کد خبر: ۶۳۷۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸

قطع ارتباط ۸۰ خانوار بالادست سد بیجار و تهدید جان مردم

ارتباط ۸۰ خانوار دامدار پشت سد آیت الله بهجت (شهربیجار) یک هفته پس از بارش برف سنگین با پایین دست قطع شده است و خطر تلف شدن بیشتر دام ها و بیماران بدحال وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

۴۵ خانوار دامدار در آبادی های بالادست و ۳۵ خانوار در حوزه دریاچه سد آیت الله بهجت(شهربیجار) در منطقه بلوکات زندگی می کنند که قایق تنها وسیله انتقال بالادستی ها از روی دریاچه سد است که هم اکنون به علت نبود قایق هیچ ارتباطی با پایین سد ندارند.

دهیاراین منطقه گفت: براثر نداشتن علوفه بسیاری از دام های سنگین و سبک این خانوارها تلف شده است و خطر تلف شدن بقیه دام های آنها نیز وجود دارد.

قطع ارتباط ۸۰ خانوار بالادست سد بیجار و تهدید جان مردم

بختیار رنجبر افزود: یک روز قبل از بارش برف در هفته گذشته قایقی که از سوی آب منطقه ای برای سرویس دهی خانوارهای بالادست سد از چندین سال قبل در این محدوده فعال بود سوراخ شد و با بارش برف هفته گذشته درقهر آب دریاچه غرق و تاکنون نیز از سوی آب منطقه ای گیلان هیچ قایقی برای جابجایی ساکنان بالا دست تهیه نشده است.

وی تهیه و راه اندازی قایق مناسب را یک ضرورت فوری و حیاتی برای ساکنان بالادست سد ذکر کرد و از مسئولان استانی و شهرستان های سیاهکل و رودبار خواست تا در اسرع وقت نسبت به کمک رسانی دامداران بالا دست که از تولید کنندگان زحمتکش هستند شتاب کنند که اگر قایق طی چند روز آینده فراهم و علوفه برای دام های آنها تهیه نشود و بر اساس پیش بینی ها برف ببارد خطر تلف شدن بیشتر دام ها دور از انتظار نیست.

وی میزان بارش برف در این مناطق را بیش از دو متر ذکر کرد و اظهارداشت:براساس اطلاعات دریافتی چند روز قبل طویله های برخی از این دامداران براثر سنگینی برف تخریب وشماری از دام های سنگین و سبک آنها تلف شده است اما به دلیل عدم دسترسی آمار دقیقی از این ساکنان وجود ندارد.

بخشدار رحمت آباد بلوکات نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:تا فردا قایقی با همکاری آب منطقه ای گیلان تهیه و در اختیار سد قرار می گیرد تا نسبت به جابجایی دامداران بالادست اقدام شود.

علیرضا جهانگرد افزود: طی چند روز آینده راه دسترسی روستای دولیه سرا که تنها روستای بالادست دارای جاده جنگلی است نیز بازگشایی می شود.

آبادی های دولیه سرا، الوکله، چانه سرا، تنگرود، دیلمده، لپه سرا و گندلابر در فاصله های ۱۰تا ۲۰کیلومتری بالای مخزن سد مخزنی شهربیجار قراردارند و تعدادی نیز در حاشیه حوزه دریاچه سد ساکن هستند که این آبادی ها در حوزه دو شهرستان رودبار و سیاهکل واقع شده و علاوه بر آن یک دامدار تک خانوار نیز در منطقه صعب العبور زیر قله درفک در منطقه ای بنام تنگرود زندگی می کند که کسی از او خبری ندارد.

سدمخزنی آیت الله بهجت (شهربیجار) با ذخیره ۱۶۵ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز ۱۴شهر، تأمین‌کننده آب شرب بیش از۷۰ درصد مردم شهرهای مرکزی استان گیلان، در هشت کیلومتری امامزاده هاشم و در ۳۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در منطقه‌ای به نام دوآبان احداث شده است.

کلنگ احداث این سد توسط معاون اول دولت خاتمی در سال ۱۳۸۳ به زمین زده شد و پس از یک دهه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم به طور رسمی افتتاح و به بهره برداری می رسید.

در دهه ۸۰حدود ۹۰درصد اهالی مخزن و ساکنان بالادست سد مخزنی شهربیجار ساماندهی شدند و قرار بود که قبل از افتتاح و بهره برداری، تمامی ساکنان بالادست سد جابجا و بخاطر تامین آب شرب سالم گیلان، این منطقه خالی از سکنه شود اما با افتتاح، خانوارهای باقیمانده بالادست همچنان سرگردان و بلاتکلیف هستند.

سال هاست که وعده مسئولان در جابجایی این خانوارهای گرفتار در حد وعده باقی مانده است و استاندار قبلی گیلان نیز در اوایل سال جاری در بازدیدی از حوزه این سد، قول انتقال ساکنان بالادست این سد با حفظ شغل و کسب و کار به مناطق پایین دست سد را داده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین