کد خبر: ۶۳۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۹

‌گزارش نشست انجمن صنفی در روز خبرنگار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ مجمع عمومی‌ و فوق‌العاده‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران كه قرار بود روزچهارشنبه برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا برگزار نشد. 

بدرالسادات مفیدی در گفت و گوی کوتاهی با خبربنگار سیاسی آفتاب با اعالمن این خبر گفت: به دلیل به حد نصاب نرسیدن این جلسه تریبون آزاد برگزار شد.معمولا در اولین مجمع عمومی تعداد اعضا به حد نصاب نمی‌رسد و این رویه‌ای معمول است. 

مفیدی ادامه داد:« انتخابات و مجمع عمومی به دور دوم یعنی 15 روز دیگر موکول شد.»

همچنین رجبعلی مزروعی - رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران - در جلسه‌ای كه امروز بعدازظهر به منظور اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات بازرسان (نوبت اول) این انجمن برگزار شد،‌ با بیان این كه اساسنامه‌ی حال حاضر انجمن برای 300 تا 400 عضو پیش‌بینی شده، در حالی كه هم اكنون تعداد اعضای ثبت‌نام شده انجمن سه هزار و 675 نفر است اظهار كرد: در حال حاضر هزار و 983 نفر از اعضای انجمن حق رای دارند كه با حضور 993 نفر از آن‌ها مجمع عمومی ‌به حد نصاب می‌رسد و این از مشكلات تشكیل مجمع عمومی‌ انجمن است.

وی افزود: این مشكل برای اولین بار در سال 80 به وجود آمد كه در مجمع عمومی‌ اول و دوم، به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا، جلسه حالت رسمی‌ پیدا نكرد و انتخابات برگزار نشد؛ در آن سال با استعلام از وزارت كار قرار شد انتخابات در نوبت سوم با حضور 50 نفر از اعضا برگزار شود.

او ادامه داد: در سال 84 نیز با وجود تغییر دولت باز هم این اتفاق افتاد و هیچ كس اعتراضی نكرد، اما در سال گذشته با وقوع اتفاقی مشابه، وزارت كار به دلیل نبود تبصره‌ی تشكیل مجمع سوم با حضور 50 نفر از اعضا در اساسنامه‌ی انجمن، این انتخابات را قانونی ندانست و به انجمن مهلت داد تا اساسنامه را اصلاح كند.

وی با بیان این كه اصلاح اساسنامه احتیاج به تشكیل مجمع فوق‌العاده دارد كه آن هم با حضور دو سوم از اعضا رسمیت پیدا می‌كند تصریح كرد: تایید نشدن انتخابات سال گذشته در نهایت به ارایه شكایت به دیوان عدالت اداری منجر شد كه هنوز هم پاسخی از سوی این دیوان به انجمن صنفی داده نشده است.

مزروعی با اشاره به این كه مشكلات به وجود آمده برای انجمن صنفی به دلیل تغییر دولت و تفسیر جدید وزارت كار از اساسنامه‌ی انجمن است، گفت: حتی در صورت تایید نشدن هیات مدیره‌ی جدید، هیات مدیره‌ی فعلی باید طبق اساسنامه تا تعیین افراد جدید به فعالیت خود ادامه دهد، ضمن این كه ما در تمامی‌ جلسات، هیات مدیره‌ی قبلی را نیز دعوت كرده‌ایم.

او ادامه داد:‌ در شش ماهه‌ی اول فعالیت هیات مدیره‌ی فعلی نیز به وزارت كار نامه نوشتیم و درخواست كردیم اگر به انتخابات یا اساسنامه ایرادی وارد است، اطلاع دهد تا با برگزاری مجمع عمومی‌ و فوق‌العاده این مشكل حل شود كه متاسفانه هیچ جوابی دریافت نكردیم.

مزروعی در ادامه به ارایه‌ی گزارش مالی انجمن پرداخت و با اشاره به بسته شدن روزنامه‌های هم‌میهن و شرق و خبرگزاری كار ایران، تهیه‌ی آیین‌نامه‌ی حرفه‌یی روزنامه‌نگاری و وابستگی صدور كارت خبرنگاری را به مراجع دولتی عجیب دانست و گفت: انجمن به طور مستقل در حال تهیه منشور حرفه‌یی خبرنگاری است كه بعد از تهیه‌، آن را در اختیار روزنامه‌نگاران قرار می‌دهیم.

پس از سخنان مزروعی جمعی از خبرنگاران در تریبون آزاد، به بیان مشكلات جامعه‌ی خبرنگاری كشور پرداختند؛ یكی از خبرنگاران با اشاره به نداشتن امنیت شغلی و پوشش بیمه‌ای خبرنگاران، خواستار ایجاد صندوق حمایت از خبرنگاران از كار افتاده شد كه مزروعی از این موضوع حمایت كرد.

خبرنگار دیگری نیز گفت: نگاه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به برخی از اعضا نگاهی سیاه و سفید است به این معنا كه به برخی بیش از دیگران توجه می‌شود كه مزروعی این سخنان را نپذیرفت و خواستار ارایه‌ی دلایل مستند شد.

مزروعی در پاسخ به روزنامه‌نگاری كه انجمن را نهادی حزبی معرفی كرد گفت:‌ انجمن یك نهاد صنفی است كه ذیل قانون اساسی عمل می‌كند و تا به حال نیز از تمامی ‌روزنامه‌نگاران تنها به دلیل روزنامه‌نگار بودن حمایت كرده است.

روزنامه‌نگار دیگری نیز نوشتن یا ننوشتن مطالبی در پس و پیش اسامی افراد را یكی از دلایل بسته شدن برخی روزنامه‌ها عنوان كرد و افزود: متاسفانه نثر روزنامه‌نگاری در ایران در حال تغییر است و انجمن صنفی باید به این نكته توجه كند.

در ادامه مادر یك روزنامه‌نگار كه چندی پیش دستگیر شده بود، در حالی كه از علت دستگیری و محل نگهداری فرزندش اظهار بی‌اطلاعی می‌كرد، از مسوولان كشور خواست تا به قوانین داخلی و بین‌المللی پایبند باشند.

احمد مسجد جامعی - وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز در این مراسم حضور یافت و سخنانی را پیرامون روز خبرنگار و وضعیت رسانه‌ها در كشور عنوان كرد.

رییس كمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران گفت: امروز احساس می‌شود حیثیت خبررسانی آن‌چنان كه باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و واقعیت آن است نقشی كه امروز جامعه‌ی خبررسانی كشور ایفا می‌كند، بیشتر در حوزه‌ی انفعالی قرار گرفته است.

‌ احمد مسجدجامعی در سخنان خود در جمع اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با تاكید بر اینكه امروز جایگاه و شخصیت خبرنگاران مورد سوال قرار گرفته است، اظهار كرد: ما در حوزه فعالیت‌های رسانه‌یی با اتكا به قوانین از بیشترین حمایت‌ها برخور‌داریم.

وی با اشاره به اینكه در قانون مساله‌ی آزادی هم‌تراز با تمامیت ارضی مطرح شده است تصریح كرد: هیچ مساله‌ای بالاتر از قشر تمامیت ارضی نیست، آنجا كه از هویت كشور سخن به میان می‌آید و تمامیت ارضی مطرح می‌شود، نگاه قانون‌گذار تمامیت ارضی هم‌تراز آزادی بوده است.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نماد آزادی در حوزه‌ی كلام، ‌نوشتار و گفتار است و این نوشتار و گفتار در صورت‌های مختلف عرضه می‌شود كه از مرسوم‌ترین آن‌ها در حوزه‌ی رسانه‌ها است.

مسجدجامعی با بیان اینكه در صورت تخلف رسانه باید برخورد لازم صورت گیرد تصریح كرد: مساله اصلی اینجاست كه نسبت تخلف و برخورد چگونه باید باشد؟

او ادامه داد: در قانون مطبوعات برای تخلفات ابتدا تذكرات شفاهی، ‌كتبی و اخطار داده می‌شود و سپس با توقیف موقت به دادگاه می‌رود اما اگر یك باره به توقیف بپردازند ما شاهد مرگ رسانه‌ خواهیم بود.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نحوه‌ی فعالیت‌های این وزارتخانه در دولت قبلی تصریح كرد: در دوره‌ی وزارت بنده مجوز با اجماع صادر می‌شد، نحوه‌ی تعامل و همچنین رعایت قانون به شكل دیگری صورت می‌گرفت؛ ما در خصوص مطبوعات با وجود اختلاف نظرها به اجماع می‌رسید‌یم.

مسجدجامعی تصریح كرد‌:‌ شیوه‌ای كه امروز اجرا می‌شود به نظر یك تفسیر جدید از قانون است كه با روح قانون اساسی همخوانی ندارد و نمی‌توان از آن به خوبی استفاده كرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین