کد خبر: ۶۳۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۳
حسن مرادی:

مجلس از قرارداد‌های دولت بی‌اطلاع است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک عضو کمیسیون انرژی می‌گوید: دولت باید مجلس را در جریان قرارداد خط لوله صلح قرار دهد. 

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: یکی از مشکلات مجلس هفتم این است که دولت به طور رسمی اطلاعات در اختیار نمایندگان مجلس قرار نمی‌گذارد. نبود اطلاعات می‌تواند نمایندگان را به دلیل ناآگاهی از مسائل در موضع منتقد دولت قرار دهد. اکنون مجلس در خصوص خط لوله صلح از میزان و چگونگی پیشرفت قرارداد سه‌جانبه هند،‌ پاکستان و ایران بی‌اطلاع است. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس هفتم در خصوص تخفیف 32 درصدی ایران به هند و پاکستان برای صادرات گاز گفت: از میزان تخفیف در این قرارداد با اطلاع نیستم اما به هر حال این تصمیم دولت است. 

وی افزود: اکنون ایران در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد و توافقات اقتصادی می‌تواند به نمود سیاسی ما در منطقه اثرگذار باشد.
مرادی گفت:‌در این مرحله آنچه بیش از همه اهمیت دارد ایجاد چنین خط لوله‌ای است که منجر به ثبات سیاسی منطقه خواهد شد. از سوی دیگر این قرارداد در صورت نهایی شدن به تاکتیک رساندن گاز به مرزهای شرقی و نقاط محروم سیستان و بلوچستان جامعه عمل می‌پوشاند. 

نماینده اراک در پاسخ به این سؤال که آیا دولت نباید در قراردادهای بین‌المللی مرزی برای تخفیف قائل باشد؟ گفت: میزان تخفیف در قراردادهای گازی بستگی به شرایط بین‌المللی و بازار منطقه‌ای دارد به عنوان مثال ایران نمی‌تواند گاز خود را در اروپای غربی بفروشد چرا که مشکلات در فروش گاز با دور شدن مسافت بیشتر می‌شود و فروش گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با توجه به میزان پایین مصرف این کشورها نیز قابل توجه نخواهد بود. 

وی افزود: در شرایط حاضر دولت نباید با پافشاری بر سر قیمت مشتری‌های مهم گاز ایران را از دست بدهد بلکه باید با چانه‌زنی بر سر قیمت قرارداد خط لوله صلح را به مرحله نهایی برساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین