کد خبر: ۶۳۷۹۳۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷
حضور مردم در مراکز عمومی قم کم شده و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند

مشاور تولیت آستان قم: تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند/ دشمن می‌خواهد از قم انتقام بگیرد

یکی از مسئولان حرم حضرت معصومه(س) گفت: تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد؛ مشاور تولیت حرم حضرت معصومه(س) درباره وضعیت این آستان مقدس و مراعات نکات بهداشتی گفت: همین الان که من در حال صحبت کردن با شما هستم، مسئولان در حال ضدعفونی داخل حرم هستند، یعنی یک بخش را می‌بندند و ضدعفونی می‌کنند و بعد باز می‌کنند و بخش دیگری را می‌بندند. تعداد زائران هم کم شده است، اما ما زائران را اذیت نمی‌کنیم. البته کلا حضور مردم در مراکز عمومی قم کم شده و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند. الان در حرم بیشتر خارجی‌ها، پاکستانی و هندی‌ها و ... حضور دارند.

حسینی‌نژاد درباره لزوم تعطیل کردن موقت حرم حضرت معصومه این‌طور گفت: تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند و معمولا زائران توجیه هستند و مراعات می‌کنند.

مشاور تولیت آستان قم: تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند

وی درباره اینکه تصمیم به تعطیلی حرم را چه کسی باید بگیرد، توضیح داد: تعطیل کردن حرم اگر لازم باشد باید در شورای تامین استان، یا شورای امنیت ملی باید تصمیم گیری شود، چون هم حرم امام رضا(ع) هست و هم حرم حضرت شاهچراغ و حرم حضرت عبدالعظیم و امامزادگان هم هستند و ممکن است این کار جو منفی ایجاد کند و مردم را بدتر بی‌پناه کند. این تصمیمات را باید نظام بگیرد، همه به یک تصمیم برسند و مثلا حرم را ببندند یا محدود کنند.

از دو روز قبل که خبر شیوع کرونا در قم منتشر شد، حوزه علمیه قم، دانشگاه‌ها و مدارس این شهر تعطیل شده‌اند. حسینی‌نژاد در این باره گفت: حوزه مرکز آموزشی است و تعطیلی‌اش آسیبی به جامعه نمی‌رساند و کلاس‌ها را مثل ماه رمضان تعطیل می‌کنند، اما حرم‌ها بحثش فرق می‌کند و البته این روزها تجمعات و مراسم غیر از نماز جماعت در حرم برگزار نمی‌شود و مردم با ماسک در نماز جماعت شرکت می‌کنند. مردم وقتی توجیه شوند، خودشان مراعات می‌کنند.

پایگاه خبری آستان حضرت معصومه(س) هم خبر داده است که آیت‌الله سید محمد سعیدی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان حضرت معصومه (س) درباره شیوع ویروس کرونا در قم با اشاره به اینکه مردم بدانند مسئولان در حال کنترل و مراقبت‌های پزشکی، درمانی و بهداشتی نسبت به این پدیده هستند، افزود: دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم: اگر شیوع بیماری به مرحله حاد رسید، مناسک را در منزل انجام دهید

به گفته آیت‌الله عندلیب همدانی، در شرایط کنونی، تصمیم‌گیری برای نحوه عملکرد مردم به نظر اطبا، پزشکان و وزارت بهداشت مربوط می‌شود و نیازی به فتوا و حکم شرعی نیست.

مشاور تولیت آستان قم: تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند

ویروس کرونا به طور جدی وارد ایران شده است و به علت تاخیر در اعلام شیوع این بیماری میان ایرانیان، تعدادی از مردم درگیر آن شده و برخی هم فوت شده‌اند. ورود این ویروس به جامعه ایران، خیلی از روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است، برای مثال اعلام شده از دید و بازدیدها تا جایی که امکان دارد، کاسته شود، افراد با دوستان و آشنایان خود دست ندهند و روبوسی نکنند و ... اما با توجه به اینکه آغاز شیوع این بیماری از شهر مذهبی قم بوده است، نگرانی‌هایی درباره تشدید فراگیری آن در مکان‌های مقدس و از جمله حرم حضرت معصومه(س) وجود دارد، چون مردم طبق سنت زیارت، در و دیوار و ضریح بقاع متبرکه را می‌بوسند و ممکن است این گونه ویروس انتقال پیدا کند.

آیت‌الله محمد عندلیب‌ همدانی، عضو پیشین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره چگونگی انجام مناسکی مانند نماز جماعت، شرکت در هیئت و زیارت حرم‌های ائمه در شرایطی که خطر آلوده شدن به ویروس کرونا مردم را تهدید می‌کند، گفت: مردم باید در شیوه انجام مناسک دقت کنند و آنها را با احتیاط بیشتری انجام دهند. مناسک را تعطیل نکنند، بلکه با مشاوره پزشکان و دستورهای وزارت بهداشت، طوری رفتار کنند که برایشان مشکلی پیش نیاید.

به گفته عندلیب‌ همدانی فعلا تهدید در حد حاد نیست و اوضاع در شرایط حاد متفاوت خواهد بود. او ادامه داد: در وضعیت کنونی می‌شود با رعایت برخی از شرایط و تمهیدات، مناسک را به جای آورد. حالا خیلی زود است که بگوییم مناسک تعطیل شوند؛ انجام مناسک باید با کنترل دقیق باشد.

به گفته این استاد حوزه قم، زمانی شرایط حاد می‌شود که غالب اطبا بگویند هیچ گونه اجتماعی نباید شکل بگیرد. در آن شرایط باید در انجام مناسک تجدید نظر شود. او افزود: اما در شرایط کنونی مردم در حد مقدور تا جایی که می‌توانند به دستورات اطبا توجه و بهداشت فردی را رعایت کنند.

با مشورت پزشکان راه حل‌هایی برای انجام مناسک پیشنهاد داده شود

آیت‌الله عندلیب‌ همدانی که جلسات درس خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده است، با اشاره به وجود جو نگرانی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا و نیاز مردم به آرامش روحی و روانی، ادامه داد: باید با مشورت اطبا و پزشکان، راه حل‌هایی برای انجام مناسک جمعی پیشنهاد داده شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد. برای مثال در نمازهای جماعت رسم است که مردان بعد از نماز مصافحه می‌کنند، مردان می‌توانند در شرایط امروز با یکدیگر دست ندهند یا وقتی از مسجد به منزل می‌روند دست‌های خود را بشویند؛ به این وسیله می‌توان شیوع بیماری میان مردم را کنترل کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا دین اسلام تمهیداتی برای شرایطی مشابه آنچه امروز با آن مواجه هستیم، اندیشیده است، توضیح داد: اینها قاعده‌های عقلی است و نیازی نیست که در دین بیاید، وقتی در زندگی شخصی فردی سرما خورده باشد، فرزندش را نمی‌بوسد. کسی لازم نیست به او بگوید، او می‌داند نباید فرزندش را ببوسد. در حالی که فرزندش را بسیار دوست دارد، برای پیشگیری از انتقال بیماری این کار را انجام نمی‌دهد. اینجا هم همین مسئله مطرح است، اگر شیوع بیماری به مرحله حاد برسد، فرد مناسک را در منزل انجام دهد.

وزارت بهداشت شرایط را صادقانه به مردم بگوید؛ نیاز به فتوا و حکم شرعی نیست

در شرایط اجتماعی مانند آنچه امروز برای جامعه ایرانی رخ داده است چه باید کرد؟ آیا حکومت دراین‌باره باید تصمیم‌گیری کند؟ آیا فقهای دینی مسئول هستند؟ استاد عالی حوزه قم اینگونه توضیح می‌دهد: در چنین شرایطی تصمیم‌گیری برای نحوه عملکرد مردم به نظر اطبا، پزشکان و وزارت بهداشت مربوط می‌شود. این گروه‌ها باید بگویند کشور در چه وضعیتی قرار دارد؛ چراکه این اطلاعات، امری تخصصی مربوط به آنهاست. مردم با توجه به اطلاعات آنها تصمیم می‌گیرند و نیاز به فتوا و حکم شرعی نیست. لازم است وزارت بهداشت شرایط را صادقانه به مردم بگوید، تا مردم خود تصمیم بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
2
26
تعطیل نکردن این بنای مقدس چنان پیام تلخی به جهان مخابره خواهد کرده که تا سالها در ذهن همگان باقی خواهد ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
21
0
چرا باید نگران باشیم وقتی خدا هست
رعایت بیشتر بهداشت وهوای همدیگر را داشته باشیم تا اسیبی به هیچ کس نرسد
خوشبینانه این ویروس حتما پیامهای خوبی را نیز برای کلیه انسانها خواهد داشت
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
38
ما از ايشان مي خواهيم به همراه خانواده خود يك ماه در صحن اقامت نمايند
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
پس برو خودت رو ببند بر ضریح تا کرونا جرات نکنه بیا پیشت خدا هم فرموده از تو حرکت از من برکت نه این که بشینی به امید خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
29
هی دارم به این طرزتفکر و تصمیم این آقا فکر میکنم ولی هیچ منطقی در اون پیدا نکردم
واقعا بی عقل تشریف دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
4
7
این سخن درست نیست حرم برای همیشه تعطیل نمیشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
18
متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
26
با این نظریه ها و تعلل ها، بنظر میرسه که حالا حالا ها باید قربانی کرونا داشته باشیم. می ترسم تابوت کم بیاریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
10
با تحمیل هر هزینه ای به مردم و اجتماع، همه ادارات و مراکز آموزشی هم تعطیل بشه
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
13
چرا ما همه اشتباهات خودمان را به دشمن ربط میدیم؟
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
11
بنظر میرسد اینها بقاع متبرکه را دکه و مغازه خود می دانند که با بسته شدن چند روز انها از نان خوردن می افتند واقعا باعث تاسف است اصل زیارت نیت است و هر کجا باشی صاحب انها اگر خلوص نیت داشته باشی جوابت می دهد
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
0
1
خیلی متاسفم.
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
2
0
نظرشون بسیار متینه مردم بادانستن شرایط، خود میتونند تشخیص دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
1
وقتی میگن یارو بصیرت داشته باشه برای اینه که به عقلش مراجعه کنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین