کد خبر: ۶۳۷۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱

ساخت قوی‌ترین رایانه پیش‌بینی آب‌وهوا

دولت انگلیس روز دوشنبه از تخصیص ۱.۲ میلیارد پوند اعتبار برای ساخت قوی‌ترین رایانه پیش‌بینی آب و هوا در این کشور خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی انگلیس، این «ابررایانه» که مطابق با آخرین پیشرفت های علمی ساخته خواهد شد قادر است تغییرات و تاثیرات اقلیمی را دقیق‌تر و با سرعت بیشتری پیس‌بینی کند.

دولت برای فاز اول این پروژه ۳۰ میلیون پوند تخصیص داده تا مقدمات کار آغاز شود.

ساخت قوی‌ترین رایانه پیش‌بینی آب‌وهوا

این ابررایانه پس از ساخت در اختیار اداره هواشناسی انگلیس قرار خواهد گرفت تا در صورت پیش‌بینی تغییرات جدی آب و هوایی بلافاصله نهادهای ذیربط مانند آژانس محیط زیست، فرودگاه‌ها و شرکت‌های توزیع کننده انرژی را مطلع کند.

تصمیم دولت انگلیس در این رابطه، پس از آن اتخاذ شد که بر اثر وقوع طوفان و جاری شدن سیل در سراسر انگلیس ۵۹۴ هشدار آب و هوایی طی دو روز گذشته صادر و برق هزاران واحد مسکونی قطع شد. همچنین صدا پرواز فرودگاه‌های انگلیس به دلیل شرایط بد جوی لغو و خدمات ریلی متوقف شد. گزارش‌ها حاکی است که دست کم ۳ نفر در انگلیس بر اثر طوفان جان خود را از دست دادند.

هفته گذشته هم طوفان ویرانگر سیارا خسارت‌های گسترده‌ای را در سراسر اروپا بر جای گذاشت و حدود ۶ تن جان باختند.

انگلیس ازجمله کشورهایی است که به دلیل وقوع طوفان‌های فصلی دریایی، دائماً با بارش شدید باران و سیل‌های مخرب مواجه می‌شود.

دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط در انگلیس اگرچه به دلیل اتخاذ تدابیر جدی برای مقابله با این سوانح طبیعی، به میزان قابل‌توجهی تلفات انسانی را کاهش داده‌اند اما باز هم قادر به مقابله با تمامی ابعاد مخرب این سوانح نبوده‌اند.

در زمستان سال ۲۰۱۶ میلادی بارندگی‌های سیل‌آسا ناشی از طوفان‌های فصلی، سبب طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل‌های ویرانگر در شمال و شمال غرب انگلیس شد.

در جریان طوفان‌های همان سال که میلیاردها پوند خسارت به بار آورد، سیل به شهرهای بزرگ رسید و بخش‌هایی از شهرهای منچستر و یورک و مرکز شهر لیدز را در بر گرفت.

دولت انگلیس امیدوار است که با ساخت این ابر رایانه، پیش‌بینی دقیق و سریع‌تری را نسبت به تغییرات اقلیمی داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین