کد خبر: ۶۳۷۴۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
آمار کشته شدگان حوادث آبان ماه ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود

توضیح ربیعی درباره سهمیه بنزین نوروزی، ورود ایران به لیست سیاه FATF و آمار کشته‌شدگان آبان ماه

سخنگوی دولت گفت: آمار دقیق کشته شدگان حوادث آبان ماه ظرف چند روز آینده از سوی یکی از دستگاه‌های مسئول اعلام خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

«علی ربیعی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص آمار جان باختگان آبان ۹۸ اظهار داشت: آنچه رییس جمهوری بیان کردند، بر این اساس بوده که پزشکی قانون مرجع اعلام علت مرگ و صدور جواز دفن است. ولی ما معطل نمی‌مانیم چرا که این آمار باید به‌صورت شفاف بیان شود.

وی اضافه کرد: پزشکی قانونی طی نامه‌ای (آمار کشته شدگان) را اعلام کرده است. قطعا ما باید منتظر اعلام رسمی پزشکی قانونی می‌ماندیم که این امر صورت گرفته است ولی اعلام پزشکی قانونی کفایت نمی‌کرد.

پاسخ‌های صریح ربیعی به سوالاتی درباره سهمیه بنزین نوروزی، ورود ایران به لیست سیاه FATF و آمار کشته‌شدگان آبان ماه

سخنگوی دولت یادآور شد: ‌بررسی‌های میدانی و گزارش‌گیری از دستگاه‌های عمل کننده درخصوص چگونگی فوت و نحوه اقدام، از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم اتخاذ شد. آمار دقیق همراه با چگونگی اقدام به‌زودی از طرف مراجع ذیربط اعلام خواهد شد و در این خصوص تصمیم‌گیری شده است و ظرف چند روز آینده این آمار از سوی یکی از دستگاه‌های مسئول اعلام خواهد شد.

وی همچنین درباره موضوع FATF و تبدیل شدن آن به یک معادله پیچیده در کشور گفت: امروز بحث FATF در جلسه هیات دولت به طور مشروح مطرح شد. همه تلاشمان را انجام دادیم تا بر اساس مجموعه اقدامات داخلی قابل توجهی که در اجرای سیاست‌های داخلی خودمان در مبارزه با تروریسم و پولشویی انجام دادیم، کمترین آسیب در جلسه این نهاد متوجه کشور شود.

ربیعی با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داد، افزود: با توجه به گزارش امروز وزیر اقتصاد در هیئت دولت اکثریت کشورها از جمله کشورهای اروپایی، چین، روسیه، ترکیه، آفریقای جنوبی و دیگر دوستان ما به شدت در جلسه از ما حمایت کردند اما آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل مخالفت خود را به طور جدی با ایران دنبال می‌کردند و بسیار عجیب است که خود این کشورها بزرگترین حامی مالی تروریسم هستند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کشورهایی که خود حامی تروریست هستند بیشترین تلاش را برای ورود ایران به لیست سیاه انجام دادند و مانع رسیدن به بهترین نتیجه شدند؛ اما تلاش‌های ما هنوز ادامه دارد تا کشور به بهترین نتیجه دسترسی پیدا کند. عده‌ای هم تلاش می کردند چیز جدیدی برای ایران نوشته شود که خوشبختانه این اتفاق رخ نخواهد داد.

ربیعی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم وقتی در لیست سیاه بودیم، کشور را از لیست سیاه خارج کرد و باز هم تلاش خواهیم کرد هر اتفاقی که می‌افتد مانع رفتن ما به لیست سیاه شود. اگر هم وارد شدیم باز هم خروج از لیست امکان‌پذیر هست. البته در بخش اقتصادی تلاش هایی از سوی رئیس کل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌ها انجام شد تا هر اتفاقی که در جلسه رخ دهد اقتصاد ما طوری طراحی شود که آسیبی نبیند.

سخنگوی دولت یادآورشد: در حال حاضر در جلسه تحلیل بر این است که چون همه فشارهای تحریم روی مبادلات مالی ما متمرکز شده و مبادلات مالی را هدف گرفته با رفتن به لیست سیاه حتی، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

ربیعی تاکید کرد: زمانی که از تحریم خارج شویم نیاز داریم حتماً در لیست سیاه نباشیم اما فکر می کنم رئیس کل بانک مرکزی هم این موضوع را خوب توضیح دادند که در کوتاه‌مدت و تا زمانی که تحریم‌ها بر نظام پولی مالی ایران متمرکز است تاثیر زیادی نخواهد داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه انتخابات دوم اسفند در ایران انتخابات آزادی نیست و نتایج آن از قبل مشخص است، اظهار داشت: ادعای برایان هوک ادعای جدیدی نیست. براساس دیدگاه‌های برایان هوک قرار بود که ما چهلمین سال انقلاب را هم نبینیم. قطعا تردیدی نداریم که نتایج انتخابات ما از کنگره آمریکا بیشتر خواهد بود.

ربیعی یادآورشد: موضوعی را که سال ۹۶ هم در ایران تبلیغ کردند که حتی دولتمردان آمریکا سال ۹۶ یک نمایش هم خواندند. بنابر این برای ما اینگونه اظهارت و نشان دادن چهره ایران تازگی ندارد. ما امیدواریم که با حضور پرشور مردم در انتخابات، ابطال دیدگاه و نظریات سیاستمداران آمریکایی هم روشن شود. آمریکا خود کارنامه سیاهی در تغییر رژیم و دخالت در کشورهای دیگر دارد.

وی با اشاره به دولت‌هایی که با روندهای دیپلماتیک روی کار آمده‌اند، اظهار داشت: قطعا اکنون همه مخالفت آمریکا با دولت‌هایی است که با انتخابات روی کار آمده‌اند و همه حمایتش نیز از دولت‌هایی است که غیرانتخاباتی هستند.

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات اخیرا جوزف نای نظریه پرداز روابط بین الملل و کتاب وی درخصوص نبود اخلاق در سیاست آمریکایی گفت: وی در این کتاب تصریح کرده که اقدامات آمریکا در ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی غیرقانونی، غیراخلاقی و هم خلاف فرمان اجرایی رییس جمهور فورد بوده است.

ربیعی افزود: این نظریه پرداز آمریکایی همچنین در این کتاب تصریح کرده که اخلاق هیچ جایگاهی در سیاست کنونی آمریکا ندارد. این نظر اندیشمندان آمریکایی است.

وی خاطرنشان کرد: لذا آمریکا با چنین دولت رسوا و بی‌آبرویی، سزاوار و شایسته اظهارنظر درباره کشوری همچون ایران نیست. ما تقریبا در همه این ۴۱ سال گذشته انتخابات داشتیم و به اعتقاد من یکی از پرانتخاب‌ترین کشورهایی هستیم که انتخابات برگزار کردیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین مرحله بررسی جعبه سیاه گفت: وقتی که ما پذیرفته‌ایم که اتفاقی غیرعمد افتاده است در واقع بالاترین موضوعی که باید از نتیجه تحقیقات حاصل می‌شد را ما پذیرفته‌ایم. اینکه حاضر نیستند که نرم‌افزار و فناوری را به ایران انتقال بدهند جای سوال دارد. ما روند بررسی سانحه را با مشارکت طرف اصلی‌مان، اوکراینی‌ها، ادامه داده‌ایم و ادامه نیز خواهیم داد.

ربیعی افزود: ولی در دولت تصمیم گرفته شد چنانچه در فرایند بررسی، امکان بازخوانی جعبه سیاه در داخل کشور فراهم نشود بازخوانی به طور طبیعی در خارج از ایران انجام خواهد شد. اصرار ما بر این بود که باتوجه به قواعد بین‌المللی که در اینگونه حوادث هست، این امر بازخوانی باید در کشوری که سانحه اتفاق افتاده صورت بگیرد.

وی عنوان داشت: اما با توجه عدم همکاری‌هایی که صورت گرفته، اگر بینیم که خواندن جعبه سیاه برایمان امکانپذیر نیست، هیچ اشکالی هم ندارد که این بازخوانی را در خارج از ایران انجام دهیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: کمیته بررسی سانحه با کشورهای صاحب ظرفیت مکاتبه کرده است. من این مکاتبات را دیدم سوابق را هم گرفتم ما در این زمینه پیشنهاد همکاری داشتیم که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم بنابراین خواندن جعبه سیاه برای ما هم مهم است که زوایای بیشتری روشن شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما تمایل داریم که در داخل نرم‌افزار و فناوری انتقال پیدا کرده و جبعه سیاه با مشارکت همه در داخل خوانده شود. و در قواعد بین‌المللی هم همین است. اگر هم اصرار کردند که جعبه سیاه به کشوری برود، ولی ما هم در آن کشور در خواندن این جعبه حضور داشته باشیم ما مانعی را نداریم.

تا امروز به موردی از ابتلا به ویروس کرونا نرسیده‌ایم

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور، گفت: متاسفانه چند وقت پیش نامه جعلی دیدم که حتی از رونوشت‌ها، جعلی بودن نامه مشخص بود. به نظرم باید جامعه را آماده کنیم در مقابل افرادی که به قیمت آزار روانی مردم این کار را انجام می‌دهند، بایستند.

وی خاطرنشان کرد: در هر جلسه دولت این موضوع مورد پرسش قرار می گیرد تصمیم بر این است حتی اگر یک مورد در این زمینه اتفاق افتاد به طور شفاف از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شود. همه موارد مشکوک بررسی شد و تا به امروز به موردی نرسیدیم. حتی مواردی پیش آمده که نتایج نهایی روی آن درحال بررسی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز درباره آنفلوآنزای نوع بی و شروع زمستانه آن در هیات دولت بحث شده است، گفت: حتما در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد. قرار شد تیم بهداشت روی این موضوع تمرکز کنند و اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما درباره مسائلی مانند شستن دست، پرهیز از روبوسی، نزدیک شدن به افراد در معرض این ویروس، ترشحات تنفسی دوری کنند تا این آنفلوآنزا هم گسترش نیابد. تا این لحظه برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چیزی درباره وجود کرونا مسلم نشده است.

دولت برای تخصیص بنزین نوروزی به نتیجه نرسیده است

ربیعی در پاسخ به پرسش ایرنا راجع به سهمیه بنزین نوروزی و اعلام وزارت نفت مبنی براینکه تصمیم گیری درباره بنزین نوروزی برعهده دولت است و بخاطر بار مالی ۳ هزار میلیارد تومانی ممکن است این اتفاق نیفتد، گفت: اگر بخواهیم ۴۰ لیتر به اضافه ۶۰ لیتر بنزین ارائه کنیم، ‌بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه مالی دارد. تصمیم گرفتیم درآمد حاصل از بنزین را به ۶۰ میلیون نفر بدهیم که اگر بخواهیم تخصیص نوروزی داشته باشیم باید از این ۶۰ میلیون کم کنیم.

وی ادامه داد: برای همین تاکنون به نتیجه ای نرسیدیم و تامین محل ۳ هزار میلیارد تومان یا کاهش کمک معیشتی، دولت را با مشکل مواجه کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0
3
جهان نیوز!ابن چه طوراطلاع رسانی که درتیتر هست امادر متن یک کلمه از بنزین نوروزی به چشم نمی خوره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
0
من که همه متن را خواندم هیچ جوابی نگرفتم.استاد همه سوال ها رابه بعد موکول کردند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین