کد خبر: ۶۳۷۵۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
ضرورت حفظ آرامش و رعایت نکات بهداشتی

نانی که برخی از ماسک‌های کرونا در قم می‌خورند+عکس

اعلام کشف موارد مشکوک به کرونا در قم و فوت دو شهروند قمی در اثر آن، به یکباره تقاضای خرید ماسک صورت را به شکل بی سابقه بالا برد اما همزمان عده ای نیز فرصت را برای سودجویی غنیمت دانستند.
آفتاب‌‌نیوز :

«ماسک موجود نیست، لطفا سوال نفرمایید» کاغذ نوشته‌ای است که امروز روی شیشه بسیاری از داروخانه‌های سطح شهر قم به چشم‌ می‌خورد، مسوولان می گویند توزیع کافی است و ذخیره و خرید کافی نیز وجود دارد اما مردم می گویند ماسکی در سطح شهر وجود ندارد.

با گشتی در سطح شهر مشخص شد آنچه در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود، صحت دارد و هیچ داروخانه‌ای به مردم ماسک عرضه نمی‌کند، داروخانه داران علت نبود ماسک را تقاضای بالا و خرید برخی افراد در تعداد زیاد در ساعات اولیه اعلام کشف کرونا در قم عنوان می کنند اما برخی از مردم، عوامل توزیع را در این خصوص متهم می دانند.

نانی که برخی از ماسک‌های کرونا در قم می‌خورند+عکس

برخی از شهروندان می گویند حتی ماسک‌هایی که شب گذشته به شهروندان فروخته‌شده نیز با قیمت‌هایی بعضا ۵ تا ۶ برابر قیمت واقعی بوده‌است؛ به‌طوری‌که ماسک‌های معمولی بین هزار تا سه هزار تومان و ماسک‌های فیلتردار بیش از ۲۰ هزار تومان به فروش رفته است‌.

داروخانه‌ها در مقابل این سوال که برای خرید ماسک چه ساعت و روزی مراجعه شود؟ روزهای شنبه یا یکشنبه هفته آینده را وعده می‌دهند؛ مسئولان داروخانه‌ها عدم عرضه را رد و تقاضای بیش‌ از حد را علت تمام شدن ماسک عنوان می‌کنند.

ازدحام غیرمعمول در برخی داروخانه‌ها نیز مساله دیگری است که امروز به چشم می‌خورد و اکثر مراجعه‌کنندگان به دنبال ماسک هستند و مدعی هستند که برای این امر به تعداد زیادی از داروخانه‌ها سطح شهر سرزده‌ اما موفق به تهیه آن نشده اند.

تعدادی از داروخانه‌های سطح شهر قم نیز امروز برخلاف روزهای عادی سال تعطیل بودند.

افزایش یکباره تقاضا برای خرید و استفاده از ماسک در حالی است که مسوولان وزارت بهداشت و پزشکان متخصص بارها تاکید کرده اند، استفاده از ماسک تنها برای بیماران و کادر پزشکی و درمانی و یا برای حضور در اجتماعات و نزد افراد بیمار ضروری است و برای همگان و در شرایط عادی نیازی به استفاده از آن نیست و شهروندان باید مراقب سودجویان باشند.

رعایت فاصله و حریم شخصی از افراد و شستشوی مرتب دست‌ها همواره مورد تاکید این کارشناسان بوده و تقاضا و استفاده غیر ضروری از ماسک را موجب رونق بازار برخی سودجویان در ایجاد بازار سیاه برای فروش ماسک می دانند.

در همین حال بررسی از سطح شهر نشان می دهد حدود ۳۰ درصد مردم قم امروز از ماسک استفاده می‌کردند.

ارائه ۴۰۰ هزار ماسک به داروخانه‌های قم

در همین حال محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد کمبود ماسک در داروخانه‌ها، گفت: با سازمان صمت هماهنگی شده که به‌زودی ۴۰۰ هزار ماسک در داروخانه‌های قم توزیع شود.

وی تاکید کرد: نیازی به استفاده از ماسک توسط همه مردم نیست،‌ بلکه افرادی که با بیمار در ارتباط هستند ازجمله همراهان و کادر پزشکی و یا افرادی که مشکوک به این ویروس هستند باید از ماسک استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست، ولی مراقبت و رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از همه‌گیری بسیار مهم است.

هشدار دادستانی قم: با تخلفات در عرضه ماسک برخورد می‌شود

در پی گله مندی مردم و مشاهده برخی تخلفات در سطح شهر، معاون دادستان عمومی و انقلاب قم به داروخانه ها و مراکز عرضه محصولات و تجهیزات پزشکی در عدم عرضه ماسک به شهروندان هشدار داد.

در پیام صریح علی اصغر سلطانی معاون دادستان عمومی و انقلاب قم آمده است: با عنایت به گزارش واصله در خصوص عدم عرضه ماسک به شهروندان و سواستفاده و سودجویی تعدادی از داروخانه ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی، طی دستور قضایی به دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت معدن و تجارت و معاونت غذا و داروی استان قم مقرر شد سریعا تیمی متشکل از بازرسان سازمانهای مذکور تشکیل شود.

سلطانی افزود: این تیم نسبت به بازرسی و نظارت شبانه روزی از داروخانه ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی سطح استان و کلیه انبارهای آن، اقدام و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و ممانعت از عرضه ماسک، ضمن پلمب مرکز مربوطه، مراتب جهت برخورد قانونی سریعا به دادسرای عمومی و انقلاب گزارش خواهد کرد.

ضرورت حفظ آرامش و رعایت نکات بهداشتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم پیش تر در خصوص چگونگی کشف بیماری کرونا در قم تاکید کرده بود: ما شاهد یک پیک بیماری‌های تنفسی ظرف سه چهار روز اخیر بودیم و در بررسی‌های صورت گرفته ۲ مورد منجر به فوت و آزمایش‌ها اولیه مشخص شد که این ۲ تَن ازنظر کرونا مثبت هستند.

دکتر قدیر با اشاره به این‌که مردم باید آرامش داشته باشند، اظهار کرد: مردم دست‌های خود را مرتبط شستشو کرده و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام داشته باشند تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

وی گفت: بیمارستان کامکار قم به‌عنوان محل قرنطینه و مراجعه بیماران و موارد مشکوک به کرونا و بیمارستان فرقانی به‌عنوان محل قرنطینه بعدی در صورت نیاز، مشخص‌شده است.

کارشناسان می گویند: بیماری کرونا از نظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست بنابراین مردم جای برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند؛ استفاده از ماسک پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده است، بیش‌ازپیش مورد تاکید است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
1
2
سوهان پزی هایی که از اقدام برای مهر استاندارد. خود داری میکنند , از زدن ماسک و....در کارگاه صرفه جویی میکنند .
جابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
1
1
این نون مثل اینه که نون تو خون سگ بزنی وبخوری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
1
بازرس هاتون مخفیانه بفرستین داروخانه ها هر کس تخلف کرد داروخانه اش رو پلمپ کنین تا تخلف نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
پلمپ کنند باید کمترین جرمش بره زندان اب خنک بخوره بابا با جون مردم بازی میشه اون وقت اسم خودمون را هم گذاشتبم مسلمان
یزدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
1
دیروز تا حالا همه چیز بیست در صد گرون شده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین