کد خبر: ۶۳۸۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

مدیریت کرونایی فوتبال

نه سپاهان از حق خود کوتاه خواهد آمد و نه پرسپولیس. بحث بر سر تصمیم درباره سه امتیاز مسابقه تیم اول و دوم لیگ در کوران مسابقات و کورس قهرمانی است و بدون هیچ تردیدی در روزهای آینده حوادثی تاریخی و حیرت‌انگیز در فوتبال ایران به خاطر اتفاقات دیروز شاهد خواهیم بود. این داستان سری دراز خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

نمی‌توانیم از لفظ غیرقابل باور استفاده کنیم، چون نمونه این بی‌نظمی‌ها را در فوتبال کشور بارها و بارها دیده‌ایم و هیچ‌وقت از آن درس نگرفته‌ایم. اتفاقات دیروز اصفهان برای بازی سپاهان و پرسپولیس باعث شد دوباره همه درباره وضعیت نابسامان فوتبال ایران صحبت کنند. آنچه شاهدش بودیم، مانور مطلق بی‌مسئولیتی و توهین به جامعه فوتبال و مردم ایران بود. مسابقه‌ای که با حوادثی حیرت‌انگیز برگزار نشد و حالا باید منتظر تصمیم مسئولان درباره این بازی باشیم که قطعا تبعات آن تا مدت‌ها باعث جنجال و حاشیه و دعوا در فوتبال ایران خواهد بود.

همه چیز از یک اطلاعیه شروع شد

اتفاق عجیب تغییر اطلاعیه و تصمیم مسئولان ستاد پیشگیری از گسترش کرونا بود. این ستاد در اطلاعیه شماره دو خود در ساعت ٢١ و١٢دقیقه روز شنبه به صورت رسمی اعلام کرد با هماهنگی وزارت ورزش برای حفظ سلامت ورزشکاران و دست‌اندرکاران ورزش و تماشاگران از روز دوشنبه ۵ اسفند تمام مسابقات ورزشی کشوری در رده‌های سنی مختلف به مدت ١٠روز لغو خواهد شد. اتفاق حیرت‌انگیز اما این بود که کمتر از سه‌ساعت بعد در ساعت ۴ بامداد یکشنبه اطلاعیه قبلی تغییر و اعلام شد تمام مسابقات همچنان طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد ولی بدون حضور تماشاگر! حالا تمام مردم و اهالی ورزش و رسانه‌ها و حتی عوامل باشگاه‌ها به این سیاست مسئولان ورزش کشور انتقادی شدید دارند و باور نمی‌کنند که کرونا را تا این حد شوخی گرفته باشند. سوال بسیار مهم مطرح شده هم این است که وقتی تصمیم گرفته شده تمام مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود،‌ به این مسأله فکر نشده که جان و سلامت بازیکنان، مربیان داوران و عوامل برگزاری مسابقات هم اهمیت دارد و ممکن است سلامتی آنها هم با کرونا به خطر بیفتد؟

مدیریت کرونایی فوتبال

اعتراض شدید سپاهان و شهرخودرو

تصمیم مسئولان ورزش به برگزاری مسابقات ورزشی به‌ویژه فوتبال بدون حضور تماشاگران البته با اعتراض شدید باشگاه سپاهان و شهرخودرو همراه شد. مسئولان این باشگاه در مصاحبه‌های مختلف تأکید کردند نباید بازی بدون تماشاگر باشد و باید مسابقات‌شان لغو شود. این دو باشگاه حتی در اعتراض به این تصمیم بیانیه مشترک اعتراضی هم منتشر کردند و ادبیات به کار رفته‌ در بیانیه سپاهان که گفته بودند این تصمیم به نفع پرسپولیس است،‌ با واکنش تند عوامل این باشگاه و صدور یک بیانیه تند علیه سپاهان همراه شد. هواداران عصبانی سپاهان هم که از چند روز قبل بلیت بازی با پرسپولیس را خریداری کرده بودند، دیروز هم با تعدادی از طرفداران مرد و زن پرسپولیسی که مقابل هتل محل اقامت تیم تجمع کرده بودند، درگیری فیزیکی پیدا کردند و هم با تجمع مقابل هتل سپاهانی‌ها،‌ از اعزام این تیم به استادیوم نقش جهان برای ساعتی جلوگیری کردند. آنها بر این عقیده بودند که همانند بازی‌های لیگ ایتالیا که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده،‌ بازی‌های لیگ ایران و تیم‌شان هم باید به تعویق بیفتد و اصلا نباید بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

سپاهانی‌ها حبس شدند

تمام مسابقات پرسپولیس و سپاهان که به دربی ایران معروف است، در سال‌های اخیر با اتفاقات و حوادث غیرقابل باور و عجیب همراه بوده و آنچه دیروز شاهدش بودیم نیز، از این قاعده مستثنی نبود. پرسپولیس از تهران خودش را به اصفهان رساند و بدون مشکل در زمان مقرر در ورزشگاه و بعد زمین مسابقه برای گرم‌کردن و مراسم آغاز بازی حاضر شد. سپاهان اما از هتل کوثر اصفهان به دلیل تجمع هواداران و حبس‌شدن در هتل نتوانست در زمان مقرر به استادیوم برسد و اتوبوس تیم وقتی وارد ورزشگاه شد که بازیکنان پرسپولیس و تیم داوری مراسم شروع مسابقه را آغاز کرده بودند.

پرسپولیس زیر بار نرفت، بازی لغو شد

به دنبال اتفاقات رخ‌داده برای سپاهان مسئولان باشگاه پرسپولیس به ناظر مسابقه تأکید کردند طبق قانون تنها تا ٣٠دقیقه بعد از شروع مسابقه منتظر سپاهانی‌ها برای حضور در زمین خواهند ماند و اگر تأخیر بیشتر شود، ربطی به آنها ندارد و باید طبق قانون نتیجه مسابقه سه بر صفر به سود سرخپوشان ثبت شود. در طرف مقابل اما سپاهانی‌ها تأکید به برگزاری بازی و بی‌تقصیربودن در اتفاقات رخ‌داده داشتند. آنها با اشاره به تأخیر چندساعته در فینال جنجالی جام حذفی بین پرسپولیس و داماش در اهواز در همین چندماه قبل‌، به این موضوع اشاره داشتند که حالا به خاطر شرایط اضطراری پیش‌آمده اشکالی ندارد که این بازی هم با تأخیر بیشتری برگزار شود. البته نباید این نکته را فراموش کرد که بازی شهرخودرو با نفت مسجدسلیمان و استقلال با ذوب‌آهن بدون حضور تماشاگر و در رأس ساعت مقرر بدون چنین حواشی و جنجال‌هایی آغار شد. جو هواداری در فضای مجازی هم به دنبال اتفاقات رخ‌داده در بازی پرسپولیس و سپاهان به‌شدت بین هواداران دو تیم ملتهب شد، منتهی واقعیت این است که طبق آیین‌نامه کمیته مسابقات تیم داوری و ناظر مسابقه می‌توانند نهایتا دو زمان ٣٠دقیقه‌ای برای حضور تیم‌ها در زمین و مهیاشدن شرایط برگزاری مسابقه صبر کنند. با توجه به این موضوع که زردپوشان با پایان زمان ٣٠دقیقه‌ای اول خودشان را به ورزشگاه رساندند، خیلی‌‌ها فکر کردند باز هم طبق قوانین یک نیم‌ساعت دیگر تیم داوری و ناظران برای شروع بازی صبر خواهند کرد، اما با گذشت این زمان قانونی، باز هم سپاهانی‌ها در زمین برای گرم‌کردن و شروع مسابقه دیده نشدند و درنهایت بازیکنان پرسپولیس و تیم ناظران و داوران ورزشگاه را ترک کردند.

در انتظار تصمیم کمیته انضباطی

حالا باید منتظر تصمیم کمیته انضباطی برای این بازی و اعلام نتیجه باشیم. نه سپاهان از حق خود کوتاه خواهد آمد و نه پرسپولیس. بحث بر سر تصمیم درباره سه امتیاز مسابقه تیم اول و دوم لیگ در کوران مسابقات و کورس قهرمانی است و بدون هیچ تردیدی در روزهای آینده حوادثی تاریخی و حیرت‌انگیز در فوتبال ایران به خاطر اتفاقات دیروز شاهد خواهیم بود. این داستان سری دراز خواهد داشت.

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین