کد خبر: ۶۳۷۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

ادامه پیشروی دلار

روند صعودی دلار برای چهارمین روز ادامه یافت.
آفتاب‌‌نیوز :

روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد.

به گزارش رویترز، در انگلیس نیز پس از کناره گیری چند وزیر از جمله ساجد جاوید، وزیر دارایی و چهره کلیدی بودجه این کشور از سمت خود، اکنون نوبت به استعفای مشاور ارشد نخست وزیر رسید. هم‌چنین اختلافات داخلی در دولت ائتلافی ایتالیا و احتمال برگزاری مجدد انتخابات در این کشور به نگرانی ها از تشدید بحران بدهی این کشور دامن زده است.

ادامه پیشروی دلار

به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات در خصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم. دیوید فورست، مشاور نخست وزیر انگلیس در امور اروپایی گفت: از این که روابط تجاری مان با اتحادیه اروپا دچار تنش‌هایی شود واهمه نداریم. ما چیز زیادی از آن ها نمی خواهیم فقط می خواهیم تجارت آزادی مشابه بقیه کشورها با اتحادیه اروپا داشته باشیم.

دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. به گفته فورست، انگلیس قصد تمدید دوران گذار را ندارد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است امضای هر پیمان تجارت آزاد با انگلیس مستلزم مطمئن شدن اتحادیه از رعایت قوانین ضد دامپینگ توسط انگلیس خواهد بود.

انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.

از سوی دیگر به دنبال افزایش تعرفه روی محصولات ایرباس از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد و تهدید وزارت خزانه داری این کشور به اعمال تعرفه های بیشتر بر روی محصولات اروپایی درصورت نرسیدن به توافق تجاری، یورو بیش از پیش در موقعیتی ضعیف قرار گرفته است. هم‌چنین نگرانی‌ها از تاثیرگذاری ویروس کرونا بر روی رشد اقتصادی‌منطقه یورو باعث شده است تا ارز واحد اروپایی ضربه دیگری دریافت کند.

جونیچی ایشی کاوا، استراتژیست ارشد بازار ارز در موسسه" آی جی سکیوریتیز" گفت: یورو اکنون در کانال مهمی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت شانسی برای تقویت محسوس در برابر دلار داشته باشد چرا که از نظر بنیادی شرایط منطقه یورو بد تر شده است.

اگرچه برای سومین روز متوالی روند شیوع ویروس کرونا در چین کاهشی بود اما تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد و اکنون شمار قربانیان به بیش از ۱۸۶۸ نفر و شمار مبتلایان از ۶۸هزار نفر عبور کرده است. با مرگ یک گردشگر چینی ۸۰ ساله در فرانسه، نخستین مرگ ناشی از کرونا در اروپا نیز به ثبت رسید.

بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.

امره اشپایتسر، تحلیل گر بازار ارز در موسسه"وست پاک فارکس" گفت: عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا دلار را در مسیر صعودی قرار دهند. شیوع کرونا باعث شده است تا پول بیشتری روانه معاملات دلاری شود و این کاملا به ضرر کشورهای نوظهور تمام شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۰۵۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۹۸ دلار اعلام شد.

رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه دوم رسید و با شمارش آرای ایالت نیوهمپشایر مشخص شد برنی سندرز و پت بوتیجج، برندگان انتخابات داخلی دموکرات ها هستند. پیش‌تر در ایالت آیوا نیز نتایج مشابهی به دست آمده بود و الیزابت وارن و جو بایدن، نامزدهای اصلی حزب دموکرات عملکرد ناامیدکننده‌ای داشتند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت نوادا خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۹۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد پایین رفت اما در کانال ۱.۰۸ باقی ماند و هر یورو به ۱.۰۸۳۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۴۶ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۰۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.

در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است.

انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. خودروسازی تویوتا اعلام کرده است تولیدات خود را در چین از هفته دیگر مجددا آغاز خواهد کرد. با این حال هنوز بسیاری از پروازهای بین المللی به چین متوقف هستند.

ریچارد گریس، کارشناس بازار در بانک"کامن ولث" گفت: ریسک کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین روی همه چیز سایه افکنده است. با توجه به این‌که اقتصاد چین ۱۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را بر عهده دارد، ریسک تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور کاملا معامله‌گران را نگران کرده است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۰۹.۷۴۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۹۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۶۱ یوان چین اعلام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین