آفتابنیوز : آفتاب ـ در اتوموبیل ، هر قطعه نقش ویژهای را ایفا میكند اما شب هنگام ، نقش چراغها حیاتی است. رانندگی در شب همواره سبب دغدغه رانندگان بویژه در بزرگراه های شلوغ و جاده های پر پیچ و خم شده است.
در اتوموبیل ، هر قطعه نقش ویژه ای را ایفا می كند اما شب هنگام ، نقش چراغها حیاتی است . رانندگی در شب همواره سبب دغدغه رانندگان بویژه در بزرگراه های شلوغ و جاده های پر پیچ و خم شده است. با توجه به آخرین داده های اداره آمار کشور آلمان بیش از 40 درصد تصادفات جاده ای منجر به مرگ ، در شب اتفاق افتاده در حالیکه ترافیک جاده ای در شب 80 درصد از روز کمتر است. در نتیجه، شرکت های اتوموبیل سازی باید خود را ملزم به رعایت بهترین استانداردهای ممکن با ایمنی بالا برای تولید قطعات نمایند.
گروه خودروسازی BMW با پیشینه ای طولانی در امر تولید بهترین خودروها نه تنها بهترین اتوموبیل ها را ارائه داده بلكه بركیفیت قطعات خودرو نیز بسیار صحه می گذارد. این شركت با ارائه سیستم چرخش چراغ ها در سر پیچ و تکنولوژی پیشرفته آن به رانندگان امکان دید واضح تر و روشنایی با طیف وسیعتری را به ارمغان آورده و ضریب ایمنی رانندگی در شب را دو چندان ساخته است.
سیستم چرخش چراغ ها در پیچ ، بهترین امکان دید در شب را به رانندگان می دهد. هرگاه راننده وارد انحناء پیچ شود، شعاع نور چراغ ها ، جهت جاده را دنبال می کند. اساسا تکنولوژی این چراغ ها در سیستم کنترل دینامیکی نورافکن آنها نهفته است که با حسگرهای کامپیوتری به میزان سرعت ، زاویه چرخش فرمان ،انحراف خودرو ( درجه چرخش حول محور قائم) حساس بوده و نور را کنترل می کند. با هریک از عوامل فوق ، حسگرهای کامپیوتری سیگنال کوچکی به نیروی محرکه الکتریکی فرستاده تا سبب چرخش چراغ ها شوند ، نور بروی جاده پرتو انداخته و راننده می تواند براحتی تمامی زوایای جاده را مشاهد کند. سیستم پرتو افکنی این چراغ ها به نحوی طراحی شده است که میزان و شدت نور در جاده کاملا تحت کنترل حسگرهای مختلف باشد.
در اتوموبیل های معمولی چراغ ثابت بوده و نور تنها به روبرو تابیده می شود و سبب اخلال دید رانندگانی می شود که از روبرو می آیند . در حالیکه در سیستم هوشمند چرخش چراغهای BMW ، نوسان نورافکن ها تنها تابع چرخش فرمان خودروست و تابش این نور بسیار قوی و روشن کننده راننده را از هر مانع و مشکلی در جاده آگاه می سازد.
این سیستم به نحوی طراحی شده که چراغ ها در حدود 15 درجه به سمت راست و چپ چرخیده تا جاده به شکل قابل توجهی روشن شود. از این رو، زمانی که دید در شب در جاده ها ضعیف باشد این چراغ ها بطور خودکار نور خود را با مسیر و جهت حرکت اتوموبیل تطبیق داده و راننده می تواند نسبت به موانع در جاده سریعا عکس العمل نشان دهد. هنگامیکه اتوموبیل در حال عقب رفتن باشد یا در حال ایستاده به نحوی که فرمان آن پیچیده شده باشد ( مانند بیرون آمدن از پارک) چراغ ها نمی چرخند تا تابش نور آنها مانع دید رانندگان در حال حركت ازروبرو نشود.
چراغهای این سیستم با نورافکن های دوزنون Bi-Xenon مجهز شده اند و کاملا تحت هدایت فرمان اتوموبیل هستند. چراغ های دو زنون نسبت به چراغ های هالوژن مزایای بسیار برتری دارند که از آن جمله می توان به نور واضح تر ، تابش قوی تر ، مصرف انرژی کمتر و عمر طولانی تر آن اشاره نمود. چراغ های دوزنون دارای لنزهای پروژکتوری خاصی هستند که پرتو نور را تنها و مستقیم بروی جاده متمرکز می سازند.
بعلاوه سیسستم تطبیق با ارتفاع در چراغ های دو زنون به نحوی تنظیم و طراحی گشته که با وزن خودرو تناسب داشته باشد. این چراغ ها حتی در هوای بسیار بد و تاریکی مطلق ، جاده را کاملا روشن می سازند و راننده با اطمینان و ایمنی کامل می تواند ادامه مسیر دهد.