد: در یک سال گذشته، رویه واردات از طریق معافیت‌های مسافری وجود داشت که از اواخر بهار محدود شد و تغییر کرد. در نتیجه فعالیت آن دسته از افرادی که از این رویه برای قاچاق استفاده می‌کردند، دشوار شد. اوایل مهر ماه، معافیت‌های مربوط به واردات مسافری برداشته شد و واردات به این شیوه دیگر مانند گذشته به‌صرفه نبود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در این مدت، شرکت‌های واردکننده واردات رسمی انجام می‌دادند، اما واردات موبایل برای افرادی که با استفاده از معافیت‌های مسافری اقدام به قاچاق می‌کردند، صرفه بیشتری داشت.

افزایش هیجانی قیمت‌ها در بازار موبایل

یکی دیگر از دغدغه‌های مردم، تغییر قیمت‌ها در بازار موبایل است. در چند روزی که خبر تغییر نحوه فعالیت سامسونگ و ال‌جی منتشر شده، شاهد افزایش قیمت در برخی از مدل‌های پرطرفدار در بازار موبایل بودیم.

عالیان با تأکید بر اینکه مصرف‌کننده نهایی، از رفتارهای هیجانی بازار متضرر می‌شود گفت: انجمن واردکنندگان برای تأمین نیاز بازار تلاش می‌کند فضای هیجانی بازار را مدیریت کند. متضرر نهایی چنین هیجان‌هایی مصرف‌کننده است و انجمن می‌کوشد افزایش قیمت‌های هیجانی را که به‌دلیل سودجویی برخی افراد به‌وجود آمده، کنترل کند. در حال حاضر برای تأمین بازار این برندها در ایران مشکلی نداریم و مدل‌های متنوع این کالاها با وجود دشواری‌های فراوان توسط واردکنندگان به ایران می‌آید. به این ترتیب جای نگرانی برای مصرف‌کنندگان نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین