کد خبر: ۶۳۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۶
سخنگوی وزارت خارجه:

ارتقا سطح گفتگو با آمریکا لزومی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : گفت‌و‌گوهای سه جانبه تهران-واشنگتن-بغداد در حالی ادامه می‌یابد که سخنگوی وزارت خارجه ایران هرنوع ارتقای مذاکرات به سطحی بالاتر از سفیر را غیر ضروری دانسته و شایعات منتشر شده پیرامون این موضوع را تکذیب می‌کند. 

به گزراش آفتاب، سید محمد علی حسینی با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران ضرورتی برای ارتقای سطح گفتگوها با آمریكا نمی‌بیند» خبر از دور چهارم نشست‌های سه جانبه داده و می‌افزاید: قرار است تیم‌های مذاكره ‌كننده پیرامون گفتگوهای امنیتی دور سوم با پایتخت‌های خود و طرف عراقی رایزنی كنند و بعد از آن در این مورد تصمیم گرفته می‌شود.

حسینی كه دربرنامه زنده «نگاه یك» صدا و سیما حضور یافته بود، در مورد امتیازات احتمالی که ایران در ازای کمک به آمریکا از این کشور دریافت خواهد کرد، گفت: عراق درگیر شرایط ویژه‌ای است. ما معتقدیم كه باید هر كمكی انجام دهیم تا ثبات و امنیت به عراق برگردد، اولین نفع آنرا دولت و ملت عراق و همسایگان این كشور و مجموعه منطقه خواهند برد. 

وی در برابر اصرار مجری مبنی بر اینکه «پس قرار نیست بده و بستانی با آمریكا داشته باشیم» پاسخ داد: خیر. 

حسینی در مورد علت حضور ایران در این مذاکرات و پذیرش درخواست آمریکا نیز گفت: اساس اینكه پذیرفتیم دراین گفتگوها شركت كنیم، یكی دعوت مسئولان عراقی و دیگری درخواست رسمی آمریكا بود و براین اساس، جمع بندی و تصمیم كلان نظام این بود كه دراین گفتگوها شركت كنیم. 

سخنگوی وزارت خارجه درپاسخ یه این سئوال كه آیا دراین گفتگوها پیش شرط آزادی ‪ ۵‬دیپلمات ایرانی مطرح می‌شود یا خیر گفت: وقتی كه موضوع اصلی گفتگوها، عراق و امنیت این كشور است، نمی‌توانید پیش شرطی تعیین كنید كه حلقه‌ای دیگر به حلقه اصلی، متصل می‌كند. 

حسینی درعین حال با اشاره به پیگیری‌هائی كه در زمینه آزادی ‪ ۵‬ دیپلمات ایرانی صورت گرفته است، خبر از آن داد كه در دور سوم گفتگوها، هوشیار زیباری وزیرخارجه عراق رسما در حضور طرف آمریكایی اعلام كرده است كه این دیپلمات‌ها كاملا رسمی و قانونی در اربیل عراق حضور داشته‌اند و مشغول وظایف قانونی خود بوده‌اند. زیباری دراین دور از گفتگوها صریحا خواستار آزادی دیپلماتهای ایرانی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین