کد خبر: ۶۳۷۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
عضو سابق شورای عالی بورس:

فشار به کسب و کارها در سال آینده، افزایش می‌‎یابد

عضو سابق شورای عالی بورس گفت: سال آینده وضعیت کسب و کار با فشار گسترده‌تری همراه خواهد بود، این حوزه فقط با مساله تنگنای اعتباری مواجه نیست، بلکه برخی از مالیات‌های جدید در کشور در حال وضع است که این موضوع موجب فشار به کسب و کارها می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

حسین عبده تبریزی امروز (سه شنبه) در نخستین همایش مالی ایران با محوریت تامین مالی افزود: با توجه به مسایل حاکم در اقتصاد کشور و نیز تورم موجود، بخش خصوصی به صورت دائم نیاز به سرمایه در گردش گسترده دارد که ممکن است بسیاری از بخش‌های خصوصی قادر به تامین این سرمایه در گردش به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم نباشند، به همین دلیل با مشکلات عدیده‌ای در تامین مالی روبرو شد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه را باید براساس میزان تامین مالی که انجام می‌دهد شناخت و نباید مقیاس شناخت بازار سرمایه، میزان افزایش شاخص بورس باشد.

فشار به کسب و کارها در سال آینده، افزایش می‌‎یابد

عبده تبریزی خاطرنشان کرد: روشن است که به لحاظ موقعیت حاکم در کشور، بخش خصوصی نیاز به تامین نقدینگی بیشتری نسبت به سایر بخش ها دارد.

وی با بیان اینکه زمانی که در اقتصاد کلان با تامین اعتباری مواجه هستیم طبیعی است که ارزش افزوده به شدت کاهش پیدا کند، گفت: این موضوع منجر به ایجاد مشکل در تولید و وضعیت کسب و کار خواهد شد چرا که در چنین مواقعی نمی‌توان نقدینگی مدنظر را در اختیار کسب و کار قرار داد.

عضو سابق شورای عالی بورس افزود: همچنین حوزه کسب‌وکار باید برخی از مسایل و محدودیت های موجود در بیمه را تحمل کند که اکنون تامین اجتماعی خیلی فعال تر از قبل در حال فعالیت است.

عبده تبریزی به دلایلی که باعث ایجاد مشکل در تامین اعتبار برای بخش خصوصی شده است اشاره کرد و گفت: اوراقی که در سال ۹۷ به فروش رفت به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان بود در حالی که این میزان در سال ۹۸ به پنج هزار میلیارد تومان کاهش یافت و باعث ایجاد مشکل در فعالیت بخش خصوصی شد.

به گفته وی، افزایش قیمت ارز باعث شده تا شرکت‌ها نیاز بیشتری به سرمایه در گردش داشته باشند.

عبده تبریزی خاطرنشان کرد: تا زمانی که شاهد ورود نقدینگی به حوزه تولید و صنایع نباشیم ضرباتی به برخی از دارایی های موجود وارد می شود که این موضوع زمینه افزایش قیمت املاک را فراهم می کند.

عضو سابق شورای عالی بورس گفت: در صورتی که مسئولان به دنبال ایجاد اشتغال در کشور هستند باید تلاش های لازم برای ورود نقدینگی به این حوزه را فراهم کنند.

وی اظهار داشت: در چند وقت اخیر شاهد به کارگیری طرح گام هستیم که براساس پیش بینی های صورت گرفته حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت بخش‌هایی که فروش دارند هدایت خواهد شد.

به گفته عبده تبریزی، این طرح بهایجاد تعادل در برخی از بخش های بورس کمک می کند.

عضو سابق شورای عالی بورس در پایان اظهار داشت: افزایش قیمت ها برای بخش خصوصی تحمل آور است، اما عدم دریافت برخی از منابع مالی و کمبود نقدینگی مشکلاتی را برای آنها فراهم کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین