کد خبر: ۶۳۷۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲

عملکرد فراکسیون امید مجلس به روایت عارف

رییس فراکسیون‌ امید مجلس دهم شمار اعضای این فراکسیون را ۱۰۲ نماینده عنوان کرد و گفت: برخی اعضای لیست امید از ابتدای مجلس دهم اعلام کردند در فراکسیون مشارکت نمی‌کنند، اما توانستیم انسجام سایر اعضا را به خوبی حفظ کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدرضا عارف» رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در نشست خبری مشترک با اعضای ستاد «ائتلاف برای ایران» درباره عملکرد فراکسیون امید صحبت کرد.

در ابتدای این نشست عارف گفت: راهبرد جریان اصلاحات در دهه ۹۰ وحدت در درون جبهه اصلاحات و حضور حداکثری در جریانات کشور بود.

عارف: اعضای رسمی فراکسیون امید مجلس ۱۰۲ نفر است

رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان ضمن انتقاد از ردصلاحیت‌ها گسترده در انتخابات پیش‌رو افزود: بنای ما این بود که در درون جریان اصلاحات تصمیمات اتخاذ شده حدالمقدور اجماعی باشد به همین دلیل به‌رغم تصمیم شورای‌عالی سیاست‌گذاری، دست احزاب برای ارائه لیست باز گذاشته شد.

عارف یادآور شد: هرچند نظر شخصی من این بود که حضور حداکثری داشته باشیم اما به نظر جمعی تمکین می‌کنیم.

رییس فراکسیون امید مجلس دهم افزود: نفس حضور مردم در انتخابات یعنی پیروزی و اگر ما حضور جدی داشته باشیم و وظیفه ملی و شرعی خود انجام بدهیم، پیروز خواهیم بود و رای آوردن اعضای لیست مساله بعد است. در مورد لیست ائتلاف برای ایران هم من ۱۵ نفر عضو فعلی فراکسیون را تایید می‌کنم و افتخار می‌کنم به این پانزده نفر رای بدهم.

عارف تعداد اعضای رسمی فراکسیون امید را ۱۰۲ نفر عنوان کرد و توضیح داد: تاکنون به علت رعایت ملاحظه فراکسیون‌های دیگر، اسامی را اعلام نمی‌کردیم. اما در طول این چهار سال تلاش‌مان بر وفاداری به شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی که با آن در انتخابات پیروز شده بودیم، قرار داشت.

وی افزود: فراکسیون امید در مجلس دو رویکرد داشت. رویکرد اصلی همکاری و وحدت و یکپارچگی میان اعضای فراکسیون امید بود. رویکرد دوم هم همکاری با سایر فراکسیون‌ها بود. همانطور که می‌دانید برخی اعضای لیست امید از ابتدا کار مجلس اعلام کردند در فراکسیون مشارکت نمی کنند، اما توانستیم انسجام سایر اعضا را به خوبی حفظ کنیم و از همین بابت جا دارد تا از اعضای فراکسیون به خاطر احترام به رویکردی اجماعی و پیش بردن امور با انسجام تشکر کنم. امروز می‌توانم ادعا کنم این فراکسیون، منسجم‌ترین فراکسیون در همه ادوار مجلس شورای اسلامی بود.

رییس فراکسیون امید در موضوع رابطه این فراکسیون با نهادها و ارکان حاکمیت نیز گفت: راهبرد اصلی ما همکاری با دولت همراه با ارائه انتقادات جدی بود و تلاش کردیم در این مدت از تمام توان خود برای پیشبرد اصولی مسائل کشور به دولت کمک کنیم. همین راهبرد را با قوه قضاییه و نهادهای دیگر نیز داشتیم.

عارف، استراتژی دیگر فراکسیون امید را در مورد رابطه با مردم و موکلان خود دانست و افزود: در فراکسیون تصمیم گرفتیم به جای اینکه موکلان به سراغ ما بیایند، ما به سراغ آنها برویم. به عنوان مثال در حوزه تهران ما ۴ دفتر را در چهار شهرستان این حوزه تشکیل دادیم. همچنین در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران هم به شکل ادواری تعدادی از نمایندگان تهران به مناطق مراجعه می کردند. این روند بعد از تشکیل شورای شهر تهران و تشکیل مجمع ۵۱ نفره امید تهران با حضور اعضای شورای شهر تهران ادامه پیدا کرد.

وی درباره برنامه فراکسیون امید خاطرنشان کرد: در فراکسیون امید بنا را بر آن گذاشته بودیم تا برنامه ۱۲۶ بندی که به استناد آن از مردم رای گرفته بودیم را میثاق خود با مردم قرار دهیم و به همین منظور کمیته ویژه‌ای را برای پیگیری اجرای بندهای این برنامه قرار داده بودیم.

عارف افزود: از دیگر اقدامات فراکسیون امید تشکیل کمیته ویژه گفت وگوی ملی بود که در ابتدا در سطح مجلس تشکیل شد و بعد به سطح ملی هم رسید و هم اکنون جلساتش برگزار می‌شود. البته بنا بر این است که این جلسات رسانه‌ای نشوند، اما با این وجود در برخی مقاطع خبرهایی در مورد آن منتشر شده است. اقدام دیگر فراکسیون، ایجاد کمیته رفع حصر بود. اعضای این کمیته به‌شکل جدی رفع حصر را پیگیری کردند و با سران قوا و مسئولان شورای عالی امنیت ملی دیدار داشتند.

رییس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: کمیته ویژه‌ای برای مسایئل دانشگاه‌ها ایجاد شد که عمدتا به پیگیری مشکلات سیاسی و امنیتی دانشجویان می‌پرداخت و این که امروز دیگر دانشجوی ستاره دار نداریم، حاصل زحمات این کمیته است. همچنین کمیته اجتماعی به مسایل صنفی اقشار مختلف مخصوصا کارگران و معلمان پرداخت. کمیته‌های ویژه‌ای هم برای حوادثی مانند قطار سمنان، پلاسکو و هواپیمای اوکراینی ایجاد شد.

نظارت، راهبرد اصلی فراکسیون امید بود

عارف درباره ایفای نقش نظارتی توسط فراکسیون گفت: نظارت، راهبرد اصلی فراکسیون بود. در همین باره جمع‌بندی این بود که باید در هیات رییسه و کمیسیون های تخصصی حداکثر حضور را داشته باشیم و بر همین اساس در سال‌های اول و دوم با تعامل با سایر فراکسیون‌ها و در سال‌های سوم و چهارم با هویت مجزای خودمان برای حضور در هیات رئیسه‌های مجلس و فراکسیون‌ها رقابت کردیم.

رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان افزود: حضور اعضای فراکسیون امید در شوراها نظارتی برای ما مهم بود و تلاش داشتیم تا حضوری موثر در این شوراهای نظارتی داشتیم. از جمله می‌توانم به حضور محمدعلی وکیلی در شورای نظارت بر مطبوعات اشاره کنم که اکثر اصحاب رسانه از نقش وی در شورا رضایت داشتند. همچنین پروانه مافی و قاسم میرزایی نیکو هم در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حضور داشتند که تلاش بسیاری در سامان یافتن امور احزاب ایفا کردند. همچنین اعضای فراکسیون در شورای پول و اعتبار و شورای نظارت بر انتخابات شوراها حضور داشتند و منشا تاثیرات مثبت فراوانی شدند.

وی در ادامه به طرح‌هایی که توسط فراکسیون امید پیشنهاد و در صحن مجلس مطرح شد اشاره کرد و گفت: در خصوص طرح‌های سیاسی تلاش کردیم تا جایی که می‌توان در تعامل با سایر فراکسیون‌ها طرح‌ها تدوین شوند، چرا که آرای کافی برای این که طرح‌ها را بدون مشارکت سایر احزاب به تصویب برسانیم، نداشتیم. از جمله طرح های درخشانی که توسط فراکسیون امید مطرح شد می توانم به حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، طرح کاهش حبس‌های تعزیری، طرح عفو عمومی که متاسفانه تنها با کمبود ۲ رای نتوانست، طرح خط مشی اداره صدا و سیما، طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی ها، طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، طرح مجازات اسید پاشی، طرح اعطای تابعیت ایرانی برای فرزندان مادران ایرانی، طرح حمایت از حقوق معلولان، طرح لوایح چهارگانه موسوم به FATF اشاره کرد.

عارف اضافه کرد: همچنین طرح‌های تحقیق و تفحص متعددی هم توسط فراکسیون امید مطرح شده از جمله مهمترین آنها می‌توان به طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نام برد که خواسته اقشار وسیعی از مردم کشور بود. البته در مورد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس رأی لازم را نیاورد.

عارف در پاسخ به سوالی درباره نقش مجلس دهم در کاهش آرای اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو گفت: در مورد کاهش آرا نمی‌توان به نظرسنجی ها اکتفا کرد و ان شاالله مردم با حضور خود در انتخابات روز جمعه نشان می دهند، وضعیت آرای اصلاح طلبان به چه صورت خواهد بود.

وی با دفاع از عملکرد مجلس دهم و فراکسیون امید، خاطرنشان کرد: کاهش احتمالی مشارکت مردم در انتخابات بیشتر از آنکه متاثر از عملکرد مجلس دهم باشد ناشی از وضعیت کلی کشور است.

رییس شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان درباره راهکار اصلاح طلبان برای آن که افرادی که با لیست آن ها به مجلس راه پیدا می کنند، در فراکسیون اصلاح طلبان مجلس فعالیت کنند، توضیح داد: ما در مجلس دهم هم از کاندیداها میثاق نامه ای گرفته بودیم، اما چون از تصمین کافی برخوردار نبود، برخی افراد بعد از حضور در مجلس در فراکسیون امید حاضر نشدند و یکی از آفت های مجلس دهم همین سه فراکسیونی شدن آن بود.

عارف افزود: به همین دلیل در این دوره راهبرد ما این بود که لیست اصلاح طلبانه بسته شود و به همین دلیل برای حفظ هویت در شورای استان ها و تهران یک مثاق نامه روشن و محکمی آماده شده است تا افرادی که می خواهند با پشتوانه اصلاحات رای بیاورند، باید این میثاق نامه را امضا کنند و موظف به حضور در فراکسیونی هستند که در مجلس آینده تشکیل می شود.

عارف در پاسخ به سوال دیگری که ارائه لیست ها متعدد از سوی جیران اصلاحات را ناشی از اختلاف درونی این جریان توصیف می کرد اظهار داشت: در جریان اصلاحات شیوه تصمیم گیری بر اساس فرد محوری نیست، که یک نفر برای همه تصمیم گیری کند. بر همین اساس در شورای عالی اصلاح طلبان که در این حدود ۸ سال گذشته که تشکیل شده است همه تصمیمات به صورت شورایی اتخاذ شده است. در مورد حضور در انتخابات هم شورای عالی سه جلسه مفصل تشکیل داد که تنها در یک جلسه ۲۶ نفر از ۴۲ نفر حاظر در جلسه صحبت کردند. ما می خواستیم بدنه تشکیلاتی جریان اصلاحات در تصمیم ما موثر باشد و جمع بندی همان شد بیان شد.

وی افزود: برای ما حفظ انسجام اصلاح طلبان اصل بود و مسئله دوم این بود که آیا در تهران و استان با عنوان شورای عالی لیست داده بشود. طبق همان تصمیم به شوراهای عالی استان اجازه داده شد تا بر اساس شرایط استانی خود تصمیم بگیرند و در تهران ها هم از احزاب درخواست شد تا در زمینه ارائه لیست فعال شوند و این اتفاق به معنای تفاوت دیدگاه ها در جریان اصلاحات نیست.

رییس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره واکنش فراکسیون امید درباره حوادث تلخ هواپیمای اکراینی و عزاداران کرمانی نیز توضیح داد: در مورد این حوادث تلخ که فاجعه بزرگی بود به هر حال عذرخواهی صورت گرفته است و در عین حال باید منتظر گزارش دقیق حوادث باشیم. در جلسه ای که ما با آیت الله رئیسی داشتیم، از قوه قضائیه خواستیم که به صورت جدی مسئله را بررسی کنند و به مردم گزارش بدهند که حادثه چه بود است. طبیعتا این گزارش زمان می برد. در این فرصت هم مسئولین دیدارهایی با خانواده های عزادار داشته اند و عذرخواهی صورت گرفته است.

وی درباره حادثه آبان ماه هم توضیح داد: در این موضوع هم در مجلس بررسی هایی صورت گرفته است و قطعا باید این مسئله پیگیری شود تا ابعاد این مسئله و تعداد کشته شدگان آن مشخص شود.

عارف در پاسخ به سوالی درباره برنامه فراکسیون امید برای برون رفت کشور از شرایط فعلی کشور توضیح داد: مسوولیت اجرای برنامه های توسعه با دولت است که باید در چارچوب سیاست های کلی انجام گیرد.طبیعتا مجلس در اجرای برنامه ها نمی تواند بعد از تصویب دخل و تصرف داشته باشد. اما اگر منظور از ارائه برنامه جدید توسط مجلس است، باید توجه داشته باشید که بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس مکلف شده است که در هر قانون و مصوبه مجلس باید محل تامین منابع مالی را هم در نظر گرفته شود. اگر این امر صورت نگیرد شورای نگهبان مخالفت می کند و اگر آن هم مخالفت نکند، مجمع تشخیص مصلحت نظام مانع از تصویب این گونه قوانین می شود. بنابراین مجلس دستش برای ارائه طرح های فوریتی باز نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین